BARNEKLÆR

Stygge barn selger best

De visste ingenting om klesdesign, trender eller barnetøybransjen. Men Ugly Childrens Clothing har overrasket alle.

SUKSESSHISTORIE: De ble fortalt at maks 10 butikker i Norge ville ta inn plaggene deres. Fem år senere leverer Ugly Childrens Clothing til 200 butikker i 10 land.
SUKSESSHISTORIE: De ble fortalt at maks 10 butikker i Norge ville ta inn plaggene deres. Fem år senere leverer Ugly Childrens Clothing til 200 butikker i 10 land.
Sist oppdatert

«Young free and single». «Fuck yoga». «Son of a motherfucker». De første statementbodyene kom til landet for fem år siden.

Uvitende, små babyer gurglet lystig i vei med friske uttrykk printet på magen. Mange foreldre applauderte det nye tilskuddet til tradisjonelle babyklær, mens andre ristet på hodet.

Kan det være riktig å la små babyer bæres rundt med «fuck», «die» eller «homeless» på magen?

Flere hundre tusen plagg

Hvert tredje barn som er født i Norge de siste årene, har fått et plagg fra Ugly Childrens Clothing i gave.

UGLY CHILDREN: Thelma og Pelle poserer mer enn gjerne i pappaenes kule klær.
UGLY CHILDREN: Thelma og Pelle poserer mer enn gjerne i pappaenes kule klær. Foto: GEIR DOKKEN PHOTOGRAPHY

Totalt har de tre gründerne solgt flere hundre tusen barneplagg, og kolleksjonene deres finnes i over 200 butikker fordelt på 10 land. Likevel har de tre fortsatt «vanlige» jobber ved siden av.

Verdens sterkeste mann

Suksesshistorien begynner med at André Jåtog får sitt første barn, Jesper, i 2004. Kameraten Aleksander Herresthal vil kjøpe en morsom babygave og leter forgjeves i kjedebutikkene.

Der er det mest blonder og pastellfarger som råder. Selv om minst halvparten av babyene som fødes er gutter, virker det som om alle klær er laget for jentebabyer.

Aleksander får trykket en body med påskriften «Verdens sterkeste mann», som også er firmanavnet til radioreklamebyrået de to kameratene driver sammen.

- Jeg ville finne noe fint og ukorrekt. Det fant jeg ikke, sier Aleksander.

- I stedet oppdaget vi en egen nisje, basert på en idé om at foreldre ikke mister selvironien idet de får barn.

Tok feil

Verken Aleksander, André eller tredjemann på laget, Eivind Stoud Platou, kunne noe som helst om klesdesign i starten. På barneklær var de helt grønne.

Toll og avgifter visste de ingenting om, ei heller om trender eller distribusjon. De vurderte om de skulle gå i gang med produksjon og import av statementbodyer til babyer, og fikk en agent til å skanne markedet.

- Agenten konkluderte med at maks 10 forretninger i hele Norge ville ta inn slike bodyer. Så feil kan man ta, humrer Aleksander.

GRÜNDER-TRIOEN: Selv om Eivind (t.v.), André og Aleksander nå har tenkt å gjøre barn usynlige, er det ingen tvil om at Thelma (2 ½) og Pelle (5) rager høyest på dette bildet.
GRÜNDER-TRIOEN: Selv om Eivind (t.v.), André og Aleksander nå har tenkt å gjøre barn usynlige, er det ingen tvil om at Thelma (2 ½) og Pelle (5) rager høyest på dette bildet. Foto: GEIR DOKKEN PHOTOGRAPHY

- Prosjektet ble nesten lagt dødt da vi fikk beskjed fra Kina om at vi minst måtte bestille 4000 bodyer i første omgang. Så ringte butikker oss og mente vi var idioter hvis vi ikke kastet oss på denne trenden. I dag selger vi bodyer, gensere, luer og melkeflasker i blant annet Sverige, Tyskland, USA, Japan og England.

Norske barneklær:

Sjekk ut:

  • www.koolkidz.no
  • www.probat.no
  • www.gulp.no
  • www.virrevapp.no
  • http://littlecupcakes.no
  • www.uglycc.com
  • www.nostebarn.no

Lusekoftebody

Bodybuilderne risikerte «noen hundre tusen kroner» da deres seks første statementbodyer kom til kai i 2006. Lageret var de to første årene i kjelleren til Aleksanders foreldre. Guttene markedsførte og solgte selv. De kjørte selv til Sverige med en kolleksjon fordi det «var så vanskelig å tolle» store klespartier som skulle selges i kommisjon. To år senere så Mariusbodyen dagens lys. Det begynte med at en butikk etterlyste noe til barn på turistmarkedet.

Gjengen bak Ugly Children Clothing er idédrevet. De snapper opp en gryende trend, noe kult eller noe barna trenger. Hva med å lage klær, melkeflasker og matbokser med mønster som melkekartonger, bodyer med Mariusgenser-motiv, eller regntøy med fototrykk av gress, bjørk og sandkasse?

- Vi har alltid tusenvis av ideer på lager. Det gjelder å begrense seg, sier Eivind, som er utdannet grafisk designer og den eneste av de tre som jobber fast i selskapet, en dag i uka.

Blitt et varemerke

De tre gründerne har klart å beholde vennskapet og være sameiere av selskapet uten å hente inn andre investorer.

For to år siden ansatte de en daglig leder, Jo Henning Kolstad, som styrer butikken, og de har leid inn en klesdesigner. Aleksander og André har andre jobber ved siden av.

Fra å lansere kolleksjoner til feil årstid, og betale dyrt for flyfrakt istedenfor shipping av varer fordi de alltid var sent ute, er det skjedd et kjempesprang. Nå vet gutta hva de skal lansere neste vår, og de skal komme med to kolleksjoner i året. Ugly Children Clothing er blitt et varemerke innen barneklær, og i fjor gikk firmaet for første gang med overskudd. I år kalkulerer de med en omsetning omkring 7 millioner kroner.

Kaffebar og bokhandel

I begynnelsen takket de nei til barnebutikker som ville selge plaggene deres.

- Vi ville være annerledes. Og i seks år har vi kun vært i gavebutikker, kaffebarer, museer og bokhandlere, sier André.

- Nå ser det ut til at vi har livets rett. Firmaet er blitt noe mer enn en dyr og morsom hobby, supplerer Aleksander.

- Hvorfor har dere lyktes?

- Vi traff blink med en trend. Unge, litt hippere nordmenn ble foreldre og ønsket seg kule klær til barna. Ingen hadde spøkt med barn på den måten før, sier Aleksander.

- Det ble inn å være politisk ukorrekt.

Lager usynlige barn

Ugly Childrens Clothing har sikret seg rettighetene til å lage sin versjon av de norske strikkeklassikerne «Snøfnugg», «Eskimo» og «Marius». På pc-en har de bilder av den kommende kolleksjonen med kamuflasje-regntøy til barn. Regntøy og parkdresser med fotoprint av stein, bjørk og gress som får barna til å gå i ett med omgivelsene. Kanskje blir det mulig å kjøpe en dress med parkett.

POLITISK UKORREKT: Man spøkte bare ikke med barneklær før Ugly Childrens Clothing markerte attitude. I sin nyeste Marius-reklame lar de barn leke med øks.
POLITISK UKORREKT: Man spøkte bare ikke med barneklær før Ugly Childrens Clothing markerte attitude. I sin nyeste Marius-reklame lar de barn leke med øks. Foto: UCC

- Hadde det ikke vært utrolig deilig om barna kunne være usynlige for en liten stund, sier André med et smil om munnen.

Myke menn?

Klærne til Ugly Childrens Clothing har ikke lenger f-ord på seg. Da kjedebutikkene begynte å selge bodyer med trykk, var det på tide å finne nye markeder.

- Vi er nok blitt mykere med årene, konkluderer de samstemt.

- Vi hadde en ambisjon om at også pappaer skulle begynne å kjøpe klær. Det har nok ikke skjedd, selv om klærne er blitt mye kulere. Men tanter, onkler, venner og søsken har åpnet lommebøkene, sier Aleksander.

Helt tannløse er ikke gutta bak «Fuck Yoga»-bodyene blitt. I deres nyeste annonse står et gråtende barn i mariusmønstret dress med øks i hånden og skal hugge hodet av ei høne. Trekløveret forklarer:

- Vi liker fremdeles å skille oss ut.

Les også:

Dette regntøyet er best i test

10 gode nettbutikker for babyklær

Derfor får småbarna designerklær

Fødselsgave til pappa

Denne saken ble første gang publisert 22/08 2011, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også