Ringte på døra og kjøpte digert hus i Holmenkollen

Huset ble bygget som jakthytte på 1920-tallet og endte som en lekker enebolig.

UTVIDET: Det startet som en jakthytte, og eierne ønsket å beholde den opprinnelige sjelen og stilen til eiendommen.
Publisert Sist oppdatert

Paret hadde lenge vært på husjakt da de på besøk hos familie i Holmenkollen i 2019 fikk høre at nabohuset var til salgs. 

De endte rett og slett med å gå bort og ringe på. Selgerne var et eldre ektepar som hadde hatt huset i familien siden det ble bygget på 1920-tallet. Det er lov å ha flaks: Det endte med et nokså spontant huskjøp. 

Det lille huset, idyllisk beliggende med storslagen utsikt mot skog og by, hadde opprinnelse som jakthytte. 

De nye eierne ønsket seg et større hus, men hvordan kombinere et nybygg med et gammelt hus uten å miste sjarmen til den opprinnelige bygningskroppen? 

Valget falt på å kontakte interiørarkitekt Mari Vattekar Markman, som har spesialisert seg på gamle hus og arkitekturhistorie. Hun vet litt om hvordan man møter kravene til en moderne livsstil uten å gå på akkord med det verneverdige i gamle bygg. 

Sjel og varme farger

VEL BEVART: I peisestuen er de originale tømmerveggene bevart. Takmaleriene er utført av tidligere eier. Lenestolen til venstre er arvegods. Taklampen er fra Vaughan. Lampettene overtok familien etter tidligere eier, men de har fått nye skjermer fra Fermoie. Liftgardinet har tekstil fra Le Manach/Pierre Frey. Sofabordet og det persiske teppet er antikke. Maleriet på veggen er av A. Askevold.

– Vi ønsket oss et hus med sjel og varme farger. Det var viktig for oss å fremheve husets historie, samtidig som det skulle være tilpasset våre behov og ønsker, forteller paret. 

De har begge studert og jobbet utenlands og reist mye. Slik har de latt seg inspirere av hvordan man andre steder tør å være mer personlig, og å se bort fra trender og statussymboler. 

De er glade i antikviteter og arvegods, og sa det rett ut:

FINN LEVERER: Både kakkel­ovnen og spisestuemøblene i mahogny er kjøpt på Finn.no. Duken er fra Gyri Design. Den antikke lysekronen i rokokkostil kjøpte familien av Mari Vattekar Markman, den har tidligere hengt i hennes hus i Stockholm. Lysestakene og serviset er arvegods. Bildene på veggen er av Kai Fjeld. Veggen er malt i en spesialblandet lasur i koralltone, utført av dekorasjonsmaler Gunnar Large.
FARGEGLEDE: Eierne ønsket seg en intørstil som gir glede og energi. Sofaene i korallfarget chenille fra Manual Canovas er fra Green Apple. Tak- og vegglampene i stuen er fra Visual Comfort.

– Vi ønsker ingen beige stil. Vi liker at huset ikke er som alle andres, at det er personlig og unikt. Først og fremst ønsker vi at hjemmet skal være godt å være i, og fylle oss med glede og energi, sier paret.

– Vi elsker beliggenheten med den frodige hagen, utsikten og den landlige følelsen. Her hører man bekken sildre, og rådyr besøker hagen titt og ofte. Om vinteren gir solnedgangene fantastiske farger i mørketiden, og om sommeren har vi ekorn, fugler og andre dyr rett utenfor vinduet, sier eierne. 

Da huset ble bygget, lå det langt ut på landet. I dag er det en del av bybildet i Oslo, men har beholdt sin landlige sjarm. 

For interiørarkitekten var det viktig å ta vare på atmosfæren i den gamle jakthytta. 

FLERE SONER: I en aktiv barnefamilie er det en kjær kvalitet at huset er utstyrt med flere gode soner. Som i flere av rommene i huset er de ulike sonene rammet inn med antikke, persiske tepper. 
STASELIG HALL: En romslig kjøkkeninngang i kjelleren gjør at hallen i stedet for å fylles av gjørmete gummistøvler og barnevogner, får være et hyggelig sted å ta imot gjester. Veggene er malt i fargen French Gray fra Farrow & Ball. På gulvet ligger kalksteinsfliser fra Fired Earth.

– Målet var å ta den med seg inn i den nye delen av huset, noe som først og fremst ble gjort gjennom materialvalg, forklarer Markman.

Les også: Hjemme hos Tone Kroken: – Det er vondt

Originale tømmervegger

Familieboligen er et påbygget trehus der den eldste delen, opp­rinnelig en gammel jakthytte, er fra 1920, og ligger i Holmenkollen i Oslo.

Etter ombyggingen er huset på litt over 600 kvadratmeter.

Originale tømmervegger, vakre takmalerier og den store, gamle peisen i peisestuen var kvaliteter i det originale huset det var naturlig å bevare. 

SPESIALDESIGNET: Kjøkken­innredningen er fra Lidhults, med benkeplate i marmor fra Ellingard, av samme type som er brukt på Operaen i Oslo.
KUNST I FOKUS: Det store bildet på tømmerveggen er av Kai Fjeld. Barstolene er fra Green Apple. Messingkranen er fra Officine Gullo.

Nye panelvegger og gulv i heltre eik er komplementert med en tradisjonell fargepalett med toner av grønt og blått ispedd varme jordaktige toner som aksenter. Fargepaletten speiler naturen utenfor, noe som bidrar til å skape en sømløs harmoni mellom ute og inne. 

For å dempe «hyttepreget» gjorde interiør­arkitekten et tankeeksperiment: Hvordan ville et så stort hus med en sentral beliggenhet, slik det har i dag, sett ut den gang det ble bygget? 

– Derfor ble det naturlig å ta inn mer eksklusive materialer enn hva man tradisjonelt hadde i en jakthytte, slik som marmor og kalkstein. Det hadde man ikke hatt i en jakthytte på 1920-tallet, men hadde det vært en patrisiervilla på Bygdøy eller på Vinderen, ville det vært naturlige materialvalg for byggeåret, forklarer interiørarkitekten.

Det er liten tvil om at eierne, som siden huskjøpet nå har blitt en familie på fem, er strålende fornøyd med sitt «nye» hjem.

– Først og fremst ønsker vi at hjemmet skal være godt å være i, og fylle oss med glede og energi, sier paret.

– Vi liker at huset ikke er som alle andres, at det er personlig og unikt. Vi er så heldige å ha fått et hus med alle de fasiliteter og kvaliteter vi drømte om: sjel, ulike rom med svært forskjellige kvaliteter, og farger og materialer som gjør at man kan senke skuldrene og nyte det å være hjemme.

Les også:  Interiørarkitekten Hanna skapte drømmehjemmet

Interiørarkitektens beste tips

Skap funksjonalitet. Kartlegg ønsker og livsstil. Hvor mange består familien av? Finnes husdyr? 

Har man ofte gjester, og trenger disse overnattingsplass? Hvilke løsninger passer best her? 

Hvilken stil er den rette i dette hjemmet?

– Jeg elsker å jobbe med ulike stiler, det er noe av det som gjør yrket mitt spennende og interessant, sier  Markman.

Når det gjelder det å skape flyt handler det i stor grad om å respektere arkitekturen og rommenes form og sammenheng, samt å ta hensyn til det naturlige lyset i hvert enkelt rom. 

Hvor føles det naturlig å ha mye luft i rommet, og hvor føles det koselig at det er litt mer intimt? 

– Hvordan vil man bevege seg mellom rommene og rundt i huset, hvor blir det slitasje og hvor kommer man ikke til å oppholde seg så mye? Alt dette er viktige faktorer som påvirker de endelige valgene, sier interiørarkitekten.

EVENTYRLIG: Utsikten er det definitivt ingenting å si på! Nattbordene i gustaviansk stil har vært med paret fra deres tidligere bolig. Gardinene er sydd i tekstil fra Lewis & Wood. Vegg-til-vegg-teppet er fra Intag.
GODT ORGANISERT: Den snekkerbygde walk in-garderoben er malt i fargen Treron fra Farrow & Ball. Vegg-til-vegg-teppet er fra Intag. Gardinet er sydd i tekstil fra Lewis & Wood.
ANTIKK, TAKK: Stuebordet har interiørarkitekt Mari Vattekar Markman kjøpt hos en antikvitetshandler i Sverige.
GJESTFRITT: Gjesterommet er malt i fargen Light Blue fra Farrow & Ball.
BARNEROM: Lekent og hyggelig med veggklistremerker fra Romo festet til vegger malt i fargen Parma Gray fra Farrow & Ball. 
SPA-AVDELING: Marmoren på badet er av samme type som er brukt på Operaen i Oslo. Vegglampene er fra Vaughan. Baderomsmøblene er snekkerbygget. Kranene er fra Axor, og på gulvet ligger et antikt, persisk teppe.