Gode råd for flytting

Putt bomull i sminken og skruer i en brødpose

Fra kaos til kontroll; her er flyttetipsene du trenger.

UTNYTT DET DU HAR: Sterke bæreposer og skittentøykurver går det fint an å flytte både leker og grønnplanter i.
UTNYTT DET DU HAR: Sterke bæreposer og skittentøykurver går det fint an å flytte både leker og grønnplanter i. Foto: FOTO: Trine Jensen
Sist oppdatert

Å flytte er så stressende at det ofte sammenlignes med det å få barn for første gang. Faktisk viste det seg ifølge nettstedet Best Daily, nylig i en undersøkelse, at hele 37 % mente det var mer stressende å flytte enn det var å bli foreldre.

Men heldigvis finnes det gode råd som kan gjøre flyttingen litt mindre stressfull. Her er nettstedet Buzzfeed sine beste flytte-tips:

1. Pakk en reiseveske med det nødvendigste

Flytting er slitsomt, og det er store sjanser for at du på flyttedagen verken har tid eller energi til å pakke ut - selv det aller mest nødvendige. Da kan det være lurt å ha pakket og tatt med seg en bag eller reiseveske med det mest nødvendige du trenger til første natten og morgenen etter.

- På denne måten vil du ha det mest essensielle innen rekkevidde, forklarer nettstedet.

- Spesielt om du skal rett på jobb eller skole dagen etter. Da bør denne bagen også inneholde antrekket du planlegger å ha på deg til dette, samt toalettsaker, nattøy og eventuelt datamaskin eller nettbrett.

2. Pakk det du trenger først i en gjennomsiktig plastkasse

Dette inkluderer ting som en tapetkniv (for å komme deg inn i alle eskene du trenger å pakke ut av), tørkerull, søppelposer, papptallerkener og plastbestikk (til de første måltidene), et par kasseroller og kjeler, ladere til telefon og nettbrett, verktøy, toalettpapir og lignende.

- Det er smart å pakke alt dette i en gjennomsiktig boks, slik at du har full kontroll på at du har disse tingene for hånden, og at de er der hvor de skal være, rådes det fra Buzzfeed.

AVISPAPIR: Godt, gammelt avispapir gjør fortsatt nytten for seg lenge etter at nyheter har sluttet å være nyheter. Bruk gamle aviser til å pakke inn glass og andre knuselige objekter i.
AVISPAPIR: Godt, gammelt avispapir gjør fortsatt nytten for seg lenge etter at nyheter har sluttet å være nyheter. Bruk gamle aviser til å pakke inn glass og andre knuselige objekter i. Foto: FOTO: Trine Jensen

3. Pakk knuselige ting inn i klær

Ikke bare sparer du penger på å slippe å kjøpe bobleplast, men det er jo mer miljøvennlig også.

4. Bruk sokker til å pakke inn glass

På den måten får de ekstra skjøre glassene litt ekstra fyll rundt seg.

5. Merk boksene med hvilket rom de tilhører

De fleste av oss merker boksene med innhold, men skriver du i tilegg hvilket rom boksen hører hjemme i, gjør du jobben lettere når du har kommet frem, da alle bokser kan pakkes ut på det rommet hvor de tilhører.

- Å pakke ut ett rom av gangen, vil gjøre at jobben føles mer overkommelig, forklarer nettstedet.

- Og husk å merke boksene på siden, og ikke oppå, slik at du kan se innhold og rom selv når boksene står stablet i høyden.

6. Vask bad og kjøkken først

Når du ankommer ditt nye hjem, vil de aller fleste ta en runde med vaskekluten, selv om de forrige eierne eller beboerne har vasket seg ut.

- Fokuser på kjøkken og bad, råder nettstedet Buzzfeed.

- Legg ned en badematte på badegulvet og heng opp noen rene og nye håndklær. Du vil garantert føle for å ta en dusj på kvelden etter en lang og svett dag med flytting.

7. Putt bomull i sminkeetuiet

KAOSKONTROLL: Merk og nummerer ekser og kasser, på den måten blir det lettere å finne frem når der er vel installert i nytt hus.
KAOSKONTROLL: Merk og nummerer ekser og kasser, på den måten blir det lettere å finne frem når der er vel installert i nytt hus. Foto: FOTO: Trine Jensen
SMARTE TIPS: Les saken og finn ut hvorfor du skal putte bomull i sminken din når du skal flytte.
SMARTE TIPS: Les saken og finn ut hvorfor du skal putte bomull i sminken din når du skal flytte. Foto: FOTO: Trine Jensen

Plassér en bomullsdott inne i sminkeetuiet til pudder og øyenskygger, så beskytter du både selve pudderet fra å pulveriseres om noen skulle miste det i gulvet, og også speilet på innsiden fra å knuse.

FØR DU VELGER FLYTTEBYRÅ

1. Ta kontakt med flere byråer for å få pris på oppdraget.

2. Ikke gå inn på tilbud fra andre enn de du har innhentet pris fra.

3. Krev en fast pris dersom oppdraget er kurant.

4. Ikke aksepter å betale store forskudd i forhold til kontraktsummen.

5. Definer flyttelassets omfang, verdi og beskaffenhet når anbudet innhentes.

6. Avklar om du skal pakke selv og sjekk prisen på pakkemateriell fra byrået (ofte billigere enn i butikkene).

7. Krev forsikringsbevis og sjekk hva din egen innboforsikring dekker.

8. Tegn tilleggsforsikring hvis du har spesielt verdifulle eller særlig skjøre gjenstander (bruk kr 25.000,- som norm for verdifulle ting).

9. Reklamer på skader og mangler så snart som mulig, og husk 3-ukers fristen.

(Kilde: www.forbrukerportalen.no)

- Dette er et generelt godt tips når man bare skal reise på ferie også, og legge sminken i bagasjen, forklarer nettstedet.

- Så slipper du å måtte kjøpe ny sminke når du ankommet destinasjonen.

8. Pakk tallerkener stående - som LP plater

Pakker du tallerkener stående er de mye mindre utsatt for å knuses under transport, forklarer nettstedet. Dette er Dag Ståle Hansen, koordinator på langtransport og container-shipping hos Vinjes Transport AS i Trondheim, helt enig i.

- Absolutt, dette er måten vi også anbefaler våre kunder å pakke ned fat og tallerkener på, forklarer Hansen til Klikk Bolig.

- Det samme gjelder også mindre bilder i glass og ramme. Disse er også mye bedre pakket om de står oppreist på langs inne i en eske, enn om de pakkes i høyden liggende.

Pakk papir eller tøy mellom tingene, slik at de ikke ristes mot hverandre under transport og knuses.

- Vi bruker et papir som ligner mye på avispapir, men som ikke har trykksverte på seg, sier Hansen.

- Men avispapir fungerer også helt fin-fint til å beskytte knuselige ting på denne måten.

9. Ha brødposer for hånden

Bruk små, blanke brødposer i plast til å holde orden på skruer eller deler av ting som du må ta helt eller delvis fra hverandre i flyttingen. Dette gjør at alt som hører sammen holdes sammen, og du vil helt problemfritt kunne skru eller sette sammen gjenstaden igjen når dere har kommet på plass.

Tape så brødposen på baksiden av gjenstanden, slik at du ikke trenger å bruke tid på å lete etter hvor disse ble av.

TIPS: Bruk samme metoden for å holde orden på ledninger og kabler til alt elektronisk som skal med på flyttelasset.

10. Ta bilde av ledninger

Ta et bilde av hvordan alle ledningene er plassert på det du eier av elektronikk, slik at du med letthet kan få disse på plass igjen når du er vel fremme.

11. Utnytt kurver og kasser

Spar tid og miljø ved å bruke det du allerede har å pakke i, som kurver, kasser og andre oppbevaringsmøbler. Disse er godt egnet til å transportere ting som klær, sko og leker i, og du slipper å kjøpe enda flere pappesker.

12. Få hjelp i begge ender

Mange bruker venner til hjelp når esker skal bæres ut og flyttes på, men husk også at det minst like viktig å ha hjelp med utpakningen i ny bolig.

Har du mange nok venner å ta av foreslår nettstedet Buzzfeed å dele dem opp i to grupper, noen som hjelper deg med flytte ut, og andre igjen som hjelper deg å komme i orden i nytt hus.

13. Bruk fargekoder

Velg en fargekode for hvert rom, og bruk merker med denne fargen på alle boksene som skal inn på dette rommet.

- Smart, mener Hansen

- Da vet flyttefolkene akkurat hvilke rom vi skal sette de ulike boksene i.

14. Nummerer eskene

Om du ikke vil avsløre til omverdenen hva som befinner seg i boksene ved å skrive innholder på utsiden (mange er redde for tyverier), kan det å nummerere eskene være et minst like lett og oversiktelig system å benytte seg av.

- Nummererer man dem med for eksempel 2 av 7, vet man at man til dette rommet har pakket ned 7 esker. Da blir det også lettere å sjekke at alt er kommet på plass.

15. Book flyttehjelp i god tid

Her er det mange som bommer - for det er nemlig mange om beinet når det er høysesong i flyttebransjen.

- Det er nå en gang slik at de aller fleste flytter på seg midt i skoleferien, forklarer Hansen.

- Så mellom 20 juni og 20 august har vi mye å gjøre, hvert eneste år.

Eksperten råder deg til å booke flytting i god tid, uansett når på året du skal flytte, men til å være ekstra oppmerksom om du skal flytte i ferien.

- Det er på sommeren "alle" flytter, både studenter, turnuskandidater og også mange som jobber innen forsvaret, forklarer Hansen.

- Så vil du være smart og spare deg noen kroner, ja så booker du flytting en annen tid på året enn akkurat i skoleferien.

Anita Gjerde hos Team Relocations er enig.

- Sommeren er høytid for flytting, noe som tilsier at du må være ute i god tid, spesielt om du må flytte på veldig spesifikke dager, forklarer Gjerde til Klikk Bolig.

- Jo mer begrenset ditt vindu er i forhold til akkurat hvilke dager - og gjerne også klokkeslett - jo bedre tid må du la oss få vite om dette i forveien.

16. Les hele kontrakten

Booker du flyttefolk kan det lønne seg å lese det som står med liten skrift i kontrakten. Noen er strengere på kilo mer boks enn andre, og vet du dette på forhånd, slipper du stressfull ompakking og desperat jakt på bokser når du egentlig trodde du var ferdig å pakke.

- Husk på å pakke tunge ting, som bøker, i de minste boksene, råder Hansen.

- Og lettere ting som klær og leker i de største pakke-eskene.

Flytteeksperten har et smart tips:

- Ta deg en runde rundt på stuegulvet og prøv å vær boksene selv. Dersom det kjennes for tungt for deg, er sjansene store for at flyttefolkene tenker det samme.

17. Ta bilder

Dersom du flytter til en leie-bolig, kan det lønne seg å ta bilder av boligen slik den ser ut, før du begynner å flytte tingene dine inn, råder nettstedet Buzzfeed.

- På den måten kan du dokumentere hvor godt - eller dårlig - vasket det var når du flyttet inn, samt hvordan det så ut den dagen. Dette kan spare deg å måtte krangle om å få depositumet tilbake når du skal flytte ut.

18. Bytt adresse

Posten.no kan hjelpe deg med å enkelt registrere din nye adresse på nett. Tjenesten er gratis og sikrer at posten blir levert til din nye adresse når du flytter. Du kan også bestille ettersending av post, noe Posten gjør kostnadsfritt for deg i opp til to måneder.

Postens egen flyttehjelp-tjeneste hjelper deg med gratis postkasseskilt og gratis "vi-har-flyttet"melding til venner og forbindelser.

19. Selg og gi bort gamle ting

Begynn i god tid om du har mange ting du vil selge eller gi bort. eBay, Finn.no og andre lignede nettsteder er lette å bruke, og for alt du tenker å gi bort, blir helt sikkert Frelsesarmeen glade.

20. Begrens matinnkjøp

Jo mindre mat du har i kjøleskapet på flyttedagen, dess mindre trenger du å kaste.

21. Lei inn barnevakt

Om du skal flytte innen samme by, kan det lønne seg å få tak i bestemor eller en annen barnevakt som kan holde et øye på de små midt oppe i alt kaoset en flytting bærer med seg.

Andre gode tips

Hansen har flere gode råd på lager til deg som skal flytte:

- Ikke legg inn så stramme marginer at alt skjærer seg. Husk å ta høyde for at det kan bli forsinkelser, og legger du opp flyttedagen med ingen slingringsmonn, så vil det garantert blir mer stress enn det trenger å bli.

Hansen bruker som eksempel at man booker utvask av huset bare timer etter at man har planlagt at flyttelasset skal bæres ut.

- Her kan det jo skje at bilen blir forsinket av ulike årsaker, veier kan være stengte, det kan være en ulykke langs veien slik at det er forsinkelser, mange ting kan komme på, og dette må man nesten ta høyde for, slik at man i det minste har litt slingringsmonn på dagen.

Gjerde er enig.

- Dette passer vi på å gi våre kunder råd om, slik at man har et godt og overkommelig tidsskjema. Spesielt når det gjelder langdistanseflytting. Vi tilbyr også relocation tjenester, slik som visum og immigrasjon, som er en viktig del av en flytteprosess dersom vi snakker internasjonale flyttinger.

Gjenstander som TV anbefaler eksperten å pakke i originalemballasje.

- På denne måten er TV- langt mer beskyttet, forklarer Gjerde.

- Det samme gjelder i stor grad om du har kunst du vil ha med. Prøv å huske hvordan det var pakket da du fikk det med hjem fra galleriet.

UTNYTT DET DU HAR: Selv vaskebøtten kan brukes til å transportere vaskemilder i.
UTNYTT DET DU HAR: Selv vaskebøtten kan brukes til å transportere vaskemilder i. Foto: FOTO: Trine Jensen

Verdisaker bør du ta med deg personlig til ditt nye hjem, råder Gjerde.

- Verdisaker bør ikke pakkes med øvrig gods av forsikringsmessige hensyn.

Les også:

Hold orden på rotet med disse møblene

Slik lager du walk-in garderobe

Smarte triks som gjør små rom større

Denne saken ble første gang publisert 13/08 2014, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også