Ikea og retur av varer

Hvor dårlig kvalitet skal vi tåle?

Ikea har 378.710 henvendelser i året i retur- og bytteavdelingene. Litt under halvparten av dette er reklamasjoner.

IKEA SLEPENDEN: Kundene strømmer til Ikea. Noen kommer tilbake til Ikeas bytte- og returavdeling.
IKEA SLEPENDEN: Kundene strømmer til Ikea. Noen kommer tilbake til Ikeas bytte- og returavdeling. Foto: Foto: Junge, Heiko/Scanpix
Sist oppdatert
Charles Michelson, informasjonsmedarbeider i Ikea.
Charles Michelson, informasjonsmedarbeider i Ikea.
KOMMODENE DETTER SAMMEN: Disse kommodene fra Ikea detter fra hverandre. Skinnene løsner og kulelagrene går i stykker.
KOMMODENE DETTER SAMMEN: Disse kommodene fra Ikea detter fra hverandre. Skinnene løsner og kulelagrene går i stykker. Foto: Foto: Jan Thoresen

Rettigheter som forbruker

I følge en stor undersøkelse gjort av Opinion i 2007 overvurderer forbrukerne sine egne kunnskaper om grunnleggende forbrukerregelverk.

Forbrukerrådet har lansert 10 kjøpevettregler som gjør det lettere å være forbruker.

Reklamasjon og regler

Det er fem års reklamasjonsfrist ved kjøp av møbler.

Det vil si at du kan kreve gratis reparasjon i inntil fem år fra kjøpstidspunktet.

Dersom selger har gjort to forsøk på å rette samme feil uten å lykkes, kan du kreve ny vare, prisavslag eller heving av kjøpet.

- Samtidig er det verdt å merke seg at ikke alle feil er en mangel etter forbrukerkjøpsloven. Feil man må regne med som følge av slitasje, eller feil som følge av uforsvarlig bruk, er ikke en mangel, sier Øyvind H. Kaldestad, Informasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, til klikk.no.

Konkurranse: Send inn bilder av ødelagte møbler - vinn fet verktøypakke

Forbrukerrådet fikk i 2008 inn 2500 klager på møbler. I år har de hittil mottatt 80 klager på Ikea-varer fra forbrukere. Ikke et stort tall fra en markedsledende aktør som Ikea, som bare i Norge har omtrent 9.000.000 besøkende i året.

Derimot har Ikea i sin egen bytte- og returavdeling 378.710 henvendelser i året.

Litt under halvparten av dette, et sted mellom 150.000 og 180.000, er henvendelser på grunn av reklamasjoner.

Trikset er etterstramming

- Produkter fra Ikea vil leve i lang tid, hvis man følger vedlikeholdsråd som følger med hvert produkt, sier Charles Michelson i Ikeas kommunikasjonsavdeling til klikk.no.

Vedlikeholdsrådene varierer med produktene, sier Michelson, men det handler om å ta vare på materialene, og å etterstramme, samt oppbevare produktene riktig.

- Etterstramming er kjernen, for slurver du med dette kan skruene etter hvert løsne, sier Michelson.

Kvalitet og holdbarhet

I 2008 skrev Klikk.no at 7 av 10 rørleggere nekter å montere billige blandebatterier, blant annet fra Ikea.

I bt.no kan vi også lese om en familie som hadde ovn fra Whirlpooll/Ikea hvor glasset i ovnen eksploderte.

To andre har senere opplevd det samme, kan vi lese under artikkelen.

Charles Michelson viser til omsetning av Ikea-produkter på Finn.no som et tegn på produktenes holdbarhet.

- Søker man på "Ikea" på Finn så får man over 2000 treff. Dette tar vi som et tegn på at folk er bevisst på gjenbruk og på at våre produkter har lang levetid, sier Michelson.

Han henviser også til at Ikea nylig kom på topp både på pris og kvalitet i en omfattende Nordisk kjøkkentest, gjennomført av forbrukermagasinet Tænk.

Les også:

Forny sofaen fra Ikea

Lett å bytte

Ikea satser på enkel og uproblematisk retur av varer om kunden er misfornøyd.

- Hvis man likevel ikke føler seg fornøyd med kjøpet så oppfordrer vi til å komme og bytte produktet. Dette gir oss muligheten til å forbedre eventuelle feil. Vi ønsker at det skal være så lett og uproblematisk som overhodet mulig å bytte et produkt, sier Charles Michelson.

Av de ca. 378.710 henvendelsene i Ikeas bytte- og returavdelinger, er under halvparten reklamasjoner. Angrekjøp er den andre årsaken, forteller Michelson, som ikke kan si noe om hvilke produkter det klages mest på.

- Vi har over 10 000 produkter på Ikea så det er vanskelig å si noe generelt om hva som er de vanligste feilene, sier Michelson til klikk.

Les også: Nettets beste interiørbutikker

Flatpakker og volum holder prisen nede

På Ikea.no beskriver møbelkjeden hvordan de kan selge varer de hevder har høy kvalitet til en lav pris:

"... for å lage bra produkter til en lav pris, trenger du å ha utviklet metoder som både er kostnadseffektive og nyskapende. (...) Å maksimere bruken av råmaterialer, samt å kunne tilpasse produksjonen slik at den imøtekommer folks behov og preferanser, bidrar til at kostnadene våre er lave."

Konkurranse: Send inn bilder av ødelagte møbler - vinn fet verktøypakke

- Er det ikke gjerne slik at standardisert produksjon gjør produktet billigere mens spesialtilpasset produksjon fordyrer produktet?

- Kort oppsummert handler det om at vi begynner med prislappen når vi skal utvikle et produkt. Så velger vi materialer som har den riktige kvaliteten, og så produseres det i store volum, svarer Michelson.

Flatpakkene og at kundene monterer selv, bidrar til å holde prisene lave.

Les også: Slik sjekker du feilen i varmekablene

- Pris følger kvalitet

Knut Skoe, informasjonssjef i Møbelrådet, har opplevd hvor greit det er å bytte varer hos Ikea.

- Ikea har skjønt noe når det gjelder reklamasjonsbehandling. Jeg har selv kjørt forbanna til Ikea for å klage, men blitt slått i bakken av den gode servicen jeg blir møtt med, forteller han til klikk.no.

- Kan Ikea ha like god kvalitet på sine produkter i forhold til andre møbelprodusenter når de selger produktene så billig?

- Nei, det ville vært rart. Pris følger som oftest kvalitet, sier Skoe. En faktor for den lave prisen er at masseproduksjonen gjør at Ikea kan presse prisene mer ned enn andre småprodusenter, nevner han.

- Men jeg ville ikke sammenlignet en Klippan med en sofa fra Hjelle, spesielt etter noen års bruk, understreker Møbelrådets informasjonssjef.

Les også:

Disse hvitevarene har best holdbarhet

Stor test av støvsugere

Test av mascara

Denne saken ble første gang publisert 14/05 2009, og sist oppdatert 28/06 2017.

Les også