Himmelhøyt

Med over fem meter fra gulv til tak inspirerer den arkitekttegnede studioleiligheten til uortodoks innredning.

Om sommeren er det ideelt å spise ved det svenske betongbordet, fra R.O.O.M, og samtidig heise opp hele glassveggen ¿ da blir det som å sitte ute! Landskapsmaleri av Erling Clausen.
Bilde av danske Morten Sørensen over rød Montana-reol. Spoter fra Flos, arrangert av arkitekten.
Organiseringen av leiligheten over to plan utfordrer til å lage spennende innredninger. De sentrale oppholdsrommene er samlet på nedre nivå. Veggene er pusset og malt hvite, mens vindusrammene er i mørklakkert stål.
Soverommet i andre etasje ligger ut mot bygningens hovedfasade. Ralph Lauren veggtapet fra R.O.O.M. Bildet er et trykk av Turid Ousland. Små «Tolomeo» bordlamper, design Philippe Starck for Flos.
Mot soverommet og arbeidsplassen med den flotte moderne lysekronen, «Shade Light» taklampe i pleksi, fra nederlandske Moii, Expo Nova Lys.
Fra annen etasje. Bilde av danske Morten Sørensen over rød Montana-reol. Spoter fra Flos, arrangert av arkitekten.
Fra salongen mot inngangsdøren. Bad innerst til høyre, bak glassveggen. Ved veggen står et oppbevaringsskap i stål fra tyske Müller. Gul lampe i forgrunnen fra Expo Nova Lys.
Erik Jørgensen sofa, Gunilla Allards «Cinema» lenestoler og italiensk marmorbord fra R.O.O.M. Lamper fra Flos. Hvit, høyglans, tre meter lang benk med marmorplate, fra italienske Lema. Bildet «Mute Eye» er signert Britt Juul.
Erik Jørgensen sofa, Gunilla Allards «Cinema» lenestoler og italiensk marmorbord fra R.O.O.M. Lamper fra Flos. Hvit, høyglans, tre meter lang benk med marmorplate, fra italienske Lema. Bildet «Mute Eye» er signert Britt Juul.
Badet i andre etasje er enkelt og helhvitt.
Publisert Sist oppdatert

Prisbelønnet modernisme

Marienlyst Park ble tildelt Grosserer Harald Sundts Premie for perioden 2003-2004. Prisen tildeles en i «arkitektonisk henseende fremragende privatbygning der er oppført på Oslo bys grunn». Prosjektet med 5 blokker og 255 leiligheter er en nytolkning av lamellarkitekturen, introduserer en bred sammensetning av leilighetstyper og har et gjennomtenkt uttrykk og materialvalg. Som totalentreprise har arkitekten klart å gi prosjektet en høy arkitektonisk verdi. Dette er oppnådd i samspill med tilgrensende 1930- bebyggelse, samtidig som en modernitet er innført. Arkitekter for prosjektet var Einar Hagem, Svein Lund, Per Suul, Elisabeth Thuv og Eli Roaldseth. Se mer på www.arkitektur.no

Med det samme du åpner inngangsdøren, blir du grepet av leilighetens oppsiktsvekkende, luftige atmosfære. Det åpne gangpartiet leder naturlig inn mot den imponerende, 5,2 m høye glassfasaden, som åpner opp og lar dagslyset flomme uhindret inn i begge etasjer. Dette har inspirert beboerne til å legge sin sjel i innredningsarbeidene.

Frie soner - to nivåer

Arkitekt MNAL Einar Hagem tegnet denne leiligheten under planleggingen av boligprosjektet Marienlyst Park. Nettoarealet på 92 kvm er organisert over to plan, begge med rause 2,6 m opp til taket. Den ekstra takhøyden, mot vanlige 2,4 m øker den visuelle opplevelsen og romfølelsen betraktelig.

I tillegg kan nederste halvdel av vindusfasaden ved kjøkkenet heises nesten tre meter opp og gi fri utgang til terrassen utenfor kjøkkenet og stuen.

Grunnplanet er dominert av de to hovedsonene, med kjøkken og stue. Her finnes også gang, bad og trapp til andre nivå. På øvre plan ligger det luftige arbeidsgalleriet, med fri sikt ned til hovedplanet. Både bad og omkledningsrom ligger skjermet i bakkant av øverste etasje, inn mot det tilbaketrukne soverommet med store vinduer som går langsetter husets hovedfasade.

Ubehandlet betong

- Ved første øyekast syntes vi at arealene i andre etasje var litt begrensede, men etter en tid oppdaget vi at de likevel dekket våre behov. Første etasje med den gedigne, høyderegulerbare glassveggen er helt utrolig: Vi kan sitte innendørs, men likevel oppleve det som om vi er ute, sier beboerne.

De setter pris på detaljer som den røffe, ubehandlede betongen på kjøkkenet, som titter fram mellom de hvite veggene.

- Takket være store, åpne gulvarealer og rene flater i første etasje, slapp vi dessuten å trykke møbler og ting oppetter og langs veggen. Både spisebord og salong har vi kunnet plassere fritt og ledig langt ut på gulvet i hvert sitt rom, sier eierne. De åpne rommene kler de godt formgitte møblene. De er vakre sett fra flere kanter, også bakfra, slik som de funkisinspirerte lenestolene «Cinema», tegnet av svenske Gunilla Allard.

- Vi har flyttet noen ganger, og har tatt med oss noe videre fra hvert sted. Det eneste vi har kjøpt spesielt til dette stedet er Erik Jørgensens klassiske sofa «EJ 315», designet av Ole Erik Jørgensen i 1975. Den er trukket i nydelig, mykt, brunt skinn.