Møbler og interiør

Hard konkurranse kan gi flere tilbud

Møbel -og interiørbransjen sliter, og konkurransen er sylskarp. Det kan gi deg flere tilbud og kampanjer.

ØKT KONKURRANSE:  - Generell vil det nok bli en større konkurranse og flere tilbud. Det ser vi tendensen til allerede, sier administrerende direktør Nils Fredrik Drabløs i Ekornes.
ØKT KONKURRANSE: - Generell vil det nok bli en større konkurranse og flere tilbud. Det ser vi tendensen til allerede, sier administrerende direktør Nils Fredrik Drabløs i Ekornes. Foto: Illustrasjonsfoto: Bohus
Sist oppdatert

Det er fortsatt tøffe tider for interiør- og møbelbransjen. Møbelprodusenten Ekornes er blant èn av dem som har nedbemannet.

Konkurransen om kundene er sylskarp, og den ser ikke ut til å bli mindre.

Les også: Billige tips for hybelen

Flere tilbud

Administrerende direktør Nils Fredrik Drabløs i Ekornes tror at kundene vil dra fordel av økt konkurranse og et strammere møbelmarked.

- Generell vil det nok bli en større konkurranse og flere tilbud. Det ser vi tendensen til allerede, sier Drabløs.

- Vi har ikke noen spesielle prisendringer på gang, men antall tilbud, aktiviteter og økt konkurranse mellom butikkene vil nok komme forbrukerne til gode, sier Drabløs.

Priskonkurranse

Også Dag Hjelle, daglig leder i møbelprodusenten L.K Hjelle, tror konkurransen vil spisse seg til.

- Det er klart at det blir en priskonkurranse framover og at det blir en kamp for å overleve nå som markedet er strammere. I nedgangstider så vil nok produsentene se mer på prisene, sier Hjelle.

Men selv om Hjelle ikke utelukker at prisene kan gå noe ned på grunn av skjerpet konkurranse og flere tilbud, kan han ikke love billigere møbler.

- Hvordan prisene blir framover avhenger mye av hvordan prisen på råvarene utvikler seg, understreker Hjelle, som selv har merket lite til finanskrisen i sin bedrift.

Tyvstartet salget

Tradisjonelt sett har møbelbransjen salg i januar, men allerede før jul opererte flere møbelbutikker med salgsplakater.

Les også: Boligprisene vil falle ut 2009

- Butikkene var nok redde for å bli sittende med store varelagre i forhold til at vinteren og våren som vanlig kommer med nye sesongvarer, sier bransjedirektør for interiør, byggevarer og møbler i HSH, Ingrid Thinn Bjerke.

Bransjedirektøren tror ikke vi vil se så mye mer av salg nå enn tidligere, men tror likevel det kan komme en generell prisreduksjon i bransjen.

- Jeg tror mange bedrifter heller tenker varereduksjon og innstramminger, enn å selge varer til dumpingpriser. Men generelt tror jeg det kan komme en prisreduksjon i bransjen. Det som er sikkert er at det er stor usikkerhet mange steder, og vi vil følge dette nøye, sier Bjerke.

Ekornes eksporterer 75 % av møblene sine, og uttalte til DN tidligere i år at de ville redusere prisen på stresslessen.

- Det vil ikke berøre oss om de senker prisene mot eksportmarkedet. Kjedene vil fortsatt kjøre kampanjer, selvfølgelig kan det også kjøres kampanjer på spesielle merkevarer som for eksempel Stressless dersom produsenten vil senke prisene, sier Bjerke.

Utenlandske møbler dyrere

Norske møbler vil ha minst prisøkning, mens møbler fra utenlandske leverandører vil bli dyrere, forteller administrerende direktør i Møbelringen, Peter Urkedal.

- Det skyldes den svake kronekursen i forhold til utenlandsk valuta som Dollar og Euro, sier Urkedal.

Les også: Telenor-priser ned 75 prosent

- Tendensen er at leverandørene har økt sine priser både i høst og første kvartal i det nye året. Norske leverandører har den minste prisøkningen, sier direktøren.

Han tillegger at Møbelringen gjør sitt for at prisøkningen ikke skal gå ut over forbrukerne.

- Prisene går opp

Møbelprodusenten Formfin leverer til de store norske møbelkjedene som Bohus, Møbelringen og Fagmøbler. De har ingen planer om å selge møblene billigere.

- Vi har en årlig prisjustering 1.mars og da vil prisene gå opp. Kronen har jo svekket seg det siste halve året, noe som påvirker prisene, sier markedssjef Steinar Myrset i Formfin.

Bjørn Erik Øye i Prognosesenteret tror likevel ikke forbrukerne har noen grunn til å frykte høyere møbelpriser.

- Priskonkurransen på møbelbransjen er allerede sterk, og Ikea er en dempende effekt på prisgaloppen uansett, sier Øye, og tror at dyre møbler vil bli noe billigere.

- Det ligger ikke i tiden med luksusmøbler nå, sier Øye.

Også Ingrid Thinn Bjerke i HSH tror at det dyreste segmentet vil rammes hardest.

Les også:

Vårens råeste sofaer

Skaff deg økonomisk oversikt med våre kalkulatorer.

Denne saken ble første gang publisert 13/01 2009, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også