Varehusene

Slik får Ikea deg til å handle mer

Manipulerer kundene ut på evighetsvandring, fastslår forsker.

IKEA-JUNGELEN: IKEA sender deg bevisst rundt på en laaaaaaang vandring i deres varehus for å gjøre deg mest mulig kjøpsglad. Så når du til slutt kommer til kassa er det med langt flere varer enn det du opprinnelige hadde planlagt.
IKEA-JUNGELEN: IKEA sender deg bevisst rundt på en laaaaaaang vandring i deres varehus for å gjøre deg mest mulig kjøpsglad. Så når du til slutt kommer til kassa er det med langt flere varer enn det du opprinnelige hadde planlagt. Foto: Foto: Heiko Junge/Scanpix
Sist oppdatert

Har du pusset opp og hatt behov for å handle nye produkter? Da har du ganske sikkert vært innom en av de store elektro- eller interiørkjedene.

Der har du kanskje følt deg forvirret når du har beveget deg rundt på jakt etter interiørprodukter og hvitevarer?

Du er sannsynligvis ikke alene om det.

Ifølge den britiske forskeren Alan Penn ved Bartlett School of Graduate Studies, er det en bevisst politikk fra kjedene å holde lengst mulig på den kjøpende.

Han har blant annet forsket på hvordan Ikea designer sine butikker, og beskriver hvordan de skaper et ubevisst kjøpspress hos kundene.

Inn i labyrinten

Penn forklarer hvordan Ikea bevisst sender deg først opp i annen etasje hvor de har stilt ut alle sine produkter i tiltalende interiørsituasjoner.

- Der får du se hvordan forskjellige komponentene går sammen for å skape et attraktivt interiør, og ofte blir du eksponert for de samme produktene gjentatte ganger, forteller han til Klikk.no.

LABYRINTEN: Slik er bevegelsene til en vilkårlig kunde hos IKEA.
LABYRINTEN: Slik er bevegelsene til en vilkårlig kunde hos IKEA. Foto: Ill.: Alan Penn

Kjøpsangst

Når du er ferdig i annen etasje, blir du sendt inn i markedet i første etasje, og der møter du for eksempel de samme vinglassene igjen, som du opprinnelig ikke hadde på handlelisten din.

- Så du putter dem i handlekurven. Du vet at du aldri vil finne veien tilbake hit (fordi du er fullstendig desorientert), og de er så billige. Dette er veldig listig gjort av varehuskjeden, utdyper Penn.

Konstant desorientert

I sin forskningsrapport refererer Penn blant annet til følgende utsagn fra en Ikea-handlende:

"Når du er inne i en Ikea-forretning må du håndtere en nesten permanent forvirring om hvor du befinner deg. En gul stripe tar deg gjennom flerfoldige soverom, mens alt du var på jakt etter var ting til kjøkkenet".

Viktig virkemiddel

Ifølge førsteamanuensis Bendik Samuelsen ved Handelshøyskolen BI er arealplanlegging i de store varehusene en av de sterkeste virkemidlene de har.

- Kjedene kartlegger forbrukernes kjøpsadferd, derfor er det lite som er tilfeldig når det gjelder hvordan varene plasseres, forklarer han til Klikk.no.

Denne bevisstheten beskriver også Penn når han forteller om hvordan dagligvareforretningene helt planlagt plasserer kjøleskapene med melk innerst i lokalet, slik at den handlende må gjennom hele butikken for å finne meieriproduktene.

Uproblematisk kundepolitikk

Samuelsen opplever ikke at Ikea og de andre kjedenes bevisste butikkdesign har etiske aspekter ved seg.

- Det handler om deres eksistensgrunnlag, å få oss handlende til å kjøpe mest mulig, og de fleste vet for eksempel hva de gjør når de beveger seg inn i et Ikea-varehus, sier han.

Han tror heller ikke de lange vandringene i varehusene oppleves som et uakseptabelt irritasjonsmoment for forbrukeren.

- I motsatt fall kunne de jo sluttet å handle der.

Hva synes du om at Ikea og de store varehusene bevisst designer butikkene sine slik at du handler mer enn du hadde tenkt?

SI DIN MENING I KOMMENTARFELTET UNDER SAKEN.

Vil vise frem og inspirere

Ikea forklarer sin varehusdesign med at de i tillegg til å inspirere folk med hjeminnredningstips, er opptatt av å få vist frem flest mulig av sine 9500 produkter.

- Det er samtidig viktig at kundene forstår hvor de er i varehuset, derfor har vi satt opp oversiktskart flere steder i begge etasjene.

- Det er også skilt og piler som viser hvilken vei du skal gå, forklarer fungerende kommunikasjonssjef Frode Ullebust til Klikk.no

Han forteller videre at "snarveiene" du finner i varehusene er et viktig element, og at det er Ingvard Kamprad selv som har vært opptatt av dem.

- Fordi han vil at kundene skal ha muligheten til å komme raskere frem dersom det er noe spesielt de er kommet for å kjøpe, sier Ikea.

God rømningssikkerhet

Men så forvirrende at kundene ikke finner veien ut, er Ikea ikke, ifølge ekspert på sikkerhet.

Ifølge senioringeniør hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Lars Haugrud, har ikke de fått meldinger fra lokalt brannvesen om at rømningssikkerheten i Ikea-varehusene er mangelfull.

- En ting er hvordan man beveger seg i en handlesituasjon, noe annet er tilgangen til nødutganger dersom det oppstår brann, og der har ikke vi kunnskaper om noe annet enn at dette er tilfredsstillende hos Ikea.

Les også:

Stylistene velger sine Ikea-favoritter

DNT-hytte ble ny med Ikea-interiør

Tilleggsforsikringer du ofte ikke trenger

Triksene som sikrer fem om dagen

Denne saken ble første gang publisert 07/02 2011, og sist oppdatert 29/04 2017.

Les også