Møbler og interiør

Billig juleshopping

I nedgangstider må designsofaen vente, men små fornyelser kan du gjøre billig.

TAR MARKEDSANDELER: På ti år har Ikeas omsetning økt fra 6,3 milliarder euro til 21,2 milliarder euro. Her fra åpningen av en Ikea-butikk i USA.
TAR MARKEDSANDELER: På ti år har Ikeas omsetning økt fra 6,3 milliarder euro til 21,2 milliarder euro. Her fra åpningen av en Ikea-butikk i USA. Foto: Foto: Scanpix
Publisert Oppdatert

Finansuro og usikre økonomiske tider til tross. Vi kan fremdeles unne oss nye puter i sofaen, bare de ikke koster flesk.

Det viser også tallene fra billigkjedene. Folk legger fortsatt igjen penger i butikker som tilbyr møbler og interiørartikler for gjennomsnittlige lommebøker.

Les også: Dingsen som redder liv

- Det er folksomt hos oss, og vi ser mange oppussingsklare mennesker på varehusene, sier kommunikasjonsrådgiver Charles Michaelsen hos Ikea i en pressemelding.

På ti år har Ikeas omsetning på verdensbasis økt fra 6,3 milliarder euro i 1998 til svimlende 21,2 milliarder euro i 2008. De siste fire årene har veksten vært jevn.

Velger billigvarene

Michaelsen tør ikke å spå for mye om hvordan fremtiden vil se ut for varehuset, men tidligere erfaring tilsier at det ikke er mye å bekymre seg for: Når økonomien strammer til, kutter vi ut luksusen, men ikke billigvarene.

Les også: Rørleggere nekter å installere billigprodukter

Optimistisk

Daglig leder på Møbelringen-butikken på Alna i Oslo, Laurentio Buzatu, er optimistisk med henhold til salget før jul.

- Ja, absolutt, forutsatt av det meste av dårlige nyheter nå har kommet frem og at tiltakene som er foreslått blir satt i gang, sier Buzatu.

Han tror butikkene som bare har hatt vind i seilene under oppgangsbølgen er de som sliter nå.

- De seriøse som er edruelige, som tenker både i medvind og motvind - og som omsetter jevnt - vil klare seg, tror Buzatu.

Lederen har merket at omsetningen har gått noe tilbake i høst, men nå er handelen på vei opp igjen.

Buzatu synes en noe mer dempet kjøpekraft som vi ser nå, er sunt.

- Jeg ser faktisk positivt på at vi begynner å våkne og ikke bare bruker pengene, sier Buzatu.

- Tøffere tider

Administrerende direktør Nils Sund i møbelringen Skeidar, sier at de merker finanskrisen.

- Man merker jo at den positive trenden i varehandelen har stoppet opp i høst. Vår bransje opplever som de fleste bransjer tøffere tider nå enn for et år siden, sier Sund.

Her kan du handle billig

I tillegg til de store norske kjedene er det flere steder du kan handle interiørartikler uten å blakke deg:

Granit har masse smart for oppbevaring.

Favoritsaker.se finner du det ikke alle andre har.

Jysk og Kid er to "billigkjeder" som er undervurdert, og som har fornyet seg de siste årene. Tekstiler og puter er noe av det du finner her.

Indiska har originale, trendy produkter med farger.

Åhlens , vår svenske kjede, har både tekstiler, belysning, kjøkkenartikler og servise, med et skandinavisk preg.

gadgets.no finner du ting du ikke trodde du trengte.

Hansen & Dysvig er best på rimelige tekstiler.

Ellos har mye fint av interiørtilbehør.

Biltema er også et funn for billige produkter til hus og hjem.

Les også:

Verdens beste designbutikker

Nettets beste interiørbutikker

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning