Audi e-tron Sportback: Audi bekrefter produksjonen av sin andre helelektriske bil

- Produksjonen starter opp i 2019, melder Audi.

TØFT DESIGN: Den første elbilen til Audi er en SUV. Med e-tron Sportback konkurrerer de litt mer direkte med Tesla Model S - noe de også understreker med reklameplakater i Tyskland med slagordet «Musk-Have».
Publisert

Audi opplever stor interesse i Norge for sin første elbil, SUV-en Audi e-tron quattro. Ett år før lansering har allerede 2000 nordmenn bestilt elbilen - usett.

Quattroen er ikke den eneste elbilen Audi jobber med. I april 2017 avduket selskapet den langt mer sportslige elbilen e-tron Sportback, og nå bekrefter Audi at konseptbilen skal masseproduseres.

Skal masseproduseres fra 2019

Produksjonen av e-tron Sportback skal starte opp ved fabrikken i Brussel i 2019. Dette er samme fabrikk som skal bygge e-tron quattro fra 2018.

Audi skriver følgende i en pressemelding den 21. juni 2017:

Audi is expanding its model portfolio with a new e-tron-model. Production of the Audi e-tron Sportback will start at Audi Brussels (Belgium) in 2019. That Audi plant will therefore be responsible for producing a second fully electric model. The Audi e-tron electric SUV will drive off the assembly line there as of 2018.

Pressemelding fra Audi

Audi understreker at begge e-tron-elbilene skal masseproduseres og lanseres globalt.

SPORTSLIG: Omtrent slik forestiller Audis ingeniører seg at selskapets andre helektriske bil skal se ut. Den første bilen er en SUV, og ruller ut av fabrikken allerede i 2018.

440 km reell rekkevidde?

Fra før av vet vi at e-tron Sportback blir utstyrt med en elmotor i området 320-370 kW. Det betyr at bilen skal gjøre unna 0-100 km/t på 4,5 sekunder.

Elbilen blir utstyrt med en batteripakke på 95 kWh. Ifølge Audi får den en NEDC-rekkevidde på over 500 km. Nettsiden Electrek anslår at det vil si noe i nærheten av 440 km etter den mer realistiske EPA-standarden.

Audi e-tron Sportback kommer med både forhjuls- og firehjulstrekk.

Konseptskisser viser at Audis crossover er utstyrt med tre skjermer. En stor hovedskjerm i midtkonsollen, og en mindre under. I tillegg vises nødvendig kjøredata på dashbordet foran sjåføren.

Legg også merke til sidespeilene, som er byttet ut med kameraer.

Det var nok en del Audi-ingeniører som satt morgenkaffen i halsen da Tesla avduket designet på sin Model S. Med e-tron Sportsback, som stiller i tilsvarende kategori som Teslas Model S, kommer Audi med et lite stikk tilbake.

På reklameplakater i Tyskland promoterer Audi bilen med slagordet "Musk-Have" ...