Fantastisk oppvisning

Lexus GS er en flott bil. I 450h-variant byr den i tillegg på en overveldende demonstrasjon av hva hybridteknologi er godt for.

GS 450h ser ut som de andre GS-modellene. Slik er den også inni, med unntak av litt andre instrumenter og noen ekstra knapper. Og det er bare fint. Dette er en flott bil, fullt på høyde med de tyske statusmerkenes storbiler - en herlig følelse av luksus, kvalitet og gjennomtenkte løsninger. Men, som vi tidligere har nevnt, er den kanskje litt for forfinet til at den vekker store følelser. Bare bagasjerommet røper at dette er noe annerledes; det er lite, men et spesialdesignet koffertsett som utnytter plassen maksimalt er tilgjengelig.

 

Toyota Prius selger fortsatt godt. Lavt forbruk og ditto utslipp er det store salgsargumentet, og jo da, den bruker ganske lite i forhold til andre bensindrevne biler av samme størrelse, men gir kanskje ikke så stor tenning. I Lexus RX 400h ble det plutselig veldig tydelig hva hybriddrift kan bety: masser av herlig kraft, levert på en svært forfinet måte.

Et stort skritt videre

I Lexus GS 450h har de tatt hybridsystemet enda noen hakk videre. På tross av at den "bare" har en 3,5-liters V6, har den store luksussedanen rett og slett enorme ytelser. Lexus selv skryter av at den denger biler som Mercedes-Benz E500 og Audi A6 4,2 i akselerasjon, samtidig som den har mye lavere forbruk og utslipp. Den bruker også mindre drivstoff og slipper ut mindre CO2 enn mange moderat motoriserte dieselbiler, og ingen forbrenningsmotoriserte biler slipper ut mindre NOx og HC.

 

Dette er naturligvis hyggelig, men kjøreopplevelsen er bilens aller beste argument. For kreftene er enorme! Og de leveres så jevnt og behagelig, og det fra stillestående til svært høye hastigheter. Samtidig er bilen særdeles stillegående; Lexus hevder den er den stilleste bilen på markedet. Uansett klasse. Vi ser ingen grunn til å tvile på denne påstanden.

 

Styrefølelsen er ikke helt i BMW-klasse; den er litt i overkant lodden til en såpass kraftfull bil. Men bilen tar igjen på komfort, både på dårlig og på fin vei. GS er bakhjulsdreven, og med såpass mye moment ut på to hjul kan det være greit å vite at den har et avansert sikkerhetssystem som styrer både motor, bremser, styring og mye annet. Systemet avga lite klagende blinking, og på de tørre og fine veiene var veigrepet imponerende.

Sømløs kraftoppvisning

Som andre hybrider fra dette konsernet, har heller ikke GS 450h noen konvensjonell girkasse. I stedet brukes en felles kontrollenhet for komponentene i hybridsystemet og en planetgirkonstruksjon, noe som hele tiden lar bensin- og el-motoren operere optimalt.

 

Dermed får man hele tiden det maksimale ut av motorene, med overveldende og sømløs akselerasjon både fra stillestående og i fart som resultat. Det skal bli spennende å se mellomakselerasjonsmålingene når vi får testet GS 450h her hjemme; mye tyder på at den kan skremme selv store kraftige dieselbiler.

 

Prisen kan virke høy for en bil med 3,5-liters motor. Men den har ytelser som en bil med stor V8, og tar man i tillegg i betraktning at bilen har det aller meste av utstyr som standard (soltak er det eneste man kan bestille ekstra), bør Lexus GS 450h prøves før du bestiller en diger tysker.

 

Du kommer til å bli overrasket.

 

[email protected]

 

 

 

Tekniske data:

Lexus GS 450h

Motor:

V6, 3456 ccm

Effekt:

345 hk

Dreiemoment:

V6'en gir 368 Nm v/4800 o/min, el-motoren gir 275 Nm

Egenvekt:

ca. 1900 kg

Bagasjerom:

280 l

Forbruk, EU-mix:

0,79 l/mil

CO2-utslipp:

186 g/km

0-100 km/t:

5,9 sek

80-120 km/t:

4,7 sek

Toppfart:

250 km/t

Pris:

1 017 000 kr

Førsteinntrykk:

Imponerende