Budget Economy

Airbus A380 blir et skikkelig mareritt

11 seter i bredden - og hele fem midtseter!

11 seter i bredden - og hele fem midtseter - er nå en mulighet Airbus vil tilby på sine nye "økonomi minus"-klasse.
11 seter i bredden - og hele fem midtseter - er nå en mulighet Airbus vil tilby på sine nye "økonomi minus"-klasse. Foto: (Airbus)
Publisert

Det er få ting som er så irriterende som å få et av de forhatte midtsetene når vi skal ut og fly.

Nå har Airbus bestemt seg for at de skal gjøre sannsynligheten for å få et midtsete betydelig større.

Les også: 10 elleville sexhistorier som viste seg å være sanne

5 midtseter per rad

Selskapet melder nå om at de nå åpner for at antall seter i bredden på sitt største fly, A380, nå kan økes fra 10 til 11 seter.

Eller for å være mer presis: Konfigurasjonen blir 3-5-3, slik at det på den midtre kolonnen av seter blir hele tre midtseter.

Konseptet ble vist frem allerede i fjor, men nå har selskapet bestemt seg for at det er noe de faktisk vil kunne utstyre flyene sine med.

Les også: De verste flyulykkene de siste ti årene

Tre nivåer økonomiklasse

Ifølges Airbus' interiørdesignsjef er tanken at flyene etter hvert skal ha tre nivåer av økonomiklasse: "Budget", "vanlig" og "premium" - i tillegg til business og 1. klasse. Kun den laveste klassen vil få 11 seter i bredden.

Klassen ser allerede ut til å ha fått kallenavnet "økonomi minus".

Selskapet jobber også med å "maksimere" antall seter på sine andre langdistansefly: A330 og A350.

Les også: Hvis dette er fremtidens fly, da kan du glede deg

Utrolig nok sier designsjef Ingo Wuggetzer til Aviation Week at setebredden har vært et underprioritert område i flybransjen, og at en i for lang tid bare har snakket om benplass. Dermed ser det ut til at det som frem til i dag har vært minst komfortable løsning, blir noe man må betale ekstra for å få i fremtiden.

Boeing går motsatt vei

Samtidig som Airbus nå skal gjøre livet for passasjerene som betaler minst litt surere, ser det ut til Boeing gjør det stikk motsatte.

Selskapet melder at kommer med to ganske viktige nyvinninger på sitt nye 737 Max-fly, som er spesielt rettet inn mot lavprisselskapene.

Les også: Dette flyet er fiendens verste mareritt

Setene på flyet vil nemlig økes i bredde med to centimeter til drøyt 44 centimeter.

I tillegg har de redesignet bagasjehyllene på en slik måte at det blir plass til 50 prosent mer bagasje. Dette skjer rent konkret ved at cabinkoffertene nå kan plasseres inn på høykant.

Kunne du tenke deg å fly på det midtre sete i den nye "Budget Economy"-klassen?

Denne saken ble første gang publisert 17/04 2015.

Les også