Jon Almaas om helseplagene: – Kan hende jeg må leve med det resten av livet

Hele Norges «TV-bonde», Jon Almaas, sier det er stor usikkerhet knyttet til den plagsomme tilstanden. 

Jon Almaas står på en eng med en hund i bakgrunnen
HELSETRØBBEL: TV-profilen åpner opp om helsen.
Publisert

Da Jon Almaas (58) og kona Ellen Heider (58) overtok Braarud gård i Nes i 2023, byttet de samtidig ut bylivet på Oslos vestkant med en hverdag på landet.

Den brå overgangen til gårdsdrift har ekteparet delt med TV-seerne i programmet «Jon blir bonde». I disse dager er de i full gang med innspillingen av den tredje sesongen av TVNorge-serien.

Se video: Trygve Bennetsen har en klar formening om hvem i VM-troppen som kunne vært hans stylist (artikkelen fortsetter under videoen).

Jon har en teori om hvorfor programmet har truffet en nerve.

– Nordmenn kommer jo fra bønder. Det er veldig mange som drømmer om å kjøpe bondegård og som sitter på Finn.no og drømmer seg bort. Man kjenner på røttene ved å leve med ku og geit. Så er jo sannheten at dette kan man faktisk gjøre. Det trenger ikke å være en drøm. Det er det vi har gjort, så da kan seerne leve ut drømmen ved å se på «Jon blir bonde», forteller han til Her og Nå under «Gullruten».

TV-SUKSESS: «Jon blir bonde» stakk av med prisen Beste dokusåpe under Gullruten i mai. 

Du savner ikke bylivet?

– Nei, men jeg savner litt at det var enklere å gå ut og treffe venner før. Nå må alt planlegges litt nøyere. Men bortsett fra det, så savner jeg ingenting, fastslår TV-profilen.

Nybakt bestefar 

Jon og kona har dessuten fått en ekstra stor grunn til å holde på tilværelsen som bønder.

I februar kom nemlig nyheten om at programlederen er blitt bestefar.

SERENADE: Jon Almaas og kona Ellen Heider har hendene fulle som bønder. Men når de har pauser, tar TV-profilen gjerne frem trekkspillet. 

– Barnebarnet er så ferskt at jeg ennå ikke har rukket å være noe bestefar. Men jeg gleder meg til å få barnebarn som er litt større, så de kan komme på gården og være sammen med lam og geitekillinger. Det må jo være en drøm å ha besteforeldre som eier gård. Da blir vi den perfekte barnevakten, understreker han.

Bruker inhalator 

Jon legger imidlertid ikke skjul på at det også er hardt arbeid å være bonde.

Det gjør det heller ikke enklere at han har anstrengelsesastma, en tilstand der fysisk aktivitet utløser pusteproblemer som hoste, hvesing og tetthet i brystet.

DYREKOS: På Braarud gård er det flust av sauer og geiter som krever melkestell. Barnebarnet vil nok ta over dyrekosen når det blir litt eldre.

– Det stammer fra covid-19. Jeg hadde dette før jeg flyttet på gård. Som du ser, så hoster jeg hele tiden. Når jeg anstrenger stemmen, begynner det å klø i halsen. Jeg bruker inhalator, og da går det bra, sier Jon, som ikke vet hvor lenge tilstanden vil vare.

– Legene sier at det kan hende jeg må leve med det resten av livet, eller så kan det forsvinne i morgen. Og da gidder jeg ikke å tenke noe mer på det, understreker han.

GÅRDSDRIFT: Jon og kona har sluppet TV-kameraene inn på gården etter at de forlot hovedstaden i 2023. 

Hva vil du si er det beste med å være bonde?

– Det er friheten. Det å leve i kontakt med natur og dyr, og å kunne kjenne på urmennesket i seg, sier Jon Almaas og smiler.