Jon Almaas om helseplagene: – Kan hende jeg må leve med det resten av livet
Hele Norges «TV-bonde», Jon Almaas, sier det er stor usikkerhet knyttet til den plagsomme tilstanden.
Da Jon Almaas (58) og kona Ellen Heider (58) overtok Braarud gård i Nes i 2023, byttet de samtidig ut bylivet på Oslos vestkant med en hverdag på landet.
Den brå overgangen til gårdsdrift har ekteparet delt med TV-seerne i programmet «Jon blir bonde». I disse dager er de i full gang med innspillingen av den tredje sesongen av TVNorge-serien.
Se video: Trygve Bennetsen har en klar formening om hvem i VM-troppen som kunne vært hans stylist (artikkelen fortsetter under videoen).
Jon har en teori om hvorfor programmet har truffet en nerve.
– Nordmenn kommer jo fra bønder. Det er veldig mange som drømmer om å kjøpe bondegård og som sitter på Finn.no og drømmer seg bort. Man kjenner på røttene ved å leve med ku og geit. Så er jo sannheten at dette kan man faktisk gjøre. Det trenger ikke å være en drøm. Det er det vi har gjort, så da kan seerne leve ut drømmen ved å se på «Jon blir bonde», forteller han til Her og Nå under «Gullruten».
– Du savner ikke bylivet?
– Nei, men jeg savner litt at det var enklere å gå ut og treffe venner før. Nå må alt planlegges litt nøyere. Men bortsett fra det, så savner jeg ingenting, fastslår TV-profilen.
Nybakt bestefar
Jon og kona har dessuten fått en ekstra stor grunn til å holde på tilværelsen som bønder.
I februar kom nemlig nyheten om at programlederen er blitt bestefar.
– Barnebarnet er så ferskt at jeg ennå ikke har rukket å være noe bestefar. Men jeg gleder meg til å få barnebarn som er litt større, så de kan komme på gården og være sammen med lam og geitekillinger. Det må jo være en drøm å ha besteforeldre som eier gård. Da blir vi den perfekte barnevakten, understreker han.
Bruker inhalator
Jon legger imidlertid ikke skjul på at det også er hardt arbeid å være bonde.
Det gjør det heller ikke enklere at han har anstrengelsesastma, en tilstand der fysisk aktivitet utløser pusteproblemer som hoste, hvesing og tetthet i brystet.
– Det stammer fra covid-19. Jeg hadde dette før jeg flyttet på gård. Som du ser, så hoster jeg hele tiden. Når jeg anstrenger stemmen, begynner det å klø i halsen. Jeg bruker inhalator, og da går det bra, sier Jon, som ikke vet hvor lenge tilstanden vil vare.
– Legene sier at det kan hende jeg må leve med det resten av livet, eller så kan det forsvinne i morgen. Og da gidder jeg ikke å tenke noe mer på det, understreker han.
– Hva vil du si er det beste med å være bonde?
– Det er friheten. Det å leve i kontakt med natur og dyr, og å kunne kjenne på urmennesket i seg, sier Jon Almaas og smiler.