Test: Ryds 735VI

Har et viktig fortrinn

Det er ikke alltid lett for et folkebåtmerke å sparke fra seg i møtet med premiumkonkurrenter. For Ryds kan et unikt konsept være løsningen.

KJØRER FINT: Sjøegenskaper og høyt fartspotensial gir masse kjøreglede. 
Publisert Sist oppdatert

Norske Cormate kjøpte svenske Ryds etter konkursen høsten 2023. Da hadde Ryds nettopp fornyet modellutvalget med 650 DC og BR, pluss toppmodellen 735VI.

Etter å ha konsolidert situasjonen i fjor, blir 2025-sesongen første mulighet for de nye Ryds-modellene til å gjøre inntrykk på norske båtkjøpere. Med motorleverandør Yamaha i ryggen har man etablert et forhandlernettverk til å ta seg av de ti modellene fra fire til syv meter. 

Her handler det altså om 735VI, der VI-betegnelsen forteller oss at det dreier seg om en båt produsert med vakuuminjeksjon. Det skal være en mer miljøvennlig produksjonsmåte, i tillegg gir det mulighet for lettere og stivere skrog.

Ryds kunne like gjerne lagt til WA i navnet, for dette er en båt i klassisk walkaroundstil, med en liten dose sundeck på toppen.

Det er som kjent et konsept vi er glade i. Ok, like lunt i cockpit som en ren daycruiser eller bowrider blir det ikke, samtidig har det mange positive sider om designet er vel gjennomført. Noe det absolutt er i Ryds 735 VI. 

Les også: Det tradisjonsrike, svenske båtmerket blir norsk

Trygt feste

Layouten er gjennomtenkt, med en relativt bred konsoll midt i båten. Bak den er det to sittebenker plassert etter hverandre, nedgang til kabin i konsollen og godt med plass på fordekket. Så langt ingen sensasjoner, men her ligger nøkkelen til suksess i detaljene, så følg med.

Vi starter forut, og dekket er ikke like nedsenket som normalt i en WA-båt. Her kommer referansen til sundeck inn, for putene i kabinen kan nemlig også brukes til en hyggelig solplass forut.

VELLYKKET: Konseptet gir en allsidig båt med fine bruks­egenskaper. Her versjonen med hekkaggregat. I Norge er det utenbords som gjelder. 

Fine steg ned i cockpit på hver side av konsollen gjør ære på walkaround-konseptet, og den myke EVA-dørken sørger for svært trygt feste for føttene. 

Bonus under dekk

De to rommelige sittebenkene er plassert i «buss» sentrert i båten. Det gir også aktersofaen en viss ly fra konsollen og sørger for at du neppe vil oppleve veldig skjev vektfordeling. Med vipperygg på setene og bord imellom får denne løsningen også et sosialt aspekt. 

BEHAGELIG: EVA dørkbelegg er standard og gir godt feste. Kabinputene passer praktisk nok her, og sørger for et flott soldekk.

Seteløsningen fungerer også bra på førerplass. Konsollen er todelt med instrumenter og betjening på styrbord og nedgang til kabinen på babord. Vi har etter hvert sett mange bli overrasket over plassen under dekk i en slik båt, så vi tar nærmest to soveplasser for gitt.

BESKYTTET: Sprayhood gjør førerplassen mindre utsatt for vind og nedbør.
SIKKERT: Nedsenket passasje mellom dekk og cockpit på begge sider av konsollen. 

Praktiske løsninger

Likevel er et ordentlig marinetoalett i separat toalettrom en bonus. Det utvider bruksområdet for båten vesentlig. Ikke noen feriebåt, men fint for overnatting etter en sen aften hos gode venner, eller om det frister å bli ute i skjærgården en varm sommerkveld. 

Skulle det bli væromslag er du heller ikke tapt bak en vogn. Sprayhood over førerplass er standard, og som ekstrautstyr leveres et kalesjepåbygg med full ståhøyde som dekker cockpit i full bredde og helt forbi aktersofaen.

ROMMELIG: Bra plass under dekk, og utrolig nok med separat toalettrom. 

Flyr over bølgene

Snusfornuft i lange baner altså, men heldigvis har Ryds tatt vare på underholdningsaspektet i 735VI. Testeksemplaret er utstyrt med største motoralternativ, Yamahas 250-hesters V6. Fornuftigvis er det også den eneste som står i prislisten, selv om motorutvalget starter på 175 hk. 

Kombinasjonen av bamsekrefter og godbrumming mesteparten av turtallsregisteret gjør at mindre motor med færre sylindre slett ikke frister.

Er du i det rampete hjørnet flyr en lettlastet båt over bølgene med friske 47 knop. I den hastigheten må du selvsagt følge godt med, men i utgangspunktet sporer vi ingen nykker i kjøreopplevelsen. 

Desto viktigere er det at båten spretter opp i plan selv med moderat gasspådrag, og gjør det gradvis og uten noen markert overgang mellom lav fart og planingshastighet.

Fra snaut 20 knop sklir båten ubesværet over vannet, og logger det gunstigste drivstofforbruket rundt 25 knop med drøyt én liter per nautisk mil. Først midt på 30-tallet slurper motoren merkbart mer drivstoff og får en skarpere klang i lydbildet. 

Overraskende lite skrogstøy

Inntrykket fra førerplass er at 735VI går høyt og lett i vannet. Småbølger mellom øyene og skvalpesjø på rundt en halvmeter i åpent farvann er barnemat for denne båten.

Det lover godt for god kjørekomfort i noe mer sjø, selv om du sikkert må dempe farten i forhold til de rundt 30 knopene vi ligger på.

SPISEPLASS: Stort bord og vipperygg på førerbenken fungerer bra. 

En bonus er også overraskende lite skrogstøy, noe enkelte vakumstøpte båter har slitt med. 

Utfordringen ligger i prisen – rundt 1,1 millioner med litt nødvendig ekstrautstyr. Ryds er nok en dugelig «folkebåt» i hodet på båtfolket, men her møter den konkurrenter med mer pondus i merkenavnet. Eksempelvis Ibiza, Nordkapp eller Yamarin. Da skal det litt mer til før du setter navnet ditt på den stiplede linjen. 

DET DU TRENGER: Velorganisert førerplass med plotter på 9 eller 12 tommer. 

Vi Menn Båt mener:

Ryds 735IV er både gjennomtenkt, praktisk og sportslig. Prisen er relativt høy i forhold til folkebåtimaget, men 735 har likevel et viktig fortrinn: Svært få konkurrenter har satset på et konsept med disse egenskapene. 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 28 2025