Test: Sting 580 T

En frisk kjøreopplevelse

Her ser vi nærmere på Sting sitt bidrag til de rimelige familiebåtene. Merket har lansert to nyheter basert på samme skrog, med stor forskjell i innredning og egenskaper. 

Pluss ikon
<b>SPORTSLIG:</b> Sting 580 T er kjøreglad og leken på vannet. 
SPORTSLIG: Sting 580 T er kjøreglad og leken på vannet.  Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Sesongen 2023 har vært et viktig år for Sting, også kjent som Nordkapp-verftets rimelige merke. Det startet med introduksjonen av Sting 580 S, en ny og nesten seks meter lang toppmodell blant konsollmodellene.

Og året avsluttes omtrent slik det startet, med en ny variant over samme lest. Den nye Sting 580 T er teknisk sett lik 580 S, men har en annen innredningsløsning.

Det er noe vil naturlig nok ser mye av i båtbransjen, der man bygger en «plattform» og bruker den til å dekke ulike behov.

Et sjarmerende særpreg med båtfolket er at de gjerne vil ha det nøyaktig tilpasset sitt behov. Noe de to Sting-modellene bidrar til, for på tross av sine åpenbare likheter, gir de ulike innredningsløsningene tydelige forskjeller i bruksområder mellom S- og T-modellene.

Les også: Test: Daycruiser eller bowrider - hva er best?

Forskjellene

Mens 580 S har et ganske møblert interiør, er 580 T mer åpen – særlig baugen. I T-modellen finner du to separate konsoller, der S-modellen har en stor senterkonsoll.

Aktersofaen er den samme, og der 580 S har en toseter bak konsollen, finner du en sportsstol bak hver konsoll i T.

Så langt, relativt likt, men det er foran konsollene de største forskjellene ligger. I S-modellen er det sittebenk i forkant av konsollen, en baugpute og mulighet for fylle igjen mellomrommet med en solpute.

T-modellen nøyer seg med plattformen i baugen og et mer åpent dørkområde. Årsaken er at S-modellen går mer i retning av tur og hygge, mens sportsfiske og dørkplass er høyere prioritert i T-modellen.

Les også: Test: AMT 175BR og AMT 160R: Er denne løsningen verdt 100 000 kroner ekstra

<b>TO KONSOLLER:</b> Robust saker med smal passasje mellom konsollene.
TO KONSOLLER: Robust saker med smal passasje mellom konsollene. Foto: Terje Bjørnsen

Fordeler og ulemper

Sting 580 T minner om de bowrider-lignende dobbeltkonsollbåtene særlig finske produsenter har laget mange av.

Men helt likt er det likevel ikke, for Sting 580 T har verken dør mellom konsollene eller små sittebenker i forkant, et typisk kjennetegn for en slik løsning. Her skal det altså være åpent, enkelt og greit.

På en temmelig forblåst og småkjølig høstdag er jeg vel tilbøyelig til å være uenig i akkurat den prioriteringen, og hadde i alle fall hatt det lunere om det var en dør til baugen og vindskjerm trukket lenger rundt konsollen.

Her kommer Sting med et avtagbart trekk med vindu. Dette kan løsnes og rulles sammen til babord side, og trenger altså ikke å fjernes helt.

Fordelen er at de to konsollene kan være bredere, siden det ikke skal være plass til noen dør imellom, og i tillegg blir det ikke noe slamring fra en mer eller mindre solid konstruksjon – verken i åpen og lukket stilling.

Passasjen er ikke bredere enn at en voksen person helst bør gå sidelengs gjennom, for er du litt bred over rumpa som undertegnede, skumper du borti konsollene på hver side.

<b>ÅPEN LØSNING:</b> I baugområdet er dørkplass prioritert på 580 T-modellen. 
ÅPEN LØSNING: I baugområdet er dørkplass prioritert på 580 T-modellen.  Foto: Terje Bjørnsen

Understreker forskjellen

En annen markant egenskap er at konsollene virker ganske høye, og at selve vindskjermen oppleves liten når du sitter på fører- eller copilotplass.

Ikke noe i veien med det isolert sett, bare litt uvant. Fordelen på førerplass er du har god plass til alt fra knapper, gir/gass-spak, til kartplotter på inntil ni tommer.

Dessuten blir ergonomien fin, et område Nordkapp- og Sting-designer Espen Thorup alltid får til på en bra måte.

Som vanlig er det enkelt å finne en god sittestilling med riktig avstand til ratt og betjening. På babord side er det et stort oppbevaringsrom foran copilotplassen.

Aktersofaen er i likhet med 580 S prioritert med lettvinn adgang ut til akterområdet, og om bord- eller ilandstigning.

Ulempen er ryggstøtte kun i midtdelen av sofaen, og i praksis komfortabel sitteplass for to. Det gir seter for fire personer i en båt godkjent for seks, noe som igjen understreker den markerte forskjellen i bruksområde for S- og T-modellen.

<b>HØY:</b> Konsollen rager høyt i innredningen. Det gir god plass til instrumenter. 
HØY: Konsollen rager høyt i innredningen. Det gir god plass til instrumenter.  Foto: Terje Bjørnsen

Tåler vind og bølger

En liten kuling med kraftige kastevinder er mer enn normalt for en båt av denne typen. Selv i den beskyttede fjordarmen jeg holder meg i, pisker vinden opp krapp og hissig sjø på drøye halvmeteren.

Nordkapp- og Sting-modeller i denne størrelsen har ofte hatt kjøreglade skrog, og 580 T følger opp den tradisjonen.

Båten er relativt slank og kjennes ganske skarp ut i sjøen, der den kløyver skumtoppene på en tilforlatelig måte.

Under slike forhold er jeg glad det ikke er noen markert planingsterskel, slik at du kan gå i 10–15 knop med bra komfort. Vi du gasse hardere enn som så, er båten med på leken, med mer hopp og sprett underveis.

<b>LEKEN:</b> Legger seg innover i svingene og er med på aktiv kjøring.
LEKEN: Legger seg innover i svingene og er med på aktiv kjøring. Foto: Terje Bjørnsen

Savner trimflaps

Foreløpig står ikke trimflaps som tilleggsutstyr i prislisten, men kunne med fordel ha gjort det.

I alle fall for en fyldig voksenperson som sitter alene på på styrbord og kjemper mot sidesjø og -vind inn fra samme kant. Da lener båten seg kraftig innover, og sender i tillegg til slag fra skrogsiden også en del vann inn i cockpit.

Selv i roligere sommervær vil du nok sette pris på trimflaps for å motvirke den tendensen.

<b>FØRERPLASS:</b> Gode sportsstoler og enkelt å finne en behagelig sittestilling. 
FØRERPLASS: Gode sportsstoler og enkelt å finne en behagelig sittestilling.  Foto: Terje Bjørnsen

Kjærkommen egenskap

På hekken har Sting 580 S og T Mercurys firesylindrete motorer på 100–115 hk. Testbåten har den største motoren og når en toppfart på 39 knop.

Det kler den sportslige kjørefølelsen godt, og Mercury-motoren har en svært kjærkommen egenskap i forhold til de fleste konkurrentene: Den går nemlig overraskende stille og rolig, både når du kjører sakte og når den skal opp i turtall.

Kanskje ikke det første du tenker på når du kjøper en båt i denne klassen, men viktig med tanke på komforten om bord.

Vi Menn Båt mener:

Sting 580 S og T er begge viktige båtmodeller på det norske markedet. Her får du to helt ulike innredningsløsninger som utfyller hverandre. S-modellen er den du skal velge om hyggelige turer med mange om bord står på programmet, mens T-modellen dekker et mer praktisk behov der åpne løsninger og dørkplass står sentralt.

Felles for begge er et velkjørende og sportslig skrog, godt fulgt opp av en motor med behagelige egenskaper. Prisen ligger rundt 450 til drøyt 500 000 kroner, avhengig av hva slags motor og utstyr du vil ha. Det synes vi stemmer bra, ikke minst fordi kvalitetsinntrykket er solid, både på detaljer og helheten i båten.

Tekniske data

Lengde, m 5,84

Bredde, m 2,23

Vekt tom, kg 895

Drivstoff, l 100

Personer 6

Anbefalt motor, hk 100–115

Pris, fra kr 460 000

Testdata

Turtall, o/m Fart, knop Støy, dBA

1000 4,0 60,5

1500 5,5 65,5

2000 7,0 68,0

2500 10,5 73,5

3000 16,5 74,0

3500 21,5 81,5

4000 28,0 80,0

4500 31,5 81,5

5000 35,0 84,5

5800 39,0 85,5

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 58 2023

Denne saken ble første gang publisert 09/11 2023, og sist oppdatert 10/11 2023.

Les også