Blankpusset forestilling

Kineserne viser frem bilene Europa fortviler over

Ikke et støvkorn skal få spolere kinesiske bilprodusenters fremvisning av sine siste nyvinninger. Selvtilliten var åpenbar under årets Shanghai Auto show.

LYTEFRI FASADE: Blant tilskuere, pressefolk, influensere og youtubere arbeider renholds­personalet tilsyne­latende desperat for å holde fasaden lytefri når kinesisk bilindustri skal vise frem sitt ypperste for verden.
Publisert Sist oppdatert

Kineserne ryster bil­industrien, mens deres europeiske kolleger blir stadig mer desperate. 

Paradokset er åpenbart: Kineserne lærte å lage biler av europeiske bilfabrikanter som ville inn på det enorme kinesiske markedet.

Europeere struttende av tradisjoner og selvtillit sa seg villige til å inngå joint ventures der kunnskap og teknologi ble flyttet i bytte mot markedsadgang. 

Nå er det europeerne som henger etter.

For lengst kinesiske MG viste frem blanke el-roadstere. 

BYD viste frem bilen med batteripakken som kan lades opp til 400 kilometers rekkevidde på like kort tid som man fyller en bensintank på en fossilbil med samme reisemål.

Den ene kinesiske fabrikanten etter den andre skrøt ubeskjedent av nye systemer og intelligent teknologi, koblet med design sterkt inspirert av europeerne.

 Og slik er Shanghai Auto Show blitt verdens kanskje fremste og viktigste scene for fremvisning av morgendagens biler.

BANEBRYTENDE: BYD er ikke bare en av verdens største elbil-produsenter, de er i ferd med å ta innersvingen på verdens fremste batteriprodusent CATL
1000 KW: BYDs nye batteri tåler en ladespenning på 1000 kW og kan lades opp til en rekkevidde på 400 kilometer på fem minutter. Foreløpig finnes 500 ladere som kan gi så stor effekt i Kina, i løpet av kort tid skal antallet komme opp i 4000, lover BYD.

Statister fra Europa

På denne scenen spiller europeiske bilgiganter rollene som statister. Rett nok kunne Audi presentere friske modeller tilpasset det kinesiske luksusmarkedet, og BMW viste frem konseptbiler og datahjerner som skal løfte de tyske bilene tilbake til teknikktoppen.

Og; BMW kunne vise frem biler som fortsatt er utstyrt med eksospotter, til glede for nostalgikere i en by der elbil-tettheten er som i Oslo og der bare et registreringsskilt til en fossilbil koster 100–200 000 kroner.

Også Mercedes var til stede med sine nyvinninger og plattformer.  Geely-eide Volvo var ikke til stede. Heller ikke produkter fra  Jaguar Land Rover. 

Også biler fra europeiske Stellantis, som Opel og Peugeot, glimret med sitt fravær. 

Det samme gjaldt andre  europeiske leverandører. De var fraværende på messen der en million mennesker normalt er innom i løpet av to uker i slutten av april og begynnelsen av mai.

FORSMAK PÅ 3-SERIE: BMW viste frem sitt Neue Klasse-konsept der vindusflatene er store, interiøret minimalistisk og datamaskinen om bord kraftig som aldri før.
TUNGSINN: Fortsatt selger Audi og andre europeiske premium-merker anstendig til de mest velstående kineserne. Men stemningen på standen er ikke som hos de kinesiske konkurrentene.

Unge influensere

Bilutstillingen avslørte også en annen detalj som kan danne grunnlag for en revolusjon i bransjen: Tidligere har bil i stor grad vært knyttet til maskulinitet og mannens sfære. Dem som har sendt hjem har gjerne vært menn med nese for teknikk og fart.

Men blant dem som rapporterte nyheter fra den enorme bilutstillingen i Shanghai var unge kvinner de mest i øyenfallende. Kostymer, moter og filming med mobiltelefon synes å være den nye veien ut til nye kjøpergrupper.

Så kan de tradisjonsrike merkene beholde sine tradisjonelle kjøpere − som stadig blir eldre og eldre.

LADER OPP: Kineserne sparer ikke på bemanningen når de skal vise verden hva de kan lage av biler. Men høy innsats krever opplading i kulissene.
KVINNELIG YNDE: Ville du kjøpt sportsbil av denne kvinnen? Kvinnelige influensere med mobiltelefon inviteres i flokk og følge av bilprodusenter som vil nå ut til nye kjøpergrupper.
BLIKKFANG: Blant dem som rapporterte fra Shanghai Auto Show nylig kunne man være i tvil om hva de var mest opptatt av å vise frem; seg selv eller biler.
FULLT TEAM: Fullblods bil-influensere går ikke på utstilling uten egen kameramann, egen lysteknikker − og kostyme.