Batteriteknologi

Om disse forskerne har rett, vil dette tredoble rekkevidden i elbiler

MIT-forsker hevder å ha løst viktig utfordring med batterier i elbiler.

Advarsler som dette utfordrer brukervennligheten til elbiler, og forskere jobber hardt med å finne nye batterityper som skal holde lenger, men likevel ikke ta mer plass eller blir dyrere.

Dagens batteriteknologi er en relativt gammel teknologi, og forskere jobber på spreng for å gjøre batterier mer effektive til en billigere penge.

Utviklingen går i riktig retning. I 2017 har prisen på litium-ion-batterier sunket med 24 prosent.

I 2020 forventer de største bilprodusentene at batterier er så såpass billige at det ikke vil være særlig dyrere å produsere en elbil enn det er å produsere en bensin- eller dieselbil.

Fram til den tid velger myndigheter, som i Norge, å gi elbiler avgiftslettelser for å gi bilene en pris forbrukerne kan akseptere uten at produsenten taper penger.

Rekkevidden er nøkkelen

At batteriprisen går ned er viktig for både forbruker og produsent, men vel så viktig er det at elbilen gir en brukervennlighet som ikke står tilbake for biler med forbrenningsmotor.

Hovedargumentet her er rekkevidde. En elbil skal helst gå så langt som mulig på én lading. Det går en slags grense ved 30 «reelle» mil. Går bilen så langt uten å måtte lade, kan vi nå de aller fleste mål både i hverdagen og på helgetur uten å måtte stoppe.

Det går nå knapt en uke uten at forskere og bilprodusenter hevder de har gjort store gjennombrudd. Nylig hevdet Fisker at de har knekt koden til faststoffbatteri i elbil.

Hevder tredobbel rekkevidde

Nå hevder en gruppe forskere ved University of Waterloo at de har gjort en interessant oppdagelse:

Forskerne skriver i sin rapport at et gjennombrudd i bruken av negative elektroder laget av litiummetall kan drastisk øke lagringskapasiteten i batterier.

Foto: MIT

I praksis hevder forskerne at teknologien kan tredoble rekkevidden i elektriske biler.

Forskningsrapporten er publisert i tidsskriftet Joule.

Fjerner dendritter

Et utfordring med slike batterier er at det dannes krystaller, spisse nåler kalt dendritter, i cellene når litiumionene beveger seg gjennom elektrolytten mellom anoden og katoden. Om du ikke skjønner bæret av akkurat dette, er problemet at disse dendrittene kan kortslutte batteriet.

Quanquan Pang ledet forskningen ved Waterloo. I dag er han ansatt ved MIT. Han hevder at de har løst problemet ved å tilføre en kjemisk komponent bestående av fosfor og svovel til elektrolytten som drastisk skal øke evnen til å beskytte mot dendrittdannelse.

- Dette vil bety billige, trygge, holdbare batterier som gir mye bedre rekkevidde i elbilene sine, sier Pang ifølge bloggen Electrek.

Vi snakker i bunn og grunn om en elbilrevolusjon, men det anbefales ikke å holde pusten.

Fred Lambert i Electrek kommenterer at det i et laboratorium er relativt lett å lage et batteri som enten lader raskt, holder på mye energi eller som er billig og varer lenge, men det er veldig vanskelig å lage et batteri med alle disse egenskapene.

Så langt har vi sett lite til disse gjennombruddene på markedet, og det er all grunn til å ta slike påstander med en klype salt.

Kilder: Electrek, Teknisk Ukeblad, Joule.

Denne saken ble første gang publisert 13/12 2017, og sist oppdatert 22/11 2018.