Vitenskap

NASA har oppdaget mystisk signal

Romorganisasjonen aner ikke hva det er.

Signalet kommer fra galaksehopen Perseus, 240 millioner lysår fra jorden.
Signalet kommer fra galaksehopen Perseus, 240 millioner lysår fra jorden. Foto: Røntgen (NASA/CXC/SAO/E.Bulbul)

Astronomer har oppdaget et uidentifisert signal fra galaksehopen Perseus, 240 millioner lysår fra jorden. NASA omtaler signalet som "mystisk".

Signalet kommer i form av en topp i en spesiell bølgelengde av røntgen. Forskerne vet foreløpig ikke hva som forårsaker signalet.

En av teoriene er spesielt interessant. Signalet kan komme fra en spesiell type sterile nøytrinoer som brytes ned, en teoretisk partikkel foreslått som en kandidat for mørk materie.

- Vi vet at teorien om mørk materie er et langskudd, men det vil være enormt om det skulle stemme, sier Isra Bulbul ved Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics i Cambridge, Massachusetts.

- Vi har mye arbeid foran oss før vi kan hevde at vi har funnet sterile nøytrinoer, men bare muligheten er veldig spennende, sier medforsker Maxim Markevitch ved NASAs Goddard Space Flight Center i Greenbelt i Maryland.

Enormt gjennombrudd

Mørk materie er foreløpig bare en teoretisk materie, ingen har så klart å bevise at den eksisterer til tross for at forskerne tror den utgjør 85 prosent av universet.

En slik bekreftelse vil naturligvis være et enormt gjennombrudd for både forskere og vitenskapen.

Forskerne prøver nå å finne ut om det kan være noe i denne teorien. Andre forskere foreslår også at signalet kan komme av andre typer partikler som også er mørk materie-kandidater, som axion.

Teorien om mørk materie ble lagt frem første gang i 1932 av astrofysikeren Jan Oort som en forklaring på avviket mellom tyngdekraften i Melkeveien og massen av de objektene vi kan se. Det er øyensynlig ikke nok masse i galaksen til å holde på stjernene, altså må det være noe vi ikke ser ...

Megaobjekt

Perseushopen er en gigant på himmelen, en av de mest massive objektene vi kjenner til i universet, og inneholder tusenvis av galakser.

Forskere oppdaget signalet ved å saumfare materialet etter ti år med observasjoner gjennom NASAs røntgenobservatorium Chandra og ESAs XMM-Newton.

Dette er ikke første gang galaksehopen serverer spennende nyheter. I 2003 "spilte" Perseus en av de dypeste tonene noen gang oppdaget, med en svingning på 9,6 millioner år. Det er 57 oktaver dyperene en tangentene i midten av et piano ...

Likte du denne saken? Del og lik oss på Facebook.

Les mer om oppdagelsen på NASAs hjemmesider.

Denne saken ble første gang publisert 25/06 2014.