Summing på lavt volum på landsbygda

I Kina pollineres frukttrærne for hånd. Snart kan norske bønder måtte gjøre det samme med jordbær

Husker du å være på biltur om sommeren og måtte stoppe for å vaske insekter fra frontruta? Det har du trolig ikke trengt å gjøre på mange år. Mangelen på insekter skremmer forskerne.

Pluss ikon
<b>STILLE PARADIS:</b> Før summet insektene, nå er det andre ting som står for lydkulissen på den nordjydske landsbygda i Danmark.
STILLE PARADIS: Før summet insektene, nå er det andre ting som står for lydkulissen på den nordjydske landsbygda i Danmark.  Foto: Future Publishing/Getty Images

Frontruten på bilen til forsker Anders Pape Møller var bekymringsfullt ren. Han kjørte rundt på Jylland på 1990-tallet. Den smale veien krysset enda en Å, bølget videre gjennom løvskog, åker og eng. Kyr og hester på beite. I veikanten, en million blomster. Sola skinte. Drømmesommer.

Men noe var galt. Han kunne kjøre i timer, suge inn inntrykk fra det vakre bondeland − og la merke til at det knapt var en sommerfugl å se, millioner av blomster til tross. Mye færre enn da han var ung. Innimellom kunne det krasje en humle i frontruta. Men ikke ofte.

I gamle dager, husket han, måtte han regelmessig stanse bilen og vaske bort døde insekter fra fronten på bilen.

Hvor var det blitt av insektene? De var i hvert fall ikke på frontruta.

<b>FRONTRUTE-TESTEN:</b> Den danske økologen Anders Pape Møller er en internasjonal størrelse innen fugle- og insektsforskning. Hans funn skremmer.
FRONTRUTE-TESTEN: Den danske økologen Anders Pape Møller er en internasjonal størrelse innen fugle- og insektsforskning. Hans funn skremmer. Foto: ROMAN G. AGUILERA/EPA/Scanpix

− Tidligere måtte jeg vaske bort opptil 30 ulike insekter etter hver tur, forteller Anders Pape Møller.

− I dag er det ikke uvanlig at det ikke er noen der i det hele tatt.

Hadde insektene forsvunnet? Eller var forsvinningen kun en illusjon frembragt av bilenes utforming?

I dag er de aerodynamiske. Kan det være at dyr som tidligere ble knust mot en mur av glass og krom, nå viftes elegant over Teslaens tak?

Det prestisjetunge tidsskriftet Science kalte engang Møller en av verdens fremste evolusjonsbiologer. En kreativ hjerne kommer ofte opp med idiotisk enkle svar:

Møllers var å leie en Ford Anglia 1967-modell.

Insektene ute å kjøre

<b>FLUEFANGER:</b> En Ford Anglia på danske veier, sommer etter sommer, avslørte at insektene forsvant. For frontrutene forble plagsomt rene.
FLUEFANGER: En Ford Anglia på danske veier, sommer etter sommer, avslørte at insektene forsvant. For frontrutene forble plagsomt rene. Foto: Anadolu Agency/Getty Images

Fra 1997 fikk den gamle bilen hovedrollen i et forsøk: Hver sommer kjørte Anders Pape Møller de samme rutene langs de samme idylliske landeveiene nær Løkken og andre «norske» feriedestinasjoner.

Hvis insektsdød er en illusjon forårsaket av design, burde hans veteranbil knuse insekter som om vi fremdeles var i «The summer of love».

Det var vi dessverre ikke.

22 år senere hadde Møller foretatt 1533 innsamlinger, og publiserte artikkelen som viste at insektbestandene hadde sunket med opptil 97 prosent.

Men hvorfor?

− Pesticider og gjødsel, svarer Anders Pape Møller.

Insektsdød er ikke primært et klimaproblem.

Det er landbruket som dreper, i Danmark som i Kina, ifølge forskeren.

Les også: (+)

<b>SKJELDENT BESØK:</b> Besøvning av planter på insektsmåten er både analog, lavmælt, billig og effektiv − og under sterkt press.
SKJELDENT BESØK: Besøvning av planter på insektsmåten er både analog, lavmælt, billig og effektiv − og under sterkt press. Foto: Calreyn88/wikimedia commons

Men det er mer: Vi ødelegger naturen fysisk. Vi hugger skog, anlegger vei, bygger hus, hytter og vindmøller. Vi lyser opp natten, og utrydder nattsommerfuglene. Vi forurenser elvene …

… og vi trenger mat. Mye mat. Så åkrene blir større, strømlinjeformede, lettere å drive med gigantiske maskiner.

Den idylliske danske landsbygd er en siste rest av det gamle landskapet. Det våre foreldre og besteforeldre levde i. Det som hadde plass til insekter. Men selv ikke her klarer de seg, når resten av verden er blitt et vanskeligere sted å leve. Det er et velkjent økologisk prinsipp at naturen blør arter når vi eter for mye av den.

Økologiske ørkner

I dag er det gamle landskapet erstattet med milevide, ensformige kornåkre som i virkeligheten er økologiske ørkener. Bekker, hekker, trær og blomster er fjernet for at maskinene skal komme fram. Få insekter overlever der ute.

På toppen av det hele: pesticidene. De siste tiårene er sprøytemiddelet DDT blitt erstattet med noe veldig mye farligere – neonikotinoidene. De dreper alle, absolutt alle insekter som kommer i nærheten.

<b>DØDEN KJØRER TRAKTOR:</b> Sprøytemidler som skal sikre avlingene er i ferd med å ta livet av avlingene.
DØDEN KJØRER TRAKTOR: Sprøytemidler som skal sikre avlingene er i ferd med å ta livet av avlingene. Foto: ZEYNEL CEBECI/wikimedia commons

Giften havner i jorda, og i bekker og elver – og dreper for fote, der også.

Problemet er sammensatt. Det vi ser, er resultatet av tusen små og store årsaker, som til sammen blir for mye for insektene.

Og det sier litt: For insekter er seige skapninger. De har eksistert i mer enn 400 millioner år. I løpet av denne tiden har verden vært igjennom en serie utryddelseskatastrofer. Mest kjent er den som drepte dinosaurene. Den største er perm-trias-katastrofen for 250 millioner år siden: Den gang forsvant 90 prosent av artene i havet og 70 prosent av artene på land – hvilket betyr at oppunder 100 prosent av alle verdens individer døde.

Og insektene? De har hatt for vane å børste av seg sporene av katastrofer som flass på kragen. Men akkurat i klodens verste øyeblikk da livet holdt på å dø ut – opplevde også bestanden av insekter en svak nedgang.

Slik vi opplever nå også.

Så hva skjer egentlig?

Mange snakker om en katastrofe, andre ber oss puste rolig: Vi kan ikke være sikre. Alle undersøkelser som er gjort, har vist at insektene sliter – men vi har slett ikke undersøkt overalt – særlig ikke i tropisk regnskog. Så hva kan vi egentlig si? Pust med magen?

− Det er vanskelig når 97 prosent av insektene er borte her på Jylland, svarer Anders Pape Møller.

− Og det skjer fortere.

Han forteller at han registrerte nedgangen da han startet sitt prosjekt i 1997, men det dramatiske fallet startet ikke før i 2010.