HES element one

- Luftfartsindustrien står på grensen til en enorm forandring

Element One skal være på vingene innen 2025.

I dette perspektivet og med 14 propeller ser flyet Element One gigantisk ut. I virkeligheten har det plass til fire passasjerer.
I dette perspektivet og med 14 propeller ser flyet Element One gigantisk ut. I virkeligheten har det plass til fire passasjerer. Foto: HES Energy Systems
Sist oppdatert

Det er ikke bare på bakken vi ser et skifte fra motorer som forbuker fossilt brennstoff til elektrisk framdrift. Også i luften jobbes det med grønne løsninger.

«Luftfartsindustrien står på randen av en enorm forandring», skriver teknologi- og vitenskapsnettsiden Inverse, som gjør opp status etter at flykonstruktøren Heino Brditschka fløy det første elektriske flyet i 1973.

Siste nullutslippsfly på radaren kommer fra selskapet HES Energy Systems, som har avduket det hydrogendrevne flyet Element One.

Element One vil definitivt skille seg ut i luften.
Element One vil definitivt skille seg ut i luften. Foto: HES Energy Systems

Element One skal være det første hydrogenflyet som kan gjøre regionale flyvninger. Rekkevidden er på opp til 5000 km dersom hydrogenkilden er flytende. I gassform er rekkevidden begrenset til 500 km.

Flyet som er avduket kan kun ta fire passasjerer. Rekkevidden er flere ganger bedre enn noe batteridrevet elektrisk fly som er avduket så langt, hevder HES Energy Systems og håper flyet kan åpne opp ruteflyvninger mellom mindre byer og avsidesliggende områder.

Konseptflyet som er avduket har plass til fire passasjerer, men planen er å skalere dette opp til 10 eller 20 personer eller mer, ifølge HES.
Konseptflyet som er avduket har plass til fire passasjerer, men planen er å skalere dette opp til 10 eller 20 personer eller mer, ifølge HES. Foto: HES Energy Systems

Å fylle drivstoff på Element One skal ta ti minutter.

Selskapet skriver i en pressemelding at de regner med å ha flyet på vingene i 2025.

- Det er nå mulig å trenge gjennom begrensningene for hvor lenge batteridrevne elfly kan holde seg i luften. Element One baner veien for fornybar hydrogen som drivstoff for elektriske langdistanseflyvninger, sier grunnlegger Taras Wankewycz i HES.

Det finnes et enormt nettverk av mindre flyplasser rundt om i verden. HES ønsker og håper at disse kan være en naturlig del av nettverket til fly som Element One.
Det finnes et enormt nettverk av mindre flyplasser rundt om i verden. HES ønsker og håper at disse kan være en naturlig del av nettverket til fly som Element One. Foto: HES Energy Systems

Også tungvektere som Siemens, Rolls-Royce, Airbus og Boeing har kastet seg inn i kappløpet om elektrifisering av luftfarten. Flymaskiner står i dag for om lag tre prosent av de totale CO2-utslippene på kloden og for tolv prosent innen transportsektoren, ifølge EUs Clean Sky 2-initiativ.

Det forventes at kommersiell luftfart vil tredoble seg innen 2050. En reduksjon av utslippene må først og fremst komme gjennom ny eller bedre teknologi og design.

I tillegg til utvikling av batteri- og hydrogendreve elfly jobbes det med å effektivisere og forbedre dagens framdriftsystemer, aerodynamikk og fly- og vingedesign.

Her får du et overblikk over hvilke endringer aktører i luftfartsindustrien jobber med:

Denne saken ble første gang publisert 15/10 2018, og sist oppdatert 15/10 2018.

Les også