6. generasjon kampfly

Her er første glimtet av USAs 6. generasjons kampfly

Laservåpen som deler fly i to, «Gremliner» som mørklegger hele byer og svermer av kunstig intelligente droner som jager i flokk. USAs planer for 6. generasjons kampfly er våpensystem til å få mareritt av.

6. GENERASJON KAMPFLY: I en video skisserer det amerikanske flyvåpenet flere av teknologiene og våpensystemene de har planer for i den 6. generasjonen av kampfly. F-35 er 5. generasjons kampfly.
6. GENERASJON KAMPFLY: I en video skisserer det amerikanske flyvåpenet flere av teknologiene og våpensystemene de har planer for i den 6. generasjonen av kampfly. F-35 er 5. generasjons kampfly.
Publisert

Det norske flyvåpenet har nettopp mottatt sine første 5. generasjon kampfly F-35, men verdens ledende våpenprodusenter er allerede i gang med å planlegge og utvikle 6. generasjon kampfly.

USAs neste kampfly kalles enten F-X eller F/A-XX avhengig av om flyet skal i tjeneste for flyvåpenet eller marinen.

F-X-programmet skal erstatte både F-15 Eagle og F-22 Raptor. F/A-XX-programmet skal erstatte F/A-18E/F Super Hornet og EA-18G Growler.

Det amerikanske flyvåpenet har ikke valgt en produsent ennå, men både Northrop Grumman, Lockheed Martin og Boeing er med i kappløpet.

I en video viser US Air Force Research Laboratory (AFRL) det første glimtet av hvilke egenskaper de forventer i fremtidens kampfly:

Videoen oppsummerer flere av teknologiene Side3 tidligere har skrevet om, hvor kunstig intelligente kampfly utstyrt med laservåpen jager i flokk med droner.

I videoen blir et fiendtlig fly delt i to med en laserstråle.

Det finnes flere dronekonsept på tegnebordet. Ett av dem kalles «Loyal Wingman»-initiativet, hvor et bemannet kampfly kontrollerer en gruppe jager- og overvåkningsdroner.

Et annet kan vi ikke forstå er annet enn fienders verste mareritt:

Ut fra et transportfly skyver en soldat en missillignende sylinder. I luften folder en fallskjerm seg ut, og avslører at sylinderen egentlig består av en sverm av små, hissige potensielle drapsdroner.

SKREKK OG GRU: Tanken på at hver og en av av disse dronene kan være kunstig intelligente og utstyrt med en sprengladning er nok til å gi enhver mareritt.
SKREKK OG GRU: Tanken på at hver og en av av disse dronene kan være kunstig intelligente og utstyrt med en sprengladning er nok til å gi enhver mareritt. Foto: AFRL

Videoen viser også frem DARPAs «Gremlins»-program, et konseptuelt missil som kan mørklegge hele byer.

Laservåpen

Flyprodusenten Northrop Grumman har sluppet et konseptbilde av selskapets planer for et 6. generasjon kampfly.

Flyet omtales som en «usynlig supervinge» og skal få en svært lav radarprofil.

- Rekkevidden må være lang fordi det er usannsynlig at flyet vil ha mange baser det kan lande på utenlands og det må ha mye våpen. Overlevelsesevne er en av nøkkelevnene, forteller Northrop Grummans forskningssjef Chris Hernandez til Breaking Defence.

6. GENERASJONS KAMPFLY: Her ser vi designretningen for Northrop Grummans sjettegenerasjons kampfly. Laservåpen og mulig supercruisehastigheter er to av egenskapene som kan finne veien inn i flyet når det står ferdig - etter planen i 2030.
6. GENERASJONS KAMPFLY: Her ser vi designretningen for Northrop Grummans sjettegenerasjons kampfly. Laservåpen og mulig supercruisehastigheter er to av egenskapene som kan finne veien inn i flyet når det står ferdig - etter planen i 2030. Foto: Northrop Grumman

Et av de nye våpnene som utvikles til flyet er laservåpen. Kravene til funksjon legger listen for hvordan flyet vil bli seende ut.

- Det ligner veldig på en liten B-2. Det passer oss utmerket, sier Hernandez til nettsiden

Northrop Grumman ønsker ikke å si noe om farten til flyet, men det spekuleres i at et fly med så lang rekkevidde bør kunne nå supercruise-hastigheter, det vil si at det kan fly raskere enn lydhastigheten over tid.

VERDENS DYRESTE FLY: Bombeflyet Northrop Grumman B-2 Spirit ble utviklet under den kalde krigen. Det er bygget etter stealth-prinsippet med en veldig lav radarprofil. Det er istand til å levere både konvensjonelle bomber og taktiske atomvåpen. Det er et av de dyreste flyene i verden, med en prislapp på rundt 2,2 milliarder dollar per fly.
VERDENS DYRESTE FLY: Bombeflyet Northrop Grumman B-2 Spirit ble utviklet under den kalde krigen. Det er bygget etter stealth-prinsippet med en veldig lav radarprofil. Det er istand til å levere både konvensjonelle bomber og taktiske atomvåpen. Det er et av de dyreste flyene i verden, med en prislapp på rundt 2,2 milliarder dollar per fly. Foto: Staff Sgt. Bennie J. Davis III (U.S. Air Force)
INSPIRASJON FOR 6. GENERSJONS KAMPFLY: B-2 Spirit-bomberen «Spirit of Kitty Hawk» tar av fra U.S. Air Force Plant 42 i Palmdale, California. Flyet er unektelig et mektig syn. Northrop Grumman forteller at sitt 6. generasjons kampfly vil ligne på det legendariske bombeflyet.
INSPIRASJON FOR 6. GENERSJONS KAMPFLY: B-2 Spirit-bomberen «Spirit of Kitty Hawk» tar av fra U.S. Air Force Plant 42 i Palmdale, California. Flyet er unektelig et mektig syn. Northrop Grumman forteller at sitt 6. generasjons kampfly vil ligne på det legendariske bombeflyet. Foto: (Northrop Grumman)

Fokuset i konseptskissen er laservåpen. I 2016 tegnet Northrop Grumman kontrakt med AFRL om utviklingen av laserteknololgi kalt Self-Protect High Energy Laser Demonstrator - eller «SHiELD».

En utfordring med laservåpen er varmen. Sammen med motorene genererer laservåpenet enormt mye varme som må håndteres, men det later til at Northrop Grumman har funnet en løsning. Våpenet skal testes allerede i 2019.

Kampdroner

Boeing er også med i kappløpet, og har vist fram skisser som peker ut retningen for sitt fremtidsfly. En av mulighetene kan være at det kommende jagerflyet vil kunne operere sammen med en flokk av ubemannende kampdroner.

Den mest toneangivende retningen for den 6. generasjonen kampfly synes likevel ikke å være enkeltstående teknologier som stealth eller bedre motorer eller laservåpen, men system som jobber sammen for å skape et slags «ultimat kampfly».

KUNSTIG INTELLIGENS: Framtidens kampfly kan komme med annenpiloten ferdig installert. Slik forestiller Boeing seg at sitt 6.  generasjons jagerfly kan se ut.
KUNSTIG INTELLIGENS: Framtidens kampfly kan komme med annenpiloten ferdig installert. Slik forestiller Boeing seg at sitt 6.  generasjons jagerfly kan se ut. Foto: Boeing

«System» er naturligvis et vagt begrep. Slik beskrev DARPA-sjef Arati Prabhakar det i 2013:

- Vi søker ideer som kan snu opp ned på kostnadene, måter å bruke innovasjon ikke bare til å småspise på kostnadene ved systemet, men å fundementalt endre kostnadsligningen og påføre våre motstandere mye mer kostnad for at de skal kunne svare på løsningene vi finner opp.

Les også: Spionflyet som lurte alle

En av de systemene kan være kunstig intelligens. Forsvarsdepertamentet i USA er klare på at de ønsker at framtidige kampfly kommer med annenflygeren ferdig installert.

- Kunstig intelligens kommer til å bli enormt. Jeg tror vi alle er enige om at vi må jobbe med PNT (Positioning, Navigation & Timing) - eller satellittnavigasjon, kommunikasjon og stordata - sier en offiser med kjenskap til framtidige flyprosjekt, ifølge Popular Science.

Forsvarsdepertamentet i USA håper at den 6. generasjonen kampfly kan være på vingene i 2030.

USA er selvsagt ikke de eneste som utvikler nye jagerfly. Hva de andre andre stormaktene planlegger for sine sjette generasjons kampfly, kan vi bare gjette oss til.

Her er Russlands 5. generasjons kampfly.

4. OG 5. GENERASJON: Dagens F-16 (i bakgrunnen) regnes som 4.  generasjon jagerfly, mens F-35 er 5. generasjon. F-35 forventes å være i full produksjon fra 2019, utviklingen av flyet ble påbegynt i 1997.
4. OG 5. GENERASJON: Dagens F-16 (i bakgrunnen) regnes som 4.  generasjon jagerfly, mens F-35 er 5. generasjon. F-35 forventes å være i full produksjon fra 2019, utviklingen av flyet ble påbegynt i 1997. Foto: Lockheed Martin

Denne saken ble første gang publisert 27/03 2018.

Les også