H-20

Kinas nye bombefly H-20 kan frakte atombomber - men det er ikke den virkelige trusselen

Flyvåpenet i Folkets Frigjøringshær i Kina (PLAAF) skal være i full gang med et langttrekkende, strategisk bombefly omtalt som H-20. Det skal kunne frakte atomvåpen, men i våpenrommet henger noe i realiteten langt mer blodig, tror ekspertene.

<b>STRATEGISK BOMBEFLY H-20:</b> Illustrasjonen til høyre er hvordan designeren Bai Wei ser for seg at Kinas nye bombefly H-20 kan se ut. Designet minner unektelig om USA B-2 Spirit (til venstre) og det kommende B-21.
STRATEGISK BOMBEFLY H-20: Illustrasjonen til høyre er hvordan designeren Bai Wei ser for seg at Kinas nye bombefly H-20 kan se ut. Designet minner unektelig om USA B-2 Spirit (til venstre) og det kommende B-21.
Sist oppdatert

Side3 har tidligere skrevet om Kinas strengt hemmeligholdte krigsfly, Chengdu J-20 «Black Eagle» - et fly amerikanske militæreksperter frykter kan bidra til å snu maktbalansen i verden.

Skrekkscenariet er at J-20 - i høy fart og høyde, og fra store avstander - skal kunne angripe støtteflyene til kampfly som F-35 og indirekte gjøre flyet ubrukelig.

Les også: Hitlers bombefly var Londons verste mareritt

Kina er i full gang med å ruste opp sitt militære maskineri, og rapporter fra Defense News og Global Security tyder på at Flyvåpenet i Folkets Frigjøringshær (PLAAF) har jobbet hardt med å tette nok et strategisk hull for å bli en av verdens største militærmakter:

Et langttrekkende, strategisk bombefly omtalt som H-20.

Øverstkommanderende for flyvåpenet, general Ma Xiaotian, uttalte i 2016 at Kina utforsket mulighetene for å utvikle et strategisk bombefly, og bekreftet senere at flyet var under utvikling.

Flyet skal siden ha gjort store framskritt, og kan være på vingene allerede i 2019.

Den kinesiske TV-kanalen China Central Television (CCTV) har vist et bilde av det som kan være en prototype på H-20.

<b>PROTOTYPE:</b> Den kinesiske TV-kanalen CCTV viste dette bildet i slutten av 2017. Analytikere tror det kan være en prototyp på bombeflyet H-20.
PROTOTYPE: Den kinesiske TV-kanalen CCTV viste dette bildet i slutten av 2017. Analytikere tror det kan være en prototyp på bombeflyet H-20. Foto: Stillbilde fra CCTV

Atomvåpen ikke det farligste

Det amerikanske forsvarsdepartementet antar at et slikt fly vil kunne bære atomvåpen, skriver den kjente strategen og forsvarseksperten Peter Warren Singer i en artikkel på Popular Science.

Forsker Lawrence Trevethan ved China Aerospace Studies Institute, som samarbeider med det amerikanske luftforsvaret, sier til Business Insider at det nok stemmer, men at H-20 antagelig vil frakte noe i realiteten langt blodigere: Konvensjonelle våpen.

I dag er det bare én nasjon som har et bombefly som H-20 tegner til å bli: USA med med stealth-bombeflyet B-2 Spirit.

Men B-2 har aldri sluppet en atombombe. Det har derimot ofte vært fullastet med konvensjonelle bomber og sluppet enorme mengder sprengkraft løs i fiendtlige områder.

Trevathan tror det også vil være det primære bruksområdet for H-20.

- Jeg ser på H-20 som en direkte erstatter for H-6, sier forskeren.

H-6 er en tilpasning av Tu-16 Badger, et strategisk bombefly utviklet i Sovjetunionen på 50-tallet. Det bygges av kinesiske Xian Aircraft Corporation (XAC).

<b>DAGENS BOMBEFLY:</b> I dag bygger kinesiske Xian Aircraft Corporation (XAC) H-6K, en tilpasning av det sovjetiske 50-tallsflyet Tu-16 Badger.
DAGENS BOMBEFLY: I dag bygger kinesiske Xian Aircraft Corporation (XAC) H-6K, en tilpasning av det sovjetiske 50-tallsflyet Tu-16 Badger. Foto: Li Pang (CC BY 3.0)

Trevethan peker på at H-6 aldri har øvelser med atomvåpen. Heller ikke oppbevares Kinas atomvåpen montert i tuppen av et missil, slik tilfellet er i USA og Russland.

Grunnen, ifølge forskeren, er enkel: Atomvåpen er dyre og en gjensidig atomkrig har aldri skjedd. Konvensjonelle kriger, derimot, skjer hele tiden.

Med et et fly som H-20 vil Kina kunne true baser i Guam og Japan. USA har rakettforsvar på plass for disse basene, men har ikke etablert et forsvar mot en kinesisk stealth-bomber.

Militærekspert Alex Lockie i kommenterer i Business Insider at H-20 later mer til å være et bombefly som faktisk kan gi USA bank i Stillehavet fremfor å være en atomtrussel som helst aldri skal benyttes.

H-20 fortsatt et mysterium

Xian Aircraft Corporation (XAC) er også selskapet som utvikler H-20. Til tross for at en lang rekke eksperter uttaler seg om bombeflyet, finnes det ingen offisiell informasjon om det.

Navnet H-20 er gitt av kommentatorer på nett.

Informasjon fra forskningsartikler og lekkasjer skisserer hovedsakelig en «flygende vinge» konstruert for å være tilnærmet usynlig i luften og å oppholde seg der lenge.

En kinesisk luftfartsekspert, Wang Yanan, tror derimot at bombeflyet vil likne mer på det russiske Tupolev Tu-160.

<b>RUSSISK DESIGN?</b> Russernes Tupolev Tu-160 kan være en annen designretning Kina lander på med H-20.
RUSSISK DESIGN? Russernes Tupolev Tu-160 kan være en annen designretning Kina lander på med H-20.

H-20 må ha en rekkevidde på 10.000 kilometer for å være i stand til å angripe interkontinentale mål med en nyttelast på mellom 10 og 20 tonn. Det betyr at flyet trenger fire turbofanmotorer, mest sannsynlig en versjon av Shenyang WS-10-motoren, skriver Popular Science.

Singer mener at bombeflyet også vil kunne bevæpnes med det kinesiskutviklede kryssermissilet CJ-10 og det framtidige, nær usynlige kryssermissilet GB-6A.

<b>B-2 SPIRIT:</b> USAs bombefly B-2 Spirit bygges av Northrop Grumman. Nå skal Kina være i ferd med å utvikle et tilsvarende, men oppdatert bombefly.
B-2 SPIRIT: USAs bombefly B-2 Spirit bygges av Northrop Grumman. Nå skal Kina være i ferd med å utvikle et tilsvarende, men oppdatert bombefly. Foto: Staff Sgt. Bennie J. Davis III (U.S. Air Force)

I likhet med USAs kommende B-21 Raider spekuleres det i om H-20 også vil kunne gjøre tjenesten som en luftbåren kommandosentral for ubemannede kampfly og missiler.

Kina har ikke offentliggjort noen detaljer, men bekrefter at de utvikler et strategisk bombefly. Singer skriver til sist at informasjonen om H-20 så langt er «kvalifisert spekulasjon».

<b>USAS NYE BOMBEFLY:</b> B-21 utvikles av Northrop Grumman og forventes å være operativt innen 2025. Det skal tjenestegjøre sammen med B-2 Spirit, Rockwell B-1 Lancer og Boeing B-52 Stratofortress og etter hvert erstatte disse flyene.
USAS NYE BOMBEFLY: B-21 utvikles av Northrop Grumman og forventes å være operativt innen 2025. Det skal tjenestegjøre sammen med B-2 Spirit, Rockwell B-1 Lancer og Boeing B-52 Stratofortress og etter hvert erstatte disse flyene. Foto: U.S. Air Force graphic

Kilder: Global Security, Popular Science, Asia Times, Business Insider.

Denne saken ble første gang publisert 06/11 2018, og sist oppdatert 07/11 2018.

Les også