Oppkalt etter Ernest Shackletons skute

Først med X-Bow

Her seiler verdens første cruiseskip med den spesielle skrogløsningen som er utviklet av Ulstein Verft. 

SJØSATT: I mars leverte Ulstein verft cruiseskipet «National Geographic Endurance» til Lindblad Holding Ltd. Skipet er det første cruiseskipet med X-Bow-design.
SJØSATT: I mars leverte Ulstein verft cruiseskipet «National Geographic Endurance» til Lindblad Holding Ltd. Skipet er det første cruiseskipet med X-Bow-design. Foto: Foto: Ulstein Group/Marius Ertesvåg
Publisert

Årene 1999 og 2003 var særlig kritiske for verftet i Ulsteinvik, men det var i denne perioden X-Bow-designen ble født. For­målet med det oppsiktsvekkende baugdesignet var å redusere ­kreftene fra møtende sjø. Det manglet ikke på kritiske røster da designen ble vist frem for ­første gang i 2005, men i dag ­finnes det cirka 100 offshore­fartøyer med den ­karakteristiske formen. Og nå inntar den cruisetrafikken. I mars leverte Ulstein verft cruiseskipet «National Geographic Endurance» til Lindblad Holding Ltd. Skipet er det første cruiseskipet med X-Bow-design. Luksusskipet er oppkalt etter seilskuta «Endurance» som Ernest Shackleton benyttet da han skulle krysse det antarktiske kontinentet i 1914–17. Ekspedisjonen mislyktes, og «Endurance» gikk tapt i isen. «National Geographic Endurance» har isbryter-­egenskaper, og har såkalt polarklasse 5-klassifisering (PC5). Det betyr at det 124 meter lange skipet med plass til 126 gjester, er klassifisert for, «year-round operation in ­medium first-year ice, which may include old ice inclusions». Litt is skal dermed ikke være noe problem. Da er det verre med koronaviruset som har satt en foreløpig stopper for de plan­lagte luksusekspedisjonene til arktiske strøk.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 33 2020

Denne saken ble første gang publisert 07/07 2020.

Les også