Den viktige solen

Uten denne glødende kulen hadde jorden forsvunnet ut i verdensrommet

Men solens tiltrekning på jorden forklares ikke best som en kraft. Det er rommets form rundt solen som holder jorden i bane.

<b>ROMKRUMMEREN:</b> I utgangspunktet beveger jorden seg rett frem, og ville uten solen forsvunnet ut i det uendelige rommet. Men fordi solen krummer rommet rundt seg, beveger jorden seg i bane rundt solen.
ROMKRUMMEREN: I utgangspunktet beveger jorden seg rett frem, og ville uten solen forsvunnet ut i det uendelige rommet. Men fordi solen krummer rommet rundt seg, beveger jorden seg i bane rundt solen. Foto: Wikipedia Commons

Det hadde fort blitt kaldt på jorden om ikke solen hadde fantes. Selvfølgelig er det fordi vi da ikke hadde hatt noen stråleovn som varmet oss, men også fordi kloden vår hadde forsvunnet langt ut i det ytterste, kalde rommet.

Newton vs. Einstein

I 1687 utga Isac Newton sitt verk Principa, som omhandlet detaljerte studier omkring gravitasjonen og hvordan et legeme virker på et annet legeme.

Helt frem til begynnelsen av 1900-tallet var Newtons teorier den eneste beskrivelsen av tyngdekraften, men så dukket det opp en vitenskapsmann med navn Albert Einstein.

LES OGSÅ: Denne rotta kan redde livet ditt

Han fikk ikke Newtons teorier om tyngdekraften til å stemme med hans egne beregninger. I 1915 publiserte Einstein sin generelle relativitetsteori, som skulle endre på hvordan vi forsto tyngdekraften og gravitasjonskraften.

Utfordringen var å fatte hvordan legemer langt unna hverandre kunne øve tiltrekning på hverandre gjennom et tomt rom.

Rommet mellom legemene

En av kjernene i Einsteins generelle relativitetsteori var oppdagelsen av at gravitasjonskraften er rommet mellom legemene.

Rommet, uansett hvor tomt det måtte oppfattes, er en materie på samme måte som legemene som flyter rundt i det. «En bestanddel som bølger, bøyer seg, krummer seg og vrir seg.», som den italienske fysikeren Carlo Rovelli skriver i sin bok «Syv korte leksjoner i fysikk».

<b>GRAVITASJONSBØLGER: </b>Legemene i verdensrommet krummer rommet rundt seg. Dess større legeme, jo mer krumning.
GRAVITASJONSBØLGER: Legemene i verdensrommet krummer rommet rundt seg. Dess større legeme, jo mer krumning. Foto: Wikipedia Commons

Solen bøyer rommet

Og det er her vi er fremme ved forklaringen på hvorfor jordkloden hadde forsvunnet ut i det uendelige rommet om det ikke hadde vært for solen.

Den trekker ikke til seg kloden rent fysisk, men den gjør noe med rommet rundt seg. Den krummer det. Som om vi skulle ha sluppet en håndball ned på et stramt laken.