synlige fra luften

De mystiske kjempene i ørkenen

Den vinkende mannen med ugleaktige øyne er så stor at den kun kan ses fra luften. Mystisk nok er den laget flere tusen år før flyene, satellittbildene og dronene. Og den er ikke alene.

<b>SYNLIG FRA OVEN:</b> Hvem laget nazca-indianerne sine bilder for? Bildene var jo ikke synlige fra bakken.
SYNLIG FRA OVEN: Hvem laget nazca-indianerne sine bilder for? Bildene var jo ikke synlige fra bakken. Foto: NTB/COLIN Matthieu / hemis.fr
Sist oppdatert

Figuren på bakken var fem meter høy, og så ut som en menneskeskikkelse med tre øyne. Ansiktet lignet en TV-skjerm og fra hodet stakk det opp noe som så ut som tre antenner. Fra bakkenivå var kunstverket umulig å identifisere. Man måtte opp i luften for å kunne se tegningen som var preget i jordsmonnet i en tid da flyging var forbeholdt insekter og fugler − og bare dem.

Tegningen man antar er laget av Nazca-indianerne er bare noen av stadig flere såkalte «geoglyfer» som blir oppdaget takket være ny teknologi. Så sent som i juni i år ble verdens hittil største oppdagede geoglyf funnet i Thar-ørkenen i India. Takket være Google Earth.

Kunstnerne som laget dem, kunne hverken vise frem eller beundre sine egne verk.

Så hvorfor laget de dem da?

Ørkenkjempene

Da våre forfedre og -mødre bestemte seg for å sette spor etter seg på jordkloden for flere tusen år siden, slo de i stykker stortromma.

<b>FUNNET AV KUNSTIG INTELLIGENS:</b> Det forhistoriske kunstverket i ørkenen ble avslørt i et samarbeid mellom japanske forskere og IT-giganten IBM. Ved hjelp av kunstig intelligens fant de denne figuren i Nazca-ørkenen.
FUNNET AV KUNSTIG INTELLIGENS: Det forhistoriske kunstverket i ørkenen ble avslørt i et samarbeid mellom japanske forskere og IT-giganten IBM. Ved hjelp av kunstig intelligens fant de denne figuren i Nazca-ørkenen. Foto: NTB/Science Photo Library

I likhet med Den kinesiske mur og pyramidene, er geoglyfene gode eksempel på det. Jo nærmere du kommer dem, dess mer usynlige blir de. Står du for eksempel midt i hjertet av Atacama-kjempen – en 119 meter høy mann med robotaktig hode, kan du ikke se den.

Tegningene i landskapet strekker seg over et område større enn mange fotballbaner. En edderkopp, en hund, en mytologisk hval og Atacama-kjempen er blant om lag 5000 geoglyfer i Atacama-ørkenen på grensen mellom Chile og Peru, det tørreste stedet på jordkloden.

Geoglyfene inkluderer også geometriske figurer, som piler, romber i trinnvise mønstre og konsentriske sirkler, dvs. en figur bestående av mange sirkler i ulike størrelser rundt samme midtpunkt. Satt i system fremstår de som gigantiske kunstverk.

Mange geoglyfer ligner på mennesker som utfører ulike handlinger. Veldig ofte jakter de. Men innimellom fisker de, har sex, eller deltar i religiøse seremonier. Det er også funnet utallige dyretegninger, for eksempel lamaer, øgler, aper, hunder og edderkopper.

Bare antagelser

Forskere har lansert mange teorier om hvorfor jordtegningene er laget, og for hvem. Noen mener figurene hadde både praktiske og religiøse funksjoner. Ifølge en forskningsrapport publisert av Cambridge University i 2018, kan hensikten ha vært å markere ulike områder i et ellers ensformig landskap.

<b>RENSKET:</b> Slik ser den fem meter høye geoglyfen ut når tegningene er forsterket.
RENSKET: Slik ser den fem meter høye geoglyfen ut når tegningene er forsterket. Foto: NTB/Science Photo Library

Mange geoglyfer finnes i nærheten av forhistoriske handelsruter. Derfor er det heller ikke usannsynlig at handelsreisende har laget dem. Noen forskere mener også at geoglyfene kan ha blitt tegnet for å påkalle ånder. Historikere tar til orde for at geoglyfene – særlig dem i Atacama-ørkenen, opprinnelig spilte en vital rolle i samferdselsnettet mellom søramerikanske sivilisasjoner. Forskning viser at de er bygget og vedlikeholdt av flere ulike kulturer, deriblant inka.

En annen teori er at enkelte av figurene, blant andre Atacama-kjempen, fungerte som astronomiske kalendre og dermed gjorde det mulig for bønder å planlegge avlingene etter månefasene. Eller de kan ha vært markører for vannkilder, saltsletter eller dyrefôr.

Les også: (+) Thor Heyerdahl satte himmel og jord i bevegelse da han så statuen – så gjorde han en uventet oppdagelse

Ingen vet sikkert

I en artikkel publisert i Cambridge Universitys Antiquity skriver Luis Briones at geoglyfene var minner, meldinger og ritualer knyttet til stiene som gikk gjennom ørkenen. Halvt veivisere, halvt historiefortellere.

Uten tilgang på GPS, radiosamband eller kart og kompass kom lama- og kamelkaravanene seg likevel trygt frem, takket være geoglyfene. Til tross for at veldig mange geoglyfer viser slike karavaner, er det til dags dato ikke gjort arkeologiske funn av forhistorisk karavaneutstyr i ørkenen. Men sannheten er at ingen vet helt sikkert hvorfor noen tok seg bryet med å lage geoglyfene.

<b>PUS-SIG:</b> Linjer var synlige og spekulasjonene gikk høyt om hva geoglyfen kunne vise. Da alle linjene var hentet frem, tredde denne kjempe-katten frem − 37 meter fra hode til hale.
PUS-SIG: Linjer var synlige og spekulasjonene gikk høyt om hva geoglyfen kunne vise. Da alle linjene var hentet frem, tredde denne kjempe-katten frem − 37 meter fra hode til hale. Foto: NTB/ AFP PHOTO / PERU'S CULTURE MINISTRY

Funnet av kunstig intelligens

De enorme landemerkene konstruert av forhistoriske sivilisasjoner fortsetter å forbløffe publikum, og er blitt turistattraksjoner. Nazca-linjene i Peru er superkjendiser blant geoglyfene. I 2019 oppdaget et japansk forskerteam fra Yamagata University i samarbeid med IBM Japan 143 nye geoglyfer her. 142 av dem ble funnet som følge av intensivt og målrettet søk ute i felten.

Den siste ble oppdaget ved hjelp av kunstig intelligens. Et høyoppløselig 3D-kart ble laget av dronebildene og lasermålingene fra feltsøket. Dette ble deretter plottet inn i et analyseprogram. Å studere 3D-ørkenen meter for meter med menneskeøyne ville tatt en evighet. IBMs skreddersydde søkemotor var programmert til å stoppe opp ved geoglyf-lignende markører i landskapet.

Svar kom på et blunk. Blant flere falske alarmer, var det ett treff: Den fem meter høye skikkelsen med TV-ansiktet og antenne på hodet. Fordi den ble funnet i nærheten av en sti, antar man at den fungerte som en slags veiviser for nazca-indianerne.

<b>119 METER HØY:</b> Atacama-kjempen er den største geo­glyfen som er avdekket så langt i ørkenen i Peru.
119 METER HØY: Atacama-kjempen er den største geo­glyfen som er avdekket så langt i ørkenen i Peru. Foto: reddit.com

Bevares for ettertiden

I oktober 2020 ble enda en figur oppdaget i Nazsca-ørkenen. Før den ble børstet frem av arkeologer, spekulerte noen på om det kunne vise en kolibri, andre så for seg en spekkhugger, og enkelte ønsket å tro at det var en astronaut. Det viste seg imidlertid å være en gigantisk katt, sannsynligvis laget rundt 200 år f.Kr.

Les også: Ble møtt av dette synet da han sjekket hva som skjulte seg under sengen

– Figuren var knapt synlig og helt i ferd med å forsvinne. Den ligger i en ganske bratt skråning og dermed utsatt for effekten av naturlig erosjon, sa Perus kulturministerium i en uttalelse like etter at den ble funnet.Det tok en ukes tid å «vaske» frem en 37 meter lang katteaktig figur. Selve kroppen er i profil, mens ansiktet ser rett frem. Linjene er tydelige og fra 30 cm til ca. 40 cm på det bredeste. Ifølge arkeologen stammer katten fra paracas-kulturen (ca. 700 f.Kr – 200 år e.kr.).

<b>GEOMETRISK:</b> Ikke bare størrelsen, men også detaljrikdom og geometrisk form forvirrer og imponerer geoglyf-forskerne.
GEOMETRISK: Ikke bare størrelsen, men også detaljrikdom og geometrisk form forvirrer og imponerer geoglyf-forskerne. Foto: Wikimedia Commons

Finner fremdeles figurer

– Grunnen til at vi vet det er at vi har sammenlignet med ikonografier på tekstiler fra samme periode. Fuglene, kattene og menneskene som er tegnet på tekstilene er lett sammenlignbare med disse geoglyfene, sier Perus sjefarkeolog Johny Isla.

I motsetning til Nazcalinjene på slettene, som mange mener ble laget av mennesker for Gudene, ble katten utvilsomt laget av mennesker for mennesker.

– Det er ganske utrolig at vi fremdeles finner nye figurer. Samtidig vet vi at det helt sikkert finnes veldig mange vi ikke har oppdaget enda, sier sjefarkeolog Isla i et intervju med det spanske nyhetsbyrået Efe.

De siste årene har ny teknologi satt fart på letingen. Nå går forskerne systematisk til verks med droner som tar bilder av åssidene fra luften.

<b>PÅ AVSTAND:</b> Vinkemann sett fra høyden. Hvem han hilser til, er fortsatt et ubesvart mysterium.
PÅ AVSTAND: Vinkemann sett fra høyden. Hvem han hilser til, er fortsatt et ubesvart mysterium. Foto: Wikimedia Commons

Mytologisk beist

I 2020 fortalte Perus sjefarkeolog Johny Isla til The Guardian om et falmet svart-hvitt foto fra 1970-tallet han hadde sett på en utstilling i Tyskland. På bildet fra hans hjemland skimtet han noen vage linjer på en åsside. Han kunne ikke huske å ha sett denne geoglyfen tidligere, og bestemte seg for å dra ut og lete. Kun utstyrt med en drone og sin egen livslange lokalkunnskap om søkeområdet, var han fast bestemt på å finne den.

Les også: Verdens merkeligste steder

To uker tok det ham å finne den 25 x 65 meter store figuren: Et fryktinngytende mytologisk beist, delvis spekkhugger med en menneskelignende arm som holder opp et trofé med spøkelsesaktige hoder på. Og inni hvalkroppen; enda flere spøkelsesaktige hoder.

<b>JEGER:</b> Sjefarkeolog Johny Isla i Peru har vært med på å avdekke hundrevis av gigant-tegninger i ørkenen. Men også i andre land på andre kontinenter er det avdekket geoglyfer. Ingen vet sikkert hvorfor de ble laget.
JEGER: Sjefarkeolog Johny Isla i Peru har vært med på å avdekke hundrevis av gigant-tegninger i ørkenen. Men også i andre land på andre kontinenter er det avdekket geoglyfer. Ingen vet sikkert hvorfor de ble laget. Foto: Ntb Scanpix

– Denne spekkhuggeren ble laget i en tid som var preget av overflod og befolkningsvekst. Et lite øyeblikk i historien som viser overgangen fra ett samfunn til et annet. Å plassere figurene på en åsside, slik som denne, gjorde at man også kunne se dem om man sto lenger ned i dalen, der sivilisasjonene sakte, men sikkert vokste frem, sier Isla til The Guardian.

Det er laget geoglyfer i moderne tid også. En av dem er 3,5 km lange Marree Man på Finnis Springs i Australia. Figuren ble laget i 1998 og ligner en aborigin som jakter med bumerang. Linjene er opp til 35 meter tykke og ca. 30 cm dype.

Kilder: Antiquity, Cambridge University, Yamagata University, Mymodernmet.com, The Guardian, ThougtCo. Unesco.org, Forskning.no, Store norske leksikon, Wikipedia

Geoglyfer

Menneskeskapte linjer i landskapet som danner figurer, noen så store at motivet kun er synlig på lang avstand eller fra stor høyde. Tegningene er oftest skapt i forhistorisk tid ved å fjerne jord og stein på bakken, ofte i et matematisk nøyaktig mønster. 

Nazca-linjene er en samling geoglyfer i Nazcaørkenen i Peru, om lag 400 km sør for Lima. Man mener kunstverkene er laget av nazcakulturen mellom ca. 500 f.Kr og 500 e.Kr. De ble oppdaget i 1927. Da Nazca-linjene ble inkludert på UNESCOs verdensarvliste i 1994 var 30 tegninger oppdaget. I dag kjenner vi til sammen til 800 helt rette linjer og rundt 500 figurer. 

Geoglyfene i Atacama-ørkenen ble laget ved to ulike metoder, eller en kombinasjon av de to: Ved å skrape vekk det øverste mørke sandlaget, slik at det lyse jordlaget under kom til syne, eller ved å bygge linjene oppå bakken ved sirlig stable steiner, grus eller lignende ved siden av og oppå hverandre. Men fordi geoglyfene var så store og dermed strakte seg over variert underlag, ble man av og til nødt til å veksle mellom de to teknikkene. Den eldste geo­glyfen her dateres ca. til år 800. Den yngste til 1600-tallet.

Detaljstudier av symboler, attributter, historiske og mytologiske billedfremstillinger bidrar til å tid- og stedfeste forhistoriske kunstverk.

Denne saken ble første gang publisert 13/10 2021, og sist oppdatert 15/11 2021.

Les også