Blue Planet
BBC gjorde opptak i Norge. Dette fenomenet har aldri tidligere blitt fanget på film
- Det er utrolig fascinerende å være vitne til noe slikt, sier produsent av serien til Side3.
Helt siden BBC lanserte det første naturprogrammet i "Life"-serien tilbake på 1970-tallet, har ikke verden fått nok av dypdykket fra dyreriket verden over.
I 2001 kom "Blue Planet"-delen av serien, der BBC gikk under overflaten på verdenshavene. Den serien tok over fem år å filme og innspilling ble gjort på over 200 lokasjoner verden over. 16 år etter originalen ble lansert, er det i oktober premiere på andre sesong, "Blue Planet II".
Bak de syv episodene i sesong to ligger det fire år med hardt arbeid: Totalt er 125 ulike ekspedisjoner i 39 forskjellige land blitt utført, 1000 timer tilbragt i ubåt, 6000 timer med undervannsfilming og over 1500 dager tilbragt til sjøs.
Mye i Norge
Noen av disse timene er tilbake lagt i Norge. I hele fire av de syv episodene får seerne se knølhvaler, spekkhoggere og hvalrosser langs den norske kysten. Filmskaperne har blant annet vært på Vengsøya og Andfjorden i Troms, samt filmet på Svalbard. Og det var nettopp i Norge at filmskaperne skulle fange på film oppførsel som aldri tidligere har vært filmet - interaksjon mellom knølhval og spekkhoggere i jakten på sild i norske farevann.
- Ja, det var helt utrolig. Denne interaksjonen mellom knølhval og spekkhoggere har man kun kjent til de siste årene, men den har aldri blitt filmet. Et så nært møte mellom disse to rovdyrene er utrolig fascinerende, forteller Jonathan Smith entusiastisk. Briten er produsent for noen av episodene i serien og ledet "Blue Planet IIs" kamerateamet på deres ekspedisjon til Troms.
- Se for deg for en massiv stim med sild. Vi snakker flere hundre, om ikke tusenvis av sild som svømmer sammen. Det virker kanskje enkelt for et rovdyr å bare svømme inn og fange dem, men det er så det absolutt ikke. Spekkhoggere jakter i flokk. De forsøker å separere og jage noen av silden til overflaten. Når de klarer det, slår de silden i "svime" ved å svinge halen i vannet. Ved hjelp av kamera - og lydutstyret, kan vi faktisk høre gjøre denne bevegelsen. Lyden er ikke ulik den du får om du "flipper" igjennom en kortstokk, forklarer Smith.
- Og det er her vi har filmet og vært vitne til denne unike interaksjonen. For knølhval har samme utfordring som spekkhoggere når de skal fange sild. Men, knølhval kan høre denne lyden spekkhoggerne lager med halen og de vet hva det betyr. Så når spekkhoggerne har gjort den harde jobben med å fange sild, svømmer knølhvalene inn og forsyner seg. Det er utrolig fascinerende å være vitne til noe slikt.
Men selv med sjeldne interaksjoner som dette i norske farevann, er det ikke bare fryd og gammen å være på jobb i Norge. Smith forteller at den største utfordringen ved å filme her til lands er værforholdene. Spesielt i nord møter man på mange utfordringer.
- Det vanskeligste her i Norge, er nok vær - og lysforholdene. Jeg har tidigere vært med på filming av hvalrosser på Svalbard i august. Da har man lys hele døgnet, men i november, desember og januar er det jo bekmørkt, ler Smith.
- Levende dyr bryr seg lite om lys - og kameraforhold, så når man kun har rundt 40 minutter med tid i døgnet til å filme det man skal, byr det på utfordringer, legger han til.
Foruten kameraproblemer, er tålmodighet noe en aspirerende naturfotograf må smøre seg med.
- Vi har en fotograf i Borneo som ventet godt over 100 timer totalt bare for å få filmet én fisk i noen minutter. Totalt varer den sekvensen i fem minutter i serien. Så tålmodighet er en egenskap man absolutt må ha i denne jobben, smiler briten.
- Store utfordringer
Etter å ha jobbet med naturdokumentaren i flere år, forteller Smith at verden står overfor store utfordringer. Klimaendringer, tyvfisking, store mengder med søppel i havene og ødelagte korallrev er bare noen problemer på listen.
- Alle disse utfordringene er noe vi må finne løsninger på for fremtiden. Da vi skulle filme på Antarktisk, var en av mine største utfordringer å finne steder med is. Etter å ha reist verden rundt og arbeidet med denne serien, ser jeg virkelig effektene av alle forandringene, sier briten alvorlig.
Smith sier at målet med serien er ikke bare å vise alt frem alt det utrolige i havet, men også at folk lærer litt underveis.
- Vi prøver å få deg engasjert - enten det er ved en skilpadde på en strand eller via et kamera festet på ryggen til en spekkhogger. Du skal bli en del av opplevelsen "Blue Planet" og forhåpentligvis lære noe.
- Aldri før fanget på film
Foruten interaksjonen mellom knølhval og spekkhoggere, har "Blue Planet II" filmet en rekke skapninger, fisker og hendelser som aldri tidligere har vært fanget på film.
- I første episode har vi filmet på havets dyp. Her får man for første gang se noen av fiskene og skapningene som lever der. Dette er ting som aldri tidligere har blitt filmet. Det er ganske utrolig.
Smith forteller også at den teknologiske utviklingen i løpet av perioden serien ble spilt inn ga kamerafolkene uante muligheter.
- Bare i løpet av 18 måneder utviklet kamerateknologien seg såpass mye at vi plutselig kunne filme ting som vi ikke kunne året i forveien. Der vi tidligere bare kunne filme med helikopter, kan vi nå plutselig bruke droner. Den teknologiske utviklingen er en viktig og stor del av vårt arbeid, forklarer produsenten.
Flere millioner mennesker fikk med seg den første "Blue Planet"-serien. Den bestod av åtte episoder, mens denne sesongen består av syv episoder. Smith håper på flere sesonger for å vise hvem frem alle havets hemmeligheter.
- Havet inneholder mange historier som enda ikke har blitt fortalt. Personlig tror jeg det er nok innhold til å lage flere sesonger. Hvem vet, tiden får vise, avslutter Smith.
"Blue Planet II" har premiere søndag 29.oktober klokken 21.00 på BBC Earth.
Se også:
Denne saken ble første gang publisert 26/10 2017.