Arm slides, cross check and report:

Du har sikkert hørt ordene flere titalls ganger – men hva betyr de egentlig?

Arm slides, cross check and report sies før hver flyavgang. Vet du hvorfor?

KUN MENT FOR MANNSKAPET: Likevel får hele flyet høre beskjeden før hver avgang. Det er betryggende.
KUN MENT FOR MANNSKAPET: Likevel får hele flyet høre beskjeden før hver avgang. Det er betryggende. Foto: Getty Images
Sist oppdatert

Dette er et uttrykk du som passasjer får høre ved hver eneste flyvning, men i motsetning til de fleste annonseringene om bord, er denne ikke rettet mot deg, men er ment for mannskapet.

Arm slides:

Dørene foran og bak er begge utstyrt med evakueringssklier. Nederst på disse dørene er det en relativt stor firkantet boks, som er montert på innsiden. Der finnes skliene.

Hvis flyet må evakueres, er det fordi det haster. Da har vi ikke tid til å plassere flyet hverken ved terminalen eller vente på at noen skal kjøre en trapp inntil flyet.

Å skulle hoppe fra flyets dører og ned på bakken, er ikke å anbefale. Her er det snakk om nesten 2,5 meters høyde ned til eventuell asfalt eller annet hardt underlag. Alvorlige skader eller i verste fall dødsfall vil inntreffe i slike tilfeller.

ARM SLIDES: Man drar ned denne spaken for å armere skliene.
ARM SLIDES: Man drar ned denne spaken for å armere skliene.

Vi armerer skliene ved å feste en skinne nederst ved gulvet. Med denne skinnen armert, vil sklien automatisk blåse seg opp når døren blir åpnet. Hvordan, spør du sikkert. Når døren åpnes, henger skinnen igjen ved gulvet.

Dette utløser en beholder som fyller sklien med luft i løpet av meget kort tid. I og med at vi har festet sklien til flykroppen, vil den legge seg ned mot bakken og dermed muliggjøre en relativt kontrollert måte å forlate flyet på.

Skulle man evakuere på vann, kan skliene også brukes som redningsflåter etter at de er løsnet fra flyet.

Les også: Derfor er fly hvite

Cross check and report:

Det er jo åpenbart at vi ikke kan armere skliene så lenge vi bruker dørene på normalt vis. Derfor armeres skliene først etter at alle passasjerene sitter i setene sine. Da kan vi når som helst foreta en evakuering via skliene om en slik situasjon skulle oppstå.

For å sørge for at denne armeringen blir kontrollert av både den som utfører den og nærmeste kollega, armerer de hver sin dør og kryss-sjekker at kollegaen har gjort det samme på sin side. Derav uttrykket «cross check».

Siste del av denne kontrollen skjer ved at kabinpersonalet bakerst i flyet ringer frem til kabinsjefen og rapporterer at denne prosedyren er utført.

SVARER: Pilot Harald Martin Brattbakk
SVARER: Pilot Harald Martin Brattbakk

Ved dørene finnes det også et oransje bånd. Dette skal alltid krysses over vinduet i døren når skliene er armert. Dette for å vise personell utenfor flyet at det ikke er trygt å åpne døren.

Å sette dette krysset over vinduet i forbindelse med armeringen, er selvfølgelig en del av prosedyren hver eneste gang.

Denne saken ble første gang publisert 10/03 2020, og sist oppdatert 27/06 2022.

Les også