Teknologi

Henter teknologi fra Formel E

Fra slutten av 2019 skal alle de fire tyske status­bil­merkene delta i Formel E. De er der ikke bare for å drive med motor­sport – mesterskapet er i praksis et laboratorium.

Sist oppdatert

Motorsport er bare sport, tidsfordriv og underholdning, sa du? Glem det! Motorsport har teknisk sett alltid ligget foran den vanlige bilindustrien. I dag gjelder det i større grad enn noen­sinne.

Fremtiden er elektrisk, og det er én av grunnene til at alle de fire tyske premium-merkene stiller på startstreken i den kommende sesongen (som starter 22. november i Saudi-Arabia).

Der skal Audi promotere e-tron, Mercedes sin EQC, BMW merkets i-modeller og Porsche sin Taycan. Det er mer enn bare selve konkurransen som driver de fire merkene. De skal bruke Formel E til å utvikle fremtidens teknologi.

– Formel E er også et forskningslaboratorium, sier Mercedes-­sjef Ian James.

Audi e-tron
Audi e-tron
Audi e-tron FE06 
Audi e-tron FE06 

Brake-by-wire

Basisen for forskningen er en elektromotor med maksimal effekt på 250 kW (340 hestekrefter) og et batteri som lagrer 52 kWt. Pluss en virkningsgrad på 97 prosent.

– Ettersom virkningsgraden allerede er så høy, er det ikke mulig med noen store sprang mer, forklarer Audis motorsportssjef Dieter Gass. I stedet handler det om å øke effektiviteten.

BMW i8 Roadster
BMW i8 Roadster
BMW iFE
BMW iFE

Maksimal gjenvinning

Målet er det samme både på racerbanen og på vanlig vei: En personbil skal kunne kjøre så langt som mulig uten å måtte lades på nytt; en racerbil skal i tillegg utnytte den tilgjengelige energimengden til å kjøre så raskt som mulig. Hemmeligheten, om det kan kalles det, er maksimal gjenvinning ved bremsing. Det er et elektronisk bremsesystem – brake-by-wire – som skal øke effektiviteten. Det er testet i Formel E, og allerede brukt av Audi i e-tron.

Gass forklarer: – Brake-by-wire er det digitale samspillet mellom den mekaniske bremsen og rekuperasjon. Det er dette som sørger for at den maksimale energimengden kan gjenvinnes samtidig som bremsevirkningen er optimal.

Ved rekuperasjon går motoren i motsatt retning, og jo raskere den kan endre retning, desto bedre.

– Det handler om tidelssekund, sier Gass.

Porsche Taycan
Porsche Taycan
Porsche 99X Electric
Porsche 99X Electric

«Lekeplass»

Også Porsche satser på at teknologi skal overføres til bilene de selger. Taycan er basert på den samme spenningen (800 volt) som Formel E-systemet. Under utviklingen av motor, kraftutveksling og kjøling utnyttes synergiene. I Weissach deler teknikerne fra motorsportssavdelingen og serieproduksjonen både arbeidsplass og testapparatur.

« Det handler om å øke effektiviteten

–Dermed skjer teknologidelingen automatisk og regelmessig, sier Porsches sportssjef Fritz Enzin.

Fra Formel 1 har Mercedes allerede hentet erfaringer fra samspillet mellom motorsport og serieproduksjon. Mercedes’ motorsportssjef Toto Wolff sier det slik:

Mercedes EQC 400.
Mercedes EQC 400.
Mercedes EQ Silver Arrow 
Mercedes EQ Silver Arrow 

– Formel 1 er den perfekte «lekeplassen» for å eksperimentere med ny teknologi i konkurransesammenheng.»

Han understreker én ting:

– Det handler ikke om at en komponent fra en racerbil uten endringer skal integreres i en serieprodusert bil. Bremsene til en racerbil kan ikke brukes på en vanlig personbil.

I stedet handler det om læringsprosesser, metodikk og erfaringer.

– Metodene vi benytter når vi bygger en racerbil, beriker måtene vi utvikler gatebilene på, sier Wolff.

Denne saken ble første gang publisert 06/11 2019, og sist oppdatert 06/11 2019.

Les også