Fly blir suite, båt blir bil

Gjenbruk i vinden: Bo i et cruiseskip på toppen av et fjell

Det er enklere for en skomaker å forbli ved sin lest enn for eksempel et fly eller et skip. Et fly kan ende opp som seilskute eller luksussuite, et cruiseskip kan bli fjell­hotell. Les videre og få en innføring i resirkulering, og se film fra nyvinningene.

Pluss ikon
<b>FLY BLE LUKSUSSUITE:</b> Dette Boeing 727 er en hotellsuite som henger i en skrent over en jungel i Costa Rica. 
FLY BLE LUKSUSSUITE: Dette Boeing 727 er en hotellsuite som henger i en skrent over en jungel i Costa Rica.  Foto: foto: costa-verde.com
Sist oppdatert

Et kassert Boeing 727 fly sto og rustet i Costa Rica. Da en hotelleier så det, fikk han en idé: ta cockpit og fremparten av skroget, fest det til en bratt skråning hengende over en jungel full av aper – og gjør det til en luksussuite med en enorm utsikt. Som tenkt så gjort. I dag er dette blitt hovedattraksjonen på Hotel Costa Verde som ligger i naturreservatet Manuel Antonio National Park, bare et steinkast fra Stillehavet.

<b>INTERIØR AV TEAK:</b> Boeing 727-suiten inneholder to soverom, bad, stue og spiserom. Boeings gulvtepper og metall-vegger er byttet ut med teak, og møblene er håndlaget i Indonesia. 
INTERIØR AV TEAK: Boeing 727-suiten inneholder to soverom, bad, stue og spiserom. Boeings gulvtepper og metall-vegger er byttet ut med teak, og møblene er håndlaget i Indonesia.  Foto: Costa-Verde.com

Luksussuite

Hotelleieren lot seg inspirere av en artikkel i Forbes Magazine om renoverte fly, og ønsket å gjøre noe for miljøet. Slik ble tanken om å gjøre om skroget av en Boeing 727 årgang 1965 til en luksussuite. Siden hotell-ledelsen bestemte seg for å plassere fly-suiten høyt oppe i en skråning, var det umulig å fly eller frakte det dit helt og udelt. Skroget måtte plukkes fra hverandre, fraktes i mindre deler opp åssiden for så og monteres sammen igjen.

Suiten inneholder to soverom, bad, stue og spiserom. Gulvteppene og metallet er byttet ut med teak fra Costa Rica og møblene er håndlaget i Indonesia. Cockpiten er gjort om til en utsiktsplass med glimrende fotomuligheter og komfortable sitteplasser. Herfra har du utsikt både over jungelen under deg med sine dyr, deriblant apene som boltrer seg i trærne. I tillegg skimter du det blå Stillehavet ikke langt unna.

<b>FLOTT UTSIKT:</b> Cockpiten til Boeings 727 hotellsuite byr på en fantastisk utsikt over jungel og Japanhavet. 
FLOTT UTSIKT: Cockpiten til Boeings 727 hotellsuite byr på en fantastisk utsikt over jungel og Japanhavet.  Foto: Costa Verde.com

Fly ble båt

Ved første øyekast kan det se ut som et fly som har nødlandet på vannet. Men det er det ikke. Det du ser er noe så spesielt som et flyskrog ombygd til en båt. Flyet var opprinnelig en Boeing 307 Stratoliner, et banebrytende fly bygd på slutten av 1930-tallet og basert på det ikoniske B-17 bombeflyet. Det ble faktisk bare bygd 10 fly av denne typen som også var den første flytypen for kommersiell trafikk med trykkabin. Noe som var en revolusjon innen luftfart fordi man kunne man ta flyene høyere opp for å styre unna uvær og turbulens.

<b>FRA FLY TIL BÅT:</b> Denne eksentriske «båten», en gang eid av Howard Hughes, var ett av bare 10 produserte Boeing 307 Stratoliner. I dag ligger flyet til kai i Fort Lauderdale som ombygd båt.
FRA FLY TIL BÅT: Denne eksentriske «båten», en gang eid av Howard Hughes, var ett av bare 10 produserte Boeing 307 Stratoliner. I dag ligger flyet til kai i Fort Lauderdale som ombygd båt. Foto: foto: forum key publishing

Den eksentriske milliardæren Howard Hughes (1905–1976) eide ett av de 10. Han bygde interiøret om til en luksusleilighet og døpte det «Flying Penthouse». Han solgte det etter hvert, og da flyet fikk så hard medfart under en orkan i 1964 at det ikke kunne fly mer, ble det satt vekk og glemt. Men så kom en privatperson med flysertifikat som het Ken London over det sjeldne klenodiet. Han kjøpte det på auksjon for latterlige 62 dollar, cirka 500 norske kroner.

Selger T-skjorter

Ken fikk det fraktet til den for oss nordmenn kjente bade- og feriebyen Fort Lauderdale på Floridas Atlanterhavskyst. Han hadde en plan: Bygge flyet om til en båt. Vingene ble fjernet. Howard Hughes’ luksuriøse leilighet ble gjenskapt. Hele restaureringen var så gjennomført at til og med flyets instrumenter ble endret så de kunne brukes til å styre båten med. I 1974 var flyet sjøklart og godkjent som båt. Han ga doningen det lett kryptiske navnet «Cosmic Muffin», som på amerikansk betyr cirka «kosmisk kaffekake».

I dag er den seilende Boeing 307 Stratolineren eid av Dave Drimmer, det har fremdeles Fort Lauderdale som hjemmehavn, publikum kan komme om bord gratis og beundre merkverdigheten, og han selger T-skjorter med flybåten som motiv som inntektskilde.

<b>ROYAL CARIBBEANS «FJELLCRUISE»:</b> Det ser unektelig ut som om en kjempebølge har vasket dette cruiseskipet på land, men det er ikke tilfelle. Dette skipet er et høyfjellshotell for alle som gjerne vil oppleve cruise, men sliter med sjøsyke. 
ROYAL CARIBBEANS «FJELLCRUISE»: Det ser unektelig ut som om en kjempebølge har vasket dette cruiseskipet på land, men det er ikke tilfelle. Dette skipet er et høyfjellshotell for alle som gjerne vil oppleve cruise, men sliter med sjøsyke.  Foto: Sun Cruise

Cruiseskip ble høyfjellshotell

Blir du lett sjøsyk, men har likevel lyst til å oppleve et cruise med ett av Royal Caribbeans skip er det bare å sette kursen for Sør-Korea. Der har nemlig en hotelleier bygd en kopi av et Royal Caribbean International Sovereign Class-skip og plassert det på en fjelltopp over byen Jeongdongjin med utsikt over Japanhavet.

Ved første øyekast ser det som om skipet har gått på grunn. Men det har det ikke. Det er blitt bygd av et skipsverft der det står. Skipet – eller hotellet om du vil – er 165 meter langt, 45 meter bredt og har 211 boenheter, deriblant både lugarer og leiligheter.

Det landfaste cruiseskipet har alt som forventes av et seilende cruiseskip. Deriblant seks restauranter som serverer både koreansk og europeisk mat, en roterende bar på toppdekket med panoramautsikt, golfbane, volleyballbane, jogge-løyper og treningssenter. Det aller morsomste er kanskje det at høyttalere rundt om på skipet sender ut lyder av bølger som slår mot skipssiden og at svømmebassengene er fylt med saltvann.

<b>BÅTBIL:</b> Kona til amerikaneren Mark Ray ble så lei av at han skrøt av at han var så hendig at han kunne skape hva som helst. − Du greier nok ikke å lage et kjøretøy som både er bil og båt, utfordret hun. Det var en tabbe. Båten/bilen er registrert og godkjent som begge deler.
BÅTBIL: Kona til amerikaneren Mark Ray ble så lei av at han skrøt av at han var så hendig at han kunne skape hva som helst. − Du greier nok ikke å lage et kjøretøy som både er bil og båt, utfordret hun. Det var en tabbe. Båten/bilen er registrert og godkjent som begge deler. Foto: foto: YouTube

Båt ble bil

Mark Ray fra Atlanta i den amerikanske delstaten Georgia er en morsom kar som aldri lar en utfordring stå uprøvd. Han var en fingernem kar og stolt av det. Så da kona sa at hun veddet på at han ikke var i stand til å bygge et fartøy som både ble godkjent som båt og bil, satte han alle kluter til for å bevise at hun tok feil. Han skaffet seg skroget av en båt, kjøpte seg en gammel GMC Jimmy, koblet de to sammen og overrasket kona tre år senere.

– Da hadde jeg bil og båt i ett, gliste han.

<b>CAMPINGVOGN BLIR MOTELLROM:</b> Et av de mest populære overnattingstilbudene i Memphis, Tennessee er seks veteran-campingvogner som er bygd om til motellrom. 
CAMPINGVOGN BLIR MOTELLROM: Et av de mest populære overnattingstilbudene i Memphis, Tennessee er seks veteran-campingvogner som er bygd om til motellrom.  Foto: foto: Caravan Grove

En campingvogn er ikke tiltenkt funksjon som motellrom. Men midt i Memphis sentrum i den amerikanske delstaten Tennessee har Jeremy Jones, en fyr som er frelst på veteran-campingvogner bygd seks av campingvognene i samlingen sin om til minileiligheter med ett soverom, tre senger og bad, stilt dem opp på en tomt og leier dem i dag ut som motellrom gjennom Airbnb.

« Selv ikke du greier å bygge et fartøy som både er båt og bil, sa kona.

Konseptet med å bo midt i en asfaltjungel i 50-talls campingvogner og samtidig ha korte avstander til storbyens attraksjoner, som Sun Studio hvor Elvis spilte inn sin første låt og Lorraine Motel, hvor Martin Luther King ble drept – er blitt så populært at du må bestille flere måneder i forveien for å få overnatte i en av dem.

Foto: FOTO: airbnb-rv

Tallerken ble frisbee

Så en liten morsomhet helt til slutt. Selv frisbeen var skapt for å brukes til noe helt annet enn som leketøy i parken eller på stranden. En som het William Russell Frisbie kjøpte et bakeri i den amerikanske delstaten Connecticut på slutten av 1800-tallet og døpte det Frisbie Pie Company. Paiene var svært populære og på 1950-tallet var omsetningen oppe i hele 80 000 paier per dag.

<b>FRISBEEN STARTET SOM KAKEFAT:</b> Populære paier ble servert på tynne tinnfat fra bakeriet Frisbie i USA. Studenter ved Yale oppdaget at det var morsomt å kaste dem til hverandre etter at paien var oppspist. Slik ble en tallerken forvandlet til en frisbee. 
FRISBEEN STARTET SOM KAKEFAT: Populære paier ble servert på tynne tinnfat fra bakeriet Frisbie i USA. Studenter ved Yale oppdaget at det var morsomt å kaste dem til hverandre etter at paien var oppspist. Slik ble en tallerken forvandlet til en frisbee.  Foto: foto: Frisbie Bakery

De het Frisbie-paier og ble levert på tynne tinnfat. Studenter ved nærliggende Yale University var storspisere av paiene. Etter hvert oppdaget de en grunn til ikke å kaste tinnfatene i søpla. De var morsomme å kaste til hverandre. Slik ble en genial forretningsidé født. I dag husker ingen paiene lenger, men alle har et forhold til frisbee.

Denne saken ble første gang publisert 06/11 2019, og sist oppdatert 06/11 2019.

Les også