Muskelkraft

Verdens raskeste sykkel

Like rask som en bil, men drevet av muskelkraft

Foto: aerovelo.com
Publisert

Det canadiske selskapet AeroVelo har tidligere laget pedaldrevne fly og helikopter. Nå skal de produsere en sykkel som er i stand til å bryte fartsgrensen på norske motorveier - med god margin.

Teamet bak prosjektet er en blanding av studenter og ingeniører, som sammen skal forsøke å bryte fartsrekorden på sykkel ved å nå 140 kilometer i timen. 

Effektiv

Sykkelen har fått navnet Eta, etter den greske bokstaven som brukes av ingeniører for å angi effektivitet. Ved å fokusere på lavest mulig vekt, luftmotstand og friksjon håper de å kapre verdensrekorden for et kjøretøy kun drevet av muskelkraft.

Foto: aerovelo.com

En prototype ved navn Bluenose har allerede nådd 125 kilometer i timen. Ved blant annet å strømlinjeforme doningen ytterligere, noe som skal føre til at luftmotstanden reduseres med 20 ganger, håper de altså å øke farten med minst femten kilometer i timen. 

Foto: aerovelo.com

Teamet har tatt i bruk hundrevis av datasimuleringer for at karbonfiberskallet rundt sykkelen skal være mest mulig aerodynamisk. Cockpiten er fullstendig lukket, og "piloten" ser veien foran seg på en skjerm

I tillegg skal en mer effektiv kraftoverføring bidra til at sykkelen når 140 km/t eller enda høyere hastigheter. Eta drives som sagt av ren muskelkraft; et komplisert girsystem gjør det mulig å oppnå den ekstreme hastigheten, selv om førerens muskelkraft kun tilsvarer 1 hestekraft. 

Foto: aerovelo.com

Donasjoner

Prosjektet er finansiert av donasjoner, og AeroVelo har nå startet en kampanje på crowdfunding-nettstedet Kickstarter. Målet er å samle inn 30 000 dollar, eller omlag 180 000 kroner. 

I skrivende stund har 56 støttespillere donert i overkant av 5500 canadiske dollar, noe som tilsvarer omlag 30 000 norske kroner.

Dersom finansieringen går i orden vil Eta delta i World Human-Powered Speed Challenge i Battle Mountain, Nevada i september.

Les mer om prosjektet på AeroVelos nettsider. Nedenfor kan du se AeroVelos introduksjonsvideo om prosjektet.

Denne saken ble første gang publisert 14/06 2014.

Les også