Sosiale medier

Så mange visninger må du ha for å bli rik på YouTube

Det finnes norske youtubere som lever av YouTube, men hvor mange videovisninger må man egentlig ha for å kunne leve av det?

Pluss ikon
<b>HVA ER ETT SEERTALL VERDT?:</b> Norske youtuber Victoria Olsen forteller at det er vanskelig å tjene godt med penger på Youtube i Norge.
HVA ER ETT SEERTALL VERDT?: Norske youtuber Victoria Olsen forteller at det er vanskelig å tjene godt med penger på Youtube i Norge. Foto: Skjermdump fra youtuben til Victoto
Sist oppdatert

Et fåtall norske youtubere lever av inntektene de får av reklamene som spilles av i YouTube-videoene deres. Men det er ikke nødvendigvis antallet seertall på videoene som avgjør hvor mye youtuberne tjener.

Den nøyaktige inntekten til youtubere har ofte vært holdt hemmelig, og det som har blitt fortalt om youtuberes inntekt har vært vanskelig å verifisere. Men vi tar en grundig gjennomgang for å finne ut hvor mye ett seertall er verdt og hvordan du som publiserer video på YouTube kan tjene mer penger.

Lengre videoer kan gi mer penger

Den amerikanske youtuberen Shelby Church har over én million abonnenter og la ut en video i juni i år hvor hun forklarer nøyaktig hvor mye hennes videoer med over én million seertall har tjent inn. Og svaret er ikke så svart hvitt som du skulle tro.

Church forklarer nemlig at inntekten blant annet kommer an på hvordan videoen er satt sammen. For å kunne tjene mer penger per video på YouTube, bør for eksempel videoene være lange nok.

<b>FORSKJELLIGE PRISER:</b> Selv om du får mange visninger på én video så trenger ikke det å bety at du vil tjene mer på den enn du vil på en video med én tredjedel av visningene.
FORSKJELLIGE PRISER: Selv om du får mange visninger på én video så trenger ikke det å bety at du vil tjene mer på den enn du vil på en video med én tredjedel av visningene. Foto: Skjermdump fra Youtube-kanalen til Shelby Church

Mange store youtubere forsøker å lage videoer som er rundt ti minutter lange. Når videoene er over ti minutter, så tillater nemlig YouTube at det kan settes inn flere reklamer i samme video. På den måten kan youtuberen tjene mer penger. Ulempen er bare at mye reklame kan gjøre at seeren klikker seg ut av videoen, og det gjør at man mister visninger.

Derfor er selve seertiden like viktig.

Jo lenger seertid, jo mer penger. Det betyr at youtuberen er nødt til å skape innhold som engasjerer og gjør at seeren får lyst til å se igjennom hele videoen uten å måtte klikke seg ut selv om det er reklame, eller hoppe rundt på tidslinjen til videoen.

All den aktiviteten registreres av YouTube for at annonsørene skal få valuta for pengene når de kjøper en annonse på YouTube. Men det er ikke alle videoer annonsørene vil ha annonsene sine i.

Innholdet burde være familievennlig

<b>BRUK BYRÅER:</b> Thea Winger er talent director i YouTube-byrået Splay og sier at de fleste norsktalende youtubere som lever av YouTube, i hovedsak får inntektene fra kommersielle oppdrag, og ikke av reklameinntektene fra videoene alene.
BRUK BYRÅER: Thea Winger er talent director i YouTube-byrået Splay og sier at de fleste norsktalende youtubere som lever av YouTube, i hovedsak får inntektene fra kommersielle oppdrag, og ikke av reklameinntektene fra videoene alene. Foto: Splay

Thea Winger som er talent director i Youtube-byrået Splay, sier at YouTube er opptatt av å tilby annonsørene en trygg annonseplattform. Derfor vil de ikke legge annonser på innhold som kan være støtende.

– YouTube har egne retningslinjer og vurderer selv hva som er annonsørvennlig. Det er dessverre et problem at mange blir demonetized. Det betyr at YouTube markerer innholdet som ikke trygt for de fleste annonsører gjennom algoritmene, og at youtuberne først tjener penger på innholdet etter at det har vært igjennom manuell gjennomgang hos YouTube, som da markerer innholdet som trygt, sier Winger.

Problemet er at det tar tid å få videoen vurdert og da kan den alt ha blitt sett av mange, slik at det ikke er så mye penger å hente når YouTube først godkjenner videoen.

– Dersom man ønsker å skape innhold med mye nakenhet og vold, så er ikke YouTube rett plattform. Jeg mener likevel at man kan skape innhold for voksne uten vold, unødvendig banning og nakenhet, sier Winger.

Youtuberen Victoria Olsen har over 30 tusen abonnenter på kanalen Victoto, og sier at hun ikke har tenkt noe spesielt over om kanalen burde være familievennlig.

– Jeg banner i mine videoer og vil ikke si at videoene er for de minste, men jeg tjener uansett penger på videoene, så hva YouTube mener med familievennlig er jeg ikke sikker på, sier Olsen.

Enda en ting å tenke på er hvem og hvilket geografisk område videoene er rettet mot.

LES OGSÅ: (+) Slik skatter man som influenser

Målgruppe og område er viktig

Hvis en norsk youtuber får én million seere på en video internasjonalt, så skulle man tro at det ville gjøre videoen mye mer verdifull enn en video med bare et par hundre tusen visninger.

I mange tilfeller så stemmer ikke det, ifølge youtuberen Shelby Church.

Den effektive kostnaden per tusen visninger kan være lavere i land som for eksempel India, fordi videoen ikke er rettet mot et publikum i India.

Shelby sier det i tillegg vil være avgjørende hvilken alder målgruppen er. Hvis hovedmålgruppen er under 18 år, kan youtubere bli betalt mindre. Og det er fordi de er en lite kjøpekraftig målgruppe, som ikke trykker seg inn på like mange reklamer som et mer voksent og kjøpesterkt publikum kanskje gjør.

<b>ÉN AV FÅ:</b> Shelby Church er én av få youtubere som offentlig legger ut om nøyaktig hvor mye hun tjener på én video med over en million visninger.
ÉN AV FÅ: Shelby Church er én av få youtubere som offentlig legger ut om nøyaktig hvor mye hun tjener på én video med over en million visninger. Foto: Skjermdump fra Youtube-kanalen til Shelby Church

Vanskelig å tjene penger bare på YouTube

Winger sier at de fleste norsktalende Youtubere i hovedsak får inntektene fra kommersielle oppdrag og ikke av Adsense, altså reklameinntektene, alene.

– De som tjener gode penger på Adsense med norsk innhold, har det til felles at de har mange visninger og mange opplastinger hver måned. Men det er nærmest umulig å få en tilnærmet normal månedslønn og leve av YouTube-adsense med mindre man har minst to til tre videoer på YouTube hver uke, der hver video bør ha over 30 000 visninger i snitt, sier Winger.

Winger forteller at det derfor er viktig for youtubere å vite hva de er verdt som varemerke og at de ikke må underprise eget arbeid. Når annonsører bruker en youtuber, så får annonsørene innhold, produksjon og distribusjon i samme pakke.

– Det er det mange som glemmer. Jeg vil anbefale youtubere å være i et nettverk, som for eksempel SplayOne, hvor de får faglig påfyll, seriøse kommersielle henvendelser og hvor nettverket har mulighet til å selge premiumannonser på kanalen. Premiumannonser er et fastpriset, prioritert annonseformat hvor annonsøren blir garantert plassering og youtuberen sitter igjen med en høyere inntekt per visning enn på de normale annonsevisningene, sier Winger.

Youtuberen Victoria Olsen er enig i at man må ha en del visninger for å kunne tjene noe særlig på Youtube-videoene.

- Jeg tjener ikke så mye på YouTube nå når jeg ikke har lagt ut video på en stund. Jeg tjener fortsatt noe på mine gamle videoer og kan tjene cirka 1000 – 2000 kroner i måneden på de. I de periodene jeg legger ut videoer oftere, så får jeg cirka 6000–8000 kroner per måned fra YouTube, sier Olsen.

<b>ALGORITMER:</b> Youtube har egne avanserte algoritmer som gjør at seerne får anbefalt de videoene selskapet tror de vil like best.
ALGORITMER: Youtube har egne avanserte algoritmer som gjør at seerne får anbefalt de videoene selskapet tror de vil like best. Foto: Lionel Bonaventure

Ikke lettere med en internasjonal konto

Winger tror ikke at det er vanskeligere å være youtuber i Norge enn i USA, men at man må tenke annerledes.

– Man kommer nok ikke til å ende opp med milliardlønn. Men du kan helt fint leve av YouTube i Norge dersom du er skikkelig motivert og klarer å produsere nok innhold som er interessant. I USA har man et større potensial for mange visninger, men de har også mange flere Youtubere som konkurrerer seg imellom. I Norge er det lettere å skille seg ut, og veien fra å starte Youtube-kanal kan være kort dersom man er villig til å legge inn timene, sier Winger.

Hun sier at det ikke er noe særlig poeng i å prøve å knekke koden til Youtube-algoritmene, men at det viktigste er å bruke Youtubes funksjoner som emneknagger, beskrivelse, gode titler, og en god thumbnail, altså hovedbildet til Youtube-videoen.

– Om du går inn for å lage så godt innhold som mulig hvor du ikke prøver å lure noen med clickbait-titler, så er du på god vei til å få maks ut av algoritmene, sier Winger.

Lag videoer folk vil se

<b>FØLG TRENDER:</b> Olsen mener at man burde lage videoer som man tror folk har lyst til å se hvis man vil ha flest mulig potensielle visninger.
FØLG TRENDER: Olsen mener at man burde lage videoer som man tror folk har lyst til å se hvis man vil ha flest mulig potensielle visninger. Foto: Privat

Olsen sier at det åpenbart handler mest om å lage videoer folk vil se på ved å blant annet følge trender, og at hun kunne tenkt seg å lage videoer på engelsk for å nå ut til et større publikum. Men hun tviler på om algoritmen vil gjøre at videoene hennes vil bli vist utenfor Norge fordi YouTube kan registrere at IP-adressen hennes er i Norge.

– Nordmenn får opp mine videoer som anbefalt visning mer enn de fra USA gjør. Om jeg vil bli sett av engelske folk på YouTube må jeg direkte sikte videoene mine mot et engelsk publikum, ved å blant annet følge engelske trender. Men Norge har et stort Youtube-miljø og det er mulig å få ganske mange seere og abonnenter uansett, men man får ikke like mange visninger på norsk som på engelsk. På engelsk kan man nå ut også til de som ikke snakker engelsk til vanlig også, sier Olsen.

Youtuberen sier at hun kanskje hadde tjent mer penger om hun hadde forstått algoritmen bedre.

– Om jeg hadde forstått algoritmen så kan det jo være jeg hadde tjent enda mer, men jeg mener i hvert all at det å publisere videoer på riktig tidspunkt på døgnet har noe å si, hevder Olsen.

Denne saken ble første gang publisert 13/11 2019, og sist oppdatert 22/11 2019.

Les også