Side2 aktuelt

Side2 aktuelt - har du fått med deg dette?

Disse sakene og tingene er vi opptatte av akkurat nå.

Foto: Klaus Vedfelt / Getty Images
Sist oppdatert

I Side2-redaksjonen er det høyt tempo og ting skjer hele tiden. Vi har derfor lyst til å holde leserne våre oppdaterte på kule tips, ting som skjer, produkter og folk vi følger med på.

I denne saken samler vi derfor sammen nyheter som er verdt å følge med på på ett sted, slik at du alltid vet hvor du kan finne det. Saken blir oppdatert, og du finner derfor det nyeste innholdet øverst.

Går du med en liten podcaster i magen?

I så fall bør du følge med nå. 21. november lanserte nemlig podcastplattformen Acast Acast Open. Gjennom tjenesten vil det være mulig for alle, selv om du er helt fersk på dette fortsatt ganske nye mediet, å lansere sin egen podcast med hjelp av selskapets hosting-motor. Tilbudet vil også ha en gratisversjon.

I en pressemelding kommer det frem at brukerne også vil få tilgang til statistikkverktøyer. Og du kommer i godt selskap - Acast har i dag podcaster som Kvinneguidens venner og Harm og Hegseth.

Fra før samarbeider Acast med flere av Norges største medieaktører, som Dagbladet, Schibsted og Egmont. Side2 gjør oppmerksom på at vi er eid av Egmont.

LAG DIN EGEN PODCAST: Acast gjør det nå mulig å lage sin egen podcast gjennom deres tjenester. Illustrasjonsbilde.
LAG DIN EGEN PODCAST: Acast gjør det nå mulig å lage sin egen podcast gjennom deres tjenester. Illustrasjonsbilde. Foto: Maskot / Getty Images

T-skjorte med mening

Carlings er kjent for å tørre å si sin mening, og de er ikke redd for å ta et standpunkt. Her har de gjort det sammen med old school-streetmerket Obey. Overskuddet av salget av denne T-skjorta går til Obey Awareness Program, som har som mål å bygge trygge samfunn gjennom sitt arbeid mot vold.

I tillegg donerer Carlings kr 100,- per solgte T-skjorte til Foreningen Fri, for å støtte deres politiske og sosiale kamp for likestilling, og mot diskriminering av personer som bryter med samfunnets normer for kjønn og seksualitet. Så her er det fullt mulig å skaffe seg en ny T-skjorte og masse god samvittighet på kjøpet.

Obeys T-skjorte har et svært klart budskap på baksiden.
Obeys T-skjorte har et svært klart budskap på baksiden. Foto: Produsenten
Klar tale.
Klar tale. Foto: Produsenten

Kr 399.

Hverdagskos(t)

Luxie sminkekoster ble lansert i 2014, og skal være spesielt bra for de med den mest sensitive hudtypene. Kostene skal passe for både nybegynneren, de erfarne makeupartistene og alle imellom. De er håndlagde, hypo-allergeniske, veganske og cruelty-free.

Rose Gold Smokey Eye Set, kr 339.
Rose Gold Smokey Eye Set, kr 339. Foto: Produsenten

I’m a barbiegirl

Samsonite har lansert et samarbeid med Barbie i anledning den populære og evig unge dukkens 60-årsjubileum. Koffertene er transparente, og har foring med Barbie-logoen på.

Ingen fare for å velge feil koffert på bagasjebåndet med denne ...

Barbie-kofferter fra Samsonites nye kolleksjon. Liten kr 2898, stor kr 2999.
Barbie-kofferter fra Samsonites nye kolleksjon. Liten kr 2898, stor kr 2999. Foto: Produsenten

@enbrogue

Ikke nye klær på et år? Det blir det bra insta-bilder av. Hannah Rochell deler kreative antrekk, og gir oss info om hvor lenge hun har hatt klærne, og hvor mange ganger hun har brukt dem. Gøy og tankevekkende på en gang.

Lukt latte på lett

Det er ikke noe nytt at vi lukter kaffe, særlig ikke når det er en onsdag i oktober, men det som er nytt er at duften verken er signert Herman Friele eller Solberg & Hansen. Parfymen Replica Coffee Break av Maison Margiela, 100 ml, kr 850.

Foto: Produsenten

Det grønne skiftet

Anders Røyneberg aka @arcticgardener på Instagram har 100 planter i en liten bygårdsleilighet, men det fører til mer enn at han har det trangt. Plantene gjør ham inspirert, sunnere og mer harmonisk. I boka Plantelykke gir han deg de beste tipsene om hvilke grønne planter du bør velge, og hvordan du steller dem, uansett om du er av typen som tar med deg én eller elleve hjem.

Tips! Siden vi bor i et land i nord, bør du velge planter som tåler det jeg kaller de tre dødsmånedene: november, desember og januar.

Foto: Cappelen Damm
Foto: Cappelen Damm

Femihelse - kjønnslitteratur

Da Helene Svabø og Sigrun Stenseth oppdaget hvor lite de og andre kvinner egentlig vet om kroppene sine, bestemte de seg for å gjøre noe med det. Først lagde de podcast, og nå har de skrevet boka Femihelse, med temaer de mener vi snakker for lite om.

Visste du for eksempel at 10 prosent av kvinner har vondt under samleie? (Ikke vi heller).

Pitch forlag, kr 369.
Pitch forlag, kr 369.

Hyller mangfoldig kjærlighet med t-skjorter

Juni er Pride-måneden, og 22. juni går den store paraden av stabelen i Oslo. En feiring som i 2018 trakk omkring 300.000 mennesker ut i gatene.

Kleskjeden Carlings har i den forbindelse lansert en t-skjortekolleksjon for å markere Pride og hylle kjærligheten - i alle slags former. Det samme gjøres i kampanjebildene, som er fotografert av Paul Edwards.

Kolleksjonen er kjønnsnøytral og t-skjortene har trykk som «Proud» og «Loud». For hver solgte t-skjorte gis det 100 kroner til FRI - foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold.

- Carlings tror på at alle er like mye verdt, og har rett til å elske hvem de vil. Men for oss er det også en selvfølge å ta et tydelig standpunkt og stå opp mot ulike former for undertrykking. Kjærlighet er for alle, og det kommer vi alltid til å kjempe for, sier marketing manager Ingeline Gjelsnes i en pressemelding.

Foto: Carlings
Foto: Carlings

Flere unge bruker kondom

I en undersøkelse gjort av YouGov på oppdrag fra RFSU kommer det frem at nesten halvparten av alle unge bruker kondom når de har sex med en ny partner.

I aldersgruppen 21-35 år har kondombruken steget med 8 prosentpoeng de siste tre årene.

Det er hyggelig å tenke på, når man tidligere stadig har fått høre at nordmenn er dårligst i klassen når det kommer til kondombruk.

Se diagram fra undersøkelsen under:

Kondomeriet lanserer gratis kameraskjuler

Foto: RFSU
Josefine Frida Pettersen, best kjent som Noora i «Skam», medvirket i RFSUs kampanje om kondombruk i 2018. Her sammen med den svenske thaibokseren Sanny Dahlbeck.
Josefine Frida Pettersen, best kjent som Noora i «Skam», medvirket i RFSUs kampanje om kondombruk i 2018. Her sammen med den svenske thaibokseren Sanny Dahlbeck. Foto: RFSU

I dag lever vi livene våre i stor grad på nett, og for hackere kan det være lett å få tilgang til selv våre mest private øyeblikk. I den forbindelse har Kondomeriet lansert en kameraskjuler du kan feste på mobil, PC eller nettbrett.

Kameraskjulerne kan hentes i butikk eller bestilles gratis på nett. Ifølge selskapets egen pressemelding har allerede flere tusen klikket hjem en gratis kameraskjuler.

Statistikk fra Pornhub viser at vi gjorde i gjennomsnitt 962 søk på nettsiden i sekundet i 2018.

- Vi vil at du skal fortsette å være leken og utforske, men bruke beskyttelse - også på nett, sier presseansvarlig Marthe Sørflaten i en pressemelding.

Rusken på nett: Vil rydde opp i kommentarfeltene

BESKYTTER KAMERAET: Kondomeriet oppfordrer til beskyttelse - også på nett. Derfor har de lansert en egen kameraskjuler.
BESKYTTER KAMERAET: Kondomeriet oppfordrer til beskyttelse - også på nett. Derfor har de lansert en egen kameraskjuler. Foto: Kondomeriet

Initiativtaker No hater arrangerer for første gang Rusken på nett-aksjonen i samarbeid med over 30 organisasjoner fra norsk samfunns- og næringsliv.

Formålet med aksjonen er ifølge Facebook-eventet «å bygge opp en grasrotbevegelse som rydder opp i søpla i kommentarfeltene og legger forholdene til rette for åpne, konstruktive og trygge diskusjoner for alle.

28. mai startet aksjonen på Youngstorget i Oslo, med blant annet statsminister Erna Solberg, politidirektør Benedicte Bjørnland og og generalsekretær i Amnesty International John Peder Egenæs til stede.

I forbindelse med aksjonen blir det også lansert tre verktøy i kampen mot nettrollene:

Foto: No hare

- Et netthatfilter utviklet i samarbeid med Telia.

- En ressursside på nett som hjelper netthat-utsatte med å takle situasjonen.

- En såkalt «Nettravn»-ordning som skal gjøre barn og unges digitale nærmiljø tryggere i samarbeid med skoler og foreldregrupper.

Les mer på nohate.no.

Organisasjonene som deltar er: Amnesty International, Redd Barna, Røde Kors, Kripos, Frelsesarmeen, Bellona, NHO, Den norske kirke, Muslimsk dialognettverk, Naturvernforbundet, Spiseforstyrelsesforeningen, Stopp Hatprat, Mental Helse Ungdom, Norske Kvinners Sanitetsforening, Norsk skuespillerforbund, Schibsted, Norges institusjon for menneskerettigheter, Telia, Elkjøp, Kavlifondet, Elvebakken videregående skole, Splay One, DiMe – Diskrimineringshjelpen og Meglingsbenken, Telenor, Human Etisk Forbund, Holmestrandsbibliotekene, Norsk Folkehjelp, Vierher, Kommunenes sentralorganisasjon, United Influencers og Egmont.

Side2 gjør oppmerksom på at vi er eid av Egmont.

Denne saken ble første gang publisert 28/05 2019, og sist oppdatert 22/11 2019.

Les også