Vil ha boikott av Radiohead

Plategrossist oppfordrer norske platebutikker til å boikotte Radioheads siste album.

Publisert

(SIDE2): Tidligere i høst slapp Radiohead sitt sjuende studioalbum «In Rainbows» eksklusivt for nedlasting gjennom bandets egne hjemmesider.

Les også:Radiohead gir bort album
Les også:Stjerner dropper plateselskapene

Folk kunne selv bestemme hva de ville betale for låtene, og den fysiske utgaven blir først tilgjengelig gjennom vanlige platebutikker på nyttårsaften, nesten tre måneder etter nedlastingsstuntet. Det provoserer produktsjef for Norske Rack Grossister, Sten A. Andersen.

- Det er en veldig kynisk og ukollegial tankegang, sier han til Side2.

Undergraver bransjen
Norsk Rack Grossister leverer plater utenom faghandel, det vil si til bensinstasjoner og dagligvareforretninger. Overfor bransjebladet FaroJournalen oppfordrer han platebutikker til å boikotte det britiske bandet. Andersen anser Radioheads nedlastingstilbud som et eneste stort pr-jippo.

- Det er å undergrave oss som jobber i denne bransjen her. Vi må ha noe å leve av for å jobbe videre og få fram nye, uetablerte artister. Hvis man skal hoppe bukk over den etablerte bransjen så kan Radiohead gjøre det, men hva med nye artister og band? De kan ikke gjøre det slik.

Uheldig
- Men det er jo flere artister som lanserer seg på andre plattformer enn fysisk plate først, gjennom eksempelvis eksklusive avtaler med iTunes eller mobilleverandører. Er dette annerledes?

- Det er ingen heldig utvikling det heller. Slippdatoen på det fysiske og det digitale produktet bør være den samme. Og hvis man begynner å få tre måneders gap så kan man legge ned hele bransjen.

- Har ikke du, som en del andre, tro på at det digitale markedet kommer til å ta over for det fysiske?

- Jeg tenker litt lengre enn nesa rekker. Jeg kan sikkert finne på noe annet å gjøre, men jeg tror det kan være uheldig hvis man skal begynne med en sånn digital verden, og at folk tenker at alt som ikke er fysisk skal være gratis. Det er enkelte aktører som virker å tro det.

Kjør debatt
- Du etterlyser reaksjoner fra bransjen. Hva slags reaksjoner?

- Dette er jo ikke noe nytt fenomen. Vi har jo snakket mye om det på bakrommet, men det har aldri vært noen offentlig reaksjon på det. Vi er en litt sånn feig bransje. Man er redd for å ta reaksjonene fordi man får beskyldninger om at man bare verner om egne interesser.

Ikke aktuelt
Morten Lund, produktsjef hos Platekompaniet, Norges største platekjede, kommer ikke til å støtte noen boikott.

- Nei, det gjør jeg ikke. Man kan ikke fordømme dette produktet ennå.

Lund tror ikke det er sikkert «In Rainbows» kommer til å selge mindre som fysisk produkt bare fordi folk har kunne laste det ned noen måneder før.

- Man vet jo ikke om dette vil slå positivt eller negativt ut for platesalget. Plata kommer sannsynligvis til å komme på alle listene over årets beste plater når det skal oppsummeres. Det tror jeg vil øke etterspørselen betraktelig. Jeg tror ikke Radiohead har nådd potensialet sitt på det digitale markedet. Jeg tror også de har mulighet til å selge fysiske plater.

Bør samsvare
Lund er ikke med på Andersens påstand om at Radiohead opptrer ukollegialt overfor mindre kjente artister som ikke er store nok til å kunne gjøre det samme.

- Jeg føler ikke det er ukollegialt. De hadde jo ikke platekontrakt og sto fritt til å gjøre hva de ville med materialet sitt.

Produktsjefen synes likevel det bør være mer samsvar mellom slippdatoene på nedlasting og fysisk plate.

- Fra en forbrukers standpunkt er jeg fan av å kunne velge om jeg kan kjøpe digitalt eller fysisk. Men dette blir litt sånn som i videobransjen der man muligheten til leie en video før den er i salg.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Denne saken ble første gang publisert 27/11 2007.

Les også