Livsstil

Feed-trollene som ødelegger skrollingen din

Det er alltids noen mennesker som får deg til å undre hvorfor du har dem på vennelista.

IRRITASJONSMOMENT: Du kjenner kanskje noen som gjør mye rart på sosiale medier.
IRRITASJONSMOMENT: Du kjenner kanskje noen som gjør mye rart på sosiale medier. Foto: UNSPLASH/ Victoria Heath
Sist oppdatert

Dette er menneskene i din Facebook- eller Instagram-feed som enten får deg til å skamme deg på dine eller deres vegne.

Uansett er de et digitalt irritasjonsmoment. Det er ikke alle du kan slette som venner, men om du skal ha en liten SoMe-detox, har vi samlet noen stereotyper som kanskje forpester feeden din.

1. Fjellgeita

Dette er mennesket som smekker på en #liveterbestute, mens du selv ikke husker hvor fjellskoa står. De smiler så bredt på en eller annen fjelltopp at det er like før at smilet gjør rundt. Det er jo sprekt og motiverende å se en slik post, men disse gjør det igjen og igjen til du lurer på om de har flere enn 24 timer i døgnet siden de løper på fjellet hele tiden. Du lever tross alt fortsatt på den toppturen fra 2016.

2. Hateren

Denne skapningen får energi av å hate. Lange innlegg om hva enn som er dagens problem. Om de selv ikke poster tirader, så er de aktive deltakere i kommentarfelter. Deres favorittvåpen er utropstegnet, men de lar det aldri bare være ett. Ellers er de veldig glad i spørsmåltegnet fordi de ikke skjønner hvorfor ting er som de er, mens vi andre setter spørsmålstegn ved det de poster.

3. Snikmodellen

Enten bak «se de nye skoene mine» eller «Be kind to yourself and the earth» så får du se mye mer enn det du vil. Her er det belfier, «rumpe-selfier», eller litt for mye kløft. Generelt byr de på kroppen sin, selv om det tilsynelatende handler om noe helt annet.

KIM K: Kim Kardashians verdenskjente rumpeselfie.
KIM K: Kim Kardashians verdenskjente rumpeselfie. Foto: Skjermdump / Instagram

4. Gamletanten

Det vites ikke om den yngre garden har introdusert dem til Facebook eller Instagram bare på gøy, men dette er moren, tanten eller bestemoren som ser bare et kjent ansikt på skjermen, og ikke innser at all interaksjon de har med andre utenfor DM-innboksen er synlig for alle. På profilbilder kommenterer dette mennesket «Randi, det er kjøttkaker hos oss klokka fire. Bestefar henter deg. Husk å kle godt på deg».

5. Snikskryterne

Dette er menneskene som bruker sosiale medier til å skryte over hvor fancy liv de har og hvor ettertraktede de er. Ikke direkte, men mer i ordlag som: «Noen flere her inne som ofte blir spurt om man er modell når man legger New York-turen til samme periode som Fashion Week?". Eller «Når resepsjonisten på Sats sier til deg: Du er her oftere enn meg». Altså, snikskryting.

SNIKSKRYT: Den klassiske snikskryterne.
SNIKSKRYT: Den klassiske snikskryterne. Foto: Skjermdump fra twitter.com/snikskryting.

6. Den perfekte moren

Om denne personen prøver å overbevise seg selv eller oss andre om at hun er en god mor – det er ikke godt å vite. Det er bilder av rene barn og hjem. Smilende unger og smilende foreldre. Resultatet er i hvert fall at de som ikke har barn, får angst for å barn, siden de selv ikke klarer å holde hus eller hår i orden fra før av. Det undres også på om det er en intern konkurranse med andre mødre der ektefeller, barn og hjem bare er brikkene i spillet.

7. Interiøreksperten

Interiør er selvfølgelig en genuin hobby, og som et I-land har vi all mulighet til å stadig fornye hjemmet. Interiørekseperten tar oss med inn i hjemmet sitt som om de skulle lage en interiørreportasje i et blad. De oppdaterer stadig feeden sin med bilder av nye lysestaker, stuen, lamper og egentlig OCD-rene hjem. Du kan begynne å lure på hva var det som skjedde at de kjedet seg så fryktelig at de føler behovet for å oppdatere venner og familie om hver bidige hjørne av deres hjem. Det er gjerne småbarnsforeldre som havner i fellen av å bli en interiørekspert. Det ligger vel litt i kortene når du blir frivillig innelåst 24/7.

8. Pyramidespilleren

En liten psykoanalyse kan peke på mindreverdighetskomplekser eller bare ren naivitet. De har ikke vært helt fornøyd i livet, og under et nach ble de fortalt om det nye store. «Bare bli med i dette, så blir du rik! Du kommer til velte deg i penger og damer», sier en småsleisk fyr med fin dress mens han dytter i seg en BigMac. Pyramidespilleren går fem på etter nachet, og allerede dagen etter begynner h*n å snakke om sin nye livsfilosofi for å tjene penger. De går rett på for å rekruttere deg til hva enn pyramidespill h*n er del av. De poster innlegg om privatfly, fine klær og restaurantbesøk. Ingen vet hva de faktisk holder på med, men de viser frem geolokasjoner for å vise verden hvor mye de reiser. Mens de reiser, venter vi andre på dagen der det hele eksploderer i ansiktet deres.

9. Jo mer, jo bedre

«Det enkle er ofte det beste» og «less is more» har gått hus forbi denne typen. Ett bilde holder ikke, så de poster flere i løpet av dagen som om det var en «minutt-for-minutt»-sending som ingen ville se. Det ser mer ut som de uheldigvis har lagt ut hele fotoalbumet fra mobilen, men nei, det er bare viktig fra de å legge ut tre bilder som egentlig ser identiske ut.

10. Linkeren

De har funnet ut at «klipp-og-lim» er mulig, men ikke bare det, men at de kan dele linker på Facebook. De deler hyppig uten filter. Det er alt i fra knekkebrødoppskrifter til at jorden går under. De deler alt de finner av interesse på internett. Det er bare flaks at vi slipper å se lenker fra dypdykket på nettet etter de fant en underlig kul på hånden.

11. Clickbaiterne

De skrek høyest når de skadet seg som barn, så de vet hva som skal til for å få oppmerksomhet. De er «cliff hanger»-mestre der de poster mysteriøse setninger som «tøft på sykehuset i dag..», «Noen folk fortjener å høre det..». Du er egentlig ikke interessert i deres liv, men de setter i gang nysgjerrigheten med disse postene som sier at noe har skjedd, men ikke hva. Det verste er at det fungerer og det vet de, så etter flere kommentarer fra andre mennesker, så får du endelig vite at «det var vanskelig med parkeringa på sykehuset», eller «at noen burde høre at det ikke er greit å snike i køa».

Det er de samme som gjerne deler for mye av livet sitt, og som plutselig utleverer både den ene og den andre i kommentarfeltet om det så er om at noen fikk hemoroider.

12. Flørtepusen

Han bruker sosiale medier til å holde kontakten med jenter. Han kommenterer jenters Instagram og legger igjen digitale brødsmuler i form av emojier på samtlige bilder.

13. Sussebassene

Det er søtt å være offentlig hodestups forelsket når man er 14 år gammel. Det er bedårende å se ung kjærlighet foran sine øyne, selv om man vet at den første kjærligheten kan være kort selv hvor mye de bedyrer at den andre er «den beste i verden» og «det finnes ingen bedre enn deg». De proklamerer sin kjærlighet overalt i form av ord, bilder og memes. Det er likevel ikke så søtt når nyforelskede par bikker 20, og fortsatt snakker med samme sjargong som da de var 14 år gamle. «Elsker deg, sussebassen. Jeg er så heldig som har deg i mitt liv. Kos og klems». For andre vet man ikke om man er mest kvalm av fyllesyken eller å se på klisset fra slike feed-troll.

14. Jegeren

Jegeren er opptatt av å vise frem død. Det er tommel opp mens de står blide og fornøyde med sitt siste offer. Om det så er ekorn (ja, ekorn), hjort eller elg. Disse skal vise frem hvor gøy de har det med å skyte dyr. Det er tommel opp for både å tenke økologisk og kortreist mat, men det er ikke alltid døde hjorter med tunga hengende ut som er koselig å skrolle forbi mens man sitter på bussen. Det er noe bisarr ved å smile rett ved noe som har blitt drept, spesielt på et bilde der man har tommelen opp.

15. De som oppdaterer med svada

Å si noe bare for å si noe har vel aldri vært så spennende. Den memoen har disse gått glipp av. «Var innom butikken i dag», «På tur» eller «Gó jenta er på besøk». Kjedelige dager har vi jo alle, men da er det vel like greit å ikke få tiden til å gå ved å poste om det.

16. De populære

Det mennesket som legger ut et uskarpt, skjevt bilde, men likevel får over 200 likes. Din egen selvfølelse blir spilt med fordi du selv la ut et sentrert og velbelyst bilde, men fikk bare en brøkdel av det lavkvalitetsbildet som de la ut.

Denne saken ble første gang publisert 16/02 2019, og sist oppdatert 19/02 2019.

Les også