Sosiale medier

Instagram stories er nå dobbelt så populært som Snapchat

Og det ser ikke ut til å stoppe med det første.

AKTIV BRUKER: Instagram stories ser ut til å ta over for Snapchat. Her deler Justin Bieber fra hverdagslivet på den populære storyfunksjonen, som nå har 400 millioner daglige brukere.
AKTIV BRUKER: Instagram stories ser ut til å ta over for Snapchat. Her deler Justin Bieber fra hverdagslivet på den populære storyfunksjonen, som nå har 400 millioner daglige brukere. Foto: Skjermdump/Instagram
Publisert

Denne uken kunne Instagram annonsere at mer enn 400 millioner bruker den populære storyfunksjonen hver dag. Det er ifølge CNN 150 millioner flere enn på samme tid i fjor, da det totale antallet brukere av Instagram Stories lå på 250 millioner.

Snapchat på sin side har hatt 190 millioner aktive brukere det siste kvartalet ifølge kvartalsrapporten til selskapet SNAP, som står bak appen.

Sett på som Snapchat-kopi

Da storyfunksjonen til Facebook-eide Instagram ble lansert i 2016, så mange på den nye delingsmuligheten som en ren kopi av Snapchat. I likhet med Snapchat, kan man både dele stories og sende flyktige bilder til andre brukere via Instagram stories.

Nå utvikles funksjonene i Instagram stories videre, og noen av de siste mulighetene er å legge til GIF-er i poster. Det hører med til historien at også Snapchat gir mulighet til dette nå.

Negativ mottakelse av ny oppdatering

Tidligere i år lanserte Snapchat en ny oppdatering som fikk svært negativ mottakelse av brukerne.

Det brukerne var aller mest misfornøyde med var at stories fra venner ble blandet inn i miksen i den vanlige chatfeeden deres, mens feeden der man tidligere hadde kunne se stories fra vennene sine, plutselig kun inneholdt oppdateringer fra kjendiser og medier.

Det kan se ut som Snapchat senere tok til seg kritikken, for etter en kort stund, relanserte de appen igjen - da med et oppsett som lignet mer på det opprinnelige. Ifølge selskapets kvartalsrapport, hadde oppdateringen kun negative effekter.

I tillegg gjorde en eneste tweet om det nye designet fra sminkemogul og realitystjerne Kylie Jenner (20) at verdien til Snapchat sank med ti milliarder kroner, ifølge Bloomberg.

Kylie Jenner er verdens mest fulgte person på Snapchat.

Over en million brukere skrev også under på en underskriftskampanje for å få selskapet til å rulle endringen tilbake.

Denne saken ble første gang publisert 29/06 2018.

Les også