I denne bilen sitter du trygt

Bombeangrep? Ikke noe problem, hvis du sitter i en av de pansrede Land Cruiserne til norske Finn T. Wattenberg.

Foto: Thomas Åkerblom
Publisert

Så godt som hver dag kan du lese om skyteepisoder med dødelig utgang i Cebu-regionen, som ligger ca. 570 kilometer sør for hovedstaden Manila på Filippinene.

Her har nordmannen Finn T. Wattenberg bygget opp bedriften British Armour Inc., som har spesialisert seg på armering av biler. Finn kom til Cebu som turist første gang i 1994 og forelsket seg i området og folket. Siden 2004 har han bodd her fast. Samme år åpnet han sin fabrikk.

– Det lokale markedet er ikke så viktig for oss. Vi bygger skudd- og eksplosjonssikre kjøretøy for eksport, først og fremst til Midtøsten og Afrika, sier Wattenberg.

Fabrikken ligger på et 14.000 kvm stort areal i en den økonomiske sonen i Mactan, der rundt 250 internasjonale selskaper har etablert seg med gunstige vilkår når det gjelder skatt og toll.

Rundt 80 000 mennesker arbeider i dette området, vel 200 av dem hos Wattenberg. Han betaler høyere lønner enn de andre og gir arbeiderne fordeler som gratis helsetjenester og opplæring. Dette er høyt verdsatt i et område preget av fattigdom.

De fleste av bilene som forsterkes for eksport til urolige deler av verden, er ombygde biler fra Toyota Land Cruiser 200-serien. Dette er kanskje verdens mest holdbare og slitesterke bilmodell, selv før den blir forsterket med stål og kompositt i Wattenbergs fabrikk.

Foto: Thomas Akerblom

Da vi besøkte bedriften, sto over 70 Land Cruisere i kø for å bli plukket i stykker og armert.

– Vi sikrer også sedan og kupémodeller, og har alltid et dusin biler på lager for kunder som ønsker rask levering. Våre armerte kjøretøyer er et resultat av omfattende erfaring og teknisk knowhow fra et team av høyt kvalifiserte håndverkere, ingeniører og teknikere, sier Wattenberg.

Bilene leveres fra Dubai som er et internasjonalt knutepunkt for både kjøp og salg av bepansrede biler. Etter produksjon leveres de til kundene med skip eller fly. Kundene er hemmelige av sikkerhetsmessige grunner. Bilene som produseres, har kun et nummer, ingen eiernavn får nevnes.

– Vi har flere kjente forretningsmenn og organisasjoner som kunder og vi verner om kundene våre. Vi leverer også biler til mange lands presidenter og statsministre. For kort tid siden sendte vi 11 biler til Kabul med et DC10 charterfly direkte fra flyplassen her på øya, som du kan se på den andre siden av veien, sier Wattenberg, og peker ut fra vinduet på kontoret sitt.

Familiebedrift

I Norge drev Finn familiebedriften Wattenberg karosserifabrikk i Skien, som femte generasjon Wattenberg. Han startet selskapets omstilling fra å bygge busser til å produsere spesialbiler og pansrede kjøretøy.

Et nært samarbeid med produsenter av militære kjøretøy, inkludert Scania i Sverige, ga Finn eksklusiv kunnskap om ballistikk og hvordan man sikrer kjøretøy som blir angrepet. I løpet av en periode leverte Wattenberg i Skien skuddsikre biler til Securitas-gruppen og bygde kjøretøy for pengetransport for hele Skandinavia.

– Dessverre ble denne type ombygging for kostbar i Skandinavia. Vår jobb er først og fremst et håndverk, som krever mange dyktige og kostbare medarbeidere. Forestill deg selv: Vi plukker ned bilene til hver minste detalj og bygger dem opp igjen, forsterket i hele karosseriet, med alt tilbake på sin rette plass. Vår dokumentasjon på hvordan dette skal utføres, i tekst og bilder, er unik og er i dag vårt viktigste verktøy.

– Vi har selvfølgelig også eksperter som tar seg av de moderne bilenes elektroniske styresystemer som må konverteres for å passe de nye spesifikasjonene. Vi forsterker også alle mekaniske deler, fjæring, bremsesystem og setter på hjul og dekk som skal kunne tåle et angrep slik at bilen raskt kan komme seg vekk fra en farlig situasjon. Derfor er det ekstra viktig at hjul og motor fungerer ved angrep, samt at sjåføren vet hvordan en farlig situasjon skal håndteres.

– Det er forskjell på å kjøre en VIP-bil og et armert kjøretøy. Føreren skal hele tiden holde avstand ved trafikkstopp, samt holde et øye bak og rundt bilen for å være i beredskap. Bilene har våpen under setet og et skyteskår på innsiden, som ikke synes utenfra, der føreren kan skyte rett gjennom den 0,7 mm tynne delen av karosseriet mot angriperen, sier Wattenberg.

Svensk stål

Gulvet i kjøretøyene er beskyttet av ugjennomtrengelig høyfast svensk stål og komposittmateriale som oppfyller kravene for vertikalt ugjennomtrengelig vern, og gir betydelig beskyttelse mot antipersonellminer som detoneres under eller ved siden av kjøretøyet. Etter forsterkningene restaureres kjøretøyene innvendig med en kvalitet som er mer gjennomført enn den opprinnelige produsentens monteringsveiledning. De skuddsikre vinduene er perfekt utformet, med høy optisk kvalitet selv med en tykkelse på over 80 mm, og alt ifølge den opprinnelige produsentens krav.

– Det er enn masse viktige detaljer og bilene skreddersys for kunde. For eksempel kan du i VIP-bilene også montere et tåregassystem som føreren kan utløse ved angrep. Vanligvis skjer direkte angrep mot bilens førerside med håndvåpen fra en motorsykkel. Når angrepet skjer, kan bilføreren aktivere systemet som direkte omslutter den angripende motorsykkelen.

Foto: Thomas Åkerblom

– Vi har også et eget utviklet «road spike»-system, hvor sjåføren kan slippe ut enten 800 «spiker» med en gang eller 400 spiker to ganger. Oil slick er også en effektiv måte for å stoppe angrep bakfra. 4 gallon (ca. 16 liter) olje kan slippes ut på veien. Mange metoder som er forbudt i Norge, men som er vanlige der bilene havner, sier Finn og legger til at bilene også har et effektivt brannslukkingssystem ved angrep med brannbomber og molotovcocktails, samt at bilene har «overtrykk» i kupeen, slik at tåregassen ikke trenger inn, avslutter Wattenberg.

Denne saken ble første gang publisert 25/10 2010.

Les også