Inntekt i sosiale medier

Slik skatter man som influenser

Skatteetaten burde være mer tilstedeværende for influensere og youtubere, så de ikke går på en skattesmell, mener Thea Winger i YouTube-byrået Splay.

Pluss ikon
<b>"INFLUENSERSKATT":</b> Youtubere og influensere mottar gaver og sponsede produkter, men vet alle hvordan man skal skatte av det?
"INFLUENSERSKATT": Youtubere og influensere mottar gaver og sponsede produkter, men vet alle hvordan man skal skatte av det? Foto: Getty Images
Sist oppdatert

De siste årene har mange nordmenn fått øynene opp for hvor mye penger influensere kan tjene ved å drive med blogg og YouTube. Og det har gjort at flere har fått lyst til å slenge seg med på inntektsbølgen.

Men siden YouTube og blogging er to relativt nye plattformer for promotering av produkter sammenlignet med for eksempel TV og aviser, så er det ikke alle som forstår hvordan man skal skatte som influenser.

Burde være mer på banen

<b>MER TILSTEDEVÆRELSE:</b> Thea Winger er talentdirektør for Youtube-byrået Splay, og hun skulle ønske at Skatteetaten var mer tilstedeværende for å hjelpe selvstendige influensere med skatt.
MER TILSTEDEVÆRELSE: Thea Winger er talentdirektør for Youtube-byrået Splay, og hun skulle ønske at Skatteetaten var mer tilstedeværende for å hjelpe selvstendige influensere med skatt. Foto: Splay

Thea Winger er talentdirektør for Youtube-byrået Splay, og forteller at hun ikke kan snakke for alle som er på YouTube, men hun skulle ønske at Skatteetaten var mer tilstedeværende for influensere.

– Vi har blant de største youtuberne i Norge hos Splay, og de vet svært godt at man må skatte av gaver man får tilsendt. Men, det er jo fort gjort å få en skattesmell når man er ung og selvstendig næringsdrivende, helt uavhengig av hvilken sektor man jobber i, sier Winger.

– Jeg synes absolutt Skatteetaten burde være mer på banen og kanskje ta inspirasjon fra hvordan Medietilsynet og Forbrukertilsynet har invitert youtubere/influensere til seg for å snakke om hvilke utfordringer det er og ha laget en enkel veileder på samme måte som tilsynene har gjort, sier Winger.

LES OGSÅ: (+) Så mange visninger må du ha for å bli rik på YouTube

Må skatte av gaver

<b>MÅ OPPLYSE OM INNTEKT:</b> Ove Nyland er avdelingsdirektør for brukerkontakt i Skatteetaten og sier at influensere må opplyse om alle inntekter, gaver og sponsede produkter de får i forbindelse med deres virksomhet på skattemeldingen.
MÅ OPPLYSE OM INNTEKT: Ove Nyland er avdelingsdirektør for brukerkontakt i Skatteetaten og sier at influensere må opplyse om alle inntekter, gaver og sponsede produkter de får i forbindelse med deres virksomhet på skattemeldingen. Foto: Baard Brinchmann Loevvig

Ove Nyland er avdelingsdirektør for brukerkontakt i Skatteetaten og sier at de mottok en del henvendelser fra bloggere for et par år siden som hadde spørsmål om skatteregler knyttet til bloggvirksomhet, og derunder også gaver de mottok.

– Vi fikk da utarbeidet og tilgjengeliggjort mer informasjon og veiledning om regelverket for bloggere og influensere på våre nettsider. Nå mottar vi ikke like mange henvendelser fra bloggere/influensere om dette, sier Nyland.

Skatt

  • Skatteetaten har en veileder som hjelper deg finne ut mer om det du driver med er næring eller hobby: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/
  • Om den eneste inntekten du har er maksimalt 55 000 kroner i året trenger du ikke å skatte, men må søke om et frikort.
  • Ordet influenser blir ofte brukt i reklame- og mediebransjen som samlenavn på enkeltpersoner som ytrer seg offentlig på sosiale medier og i andre kanaler for å påvirke holdninger og handlinger hos lesere og tilhengere med samme interesser.
  • På nettsiden https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/ kan man legge inn inntektsbeløp, fradragsposter med videre for å beregne hvor stor skatten blir ut fra de beløpene man legger inn.

Kilde: Skatteetaten, Wikipedia

Nyland forteller at influensere må opplyse om alle inntekter, gaver og sponsede produkter de får i forbindelse med deres virksomhet, på skattemeldingen.

– De samme skatte- og avgiftsreglene gjelder for denne type virksomhet som all annen inntektsgivende aktivitet. Som hovedregel skiller regelverket mellom næringsvirksomhet og ikke-økonomisk aktivitet, det som er hobby. Om aktiviteten er å regne som hobby eller en næringsvirksomhet vil være en vurderingssak i hvert konkret tilfelle ut fra visse kriterier, sier Nyland.

Må man fortsatt skatte av gavene hvis det gis bort til veldedige organisasjoner?

– Alternativet til å kaste produktene er å returnere de til avsender. Å gi gaven videre til andre vil normalt ikke forhindre skatteplikt, sier Nyland.

<b>SKATTE AV DONASJONER:</b> Donasjoner influensere og youtubere får gjennom for eksempel direkte-strømminger er også å anse som skattepliktig inntekt om det er regnet som en del av en næringsvirksomhet.
SKATTE AV DONASJONER: Donasjoner influensere og youtubere får gjennom for eksempel direkte-strømminger er også å anse som skattepliktig inntekt om det er regnet som en del av en næringsvirksomhet. Foto: Hero Images/Getty Images

Er det flere influensere eller youtubere som ikke skatter riktig fordi de ikke vet hvordan man gjør det?

– Vårt inntrykk er at de fleste ønsker å gjøre dette riktig. Vi er opptatt av å gi god informasjonen om skattereglene for dette, sier Nyland.

Hvordan definerer man en gave?

Skatt som mindreårig

  • Fra og med det året du fyller 13 år, skal du selv oppgi og skatte for lønn fra ansettelsesforhold.
  • Er du 16 år eller yngre, skal foreldre oppgi din formue og inntekt (unntatt lønn fra ansettelsesforhold), til beskatning.
  • Fra og med det året du fyller 17 år, skal du selv oppgi all formue og inntekt til beskatning i din skattemelding.
  • Det er ikke noe fast skattebeløp for en inntekt på kr 100 000. For barn under 17 år vil inntekten som nevnt beregnes sammen med foreldres inntekt.

Kilde: Skatteetaten

Nyland sier at om en blogger eller youtuber mottar en gave, så må gavene skattes av hvis den som gir gavene håper og ønsker at bloggeren eller youtuberen skal profilere produktene.

- De som lever av det er bokføringspliktige, og det må fremgå av bokføringen at mottatte gaver er kastet eller returnert. Dette dokumenteres med et internt bilag som er datert og underskrevet. Bilaget må spesifisere hva som er mottatt og kastet. Det er ikke krav om fotobevis for at varen er kastet eller returnert, men fotografier kan vedlegges bilaget som underdokumentasjon. Når gaver returneres kan for eksempel fraktdokumenter vedlegges som underdokumentasjon, sier Nyland.

LES OGSÅ: Disse damene tjener millioner på å være lettkledde på sosiale medier

– Hvis influenserne profilerer disse gavene så regnes det som en del av influensernes næringsvirksomhet. Dermed er dette skattepliktig, hvis ikke gavene returneres til giverne, sier Nyland.

Gaver og donasjoner influensere og youtubere får gjennom direktestrømminger er også å anse som skattepliktig inntekt om det er regnet som en del av en næringsvirksomhet.

– For at en aktivitet skal anses som næringsvirksomhet, må den være egnet til å gi deg økonomiske fordeler. Gir aktiviteten økonomiske fordeler over tid, anses inntektene fra aktiviteten over internett skattemessig som virksomhet, og inntekten er dermed skattepliktig, sier Nyland.

<b>SKATTE AV GAVER:</b> – Hvis influenserne profilerer gavene så regnes det som en del av influensernes næringsvirksomhet. Dermed er dette skattepliktig, hvis ikke gavene returneres til giverne, sier Nyland.
SKATTE AV GAVER: – Hvis influenserne profilerer gavene så regnes det som en del av influensernes næringsvirksomhet. Dermed er dette skattepliktig, hvis ikke gavene returneres til giverne, sier Nyland. Foto: Daniel Grizelj

Forbedret informasjon

Nyland forventer at regelverket etterleves og han har ingen indikasjoner på det motsatte, men det er influensernes og youtuberes plikt å oppgi fullstendige opplysninger i skattemeldingen.

– Vi har jobbet aktivt med å forbedre informasjonen slik at det skal være enkelt å gjøre riktig. På generelt grunnlag følger vi med på influenserområdet og gjør risikovurderinger ved behov. Og for influensere og youtubere som for alle andre skattepliktige, risikerer man tilleggsskatt om man ikke leverer riktige og fullstendige opplysninger i skattemeldingen, sier Nyland.

Denne saken ble første gang publisert 18/11 2019, og sist oppdatert 22/11 2019.

Les også