Hva irriterer deg mest på veien?

Menn? Kvinner? Unge? Gamle?

Foto: UP
Publisert

If Skadeforsikring har begynt med spørreundersøkelser som de har gitt det klingende navnet «egoismebarometer», som rett og slett handler om hvem som er de mest egoistiske sjåførene på veien - og ikke minst hvem som irriterer seg mest.

Og skal vi tro undersøkelsen er det stadig flere som opplever at medbilister er noen egoistiske svin som ikke tar hensyn.

For to år siden mente 49 prosent av oss at det var blitt mer egoisme blant bilførere på veiene i løpet av de siste årene, men i år er dette tallet økt til 56 prosent.

Og det er folk som kjører Toyota som er mest forbannet på utviklingen de siste årene.

Hva er egoisme?

Nøyaktig hva egoisme handler om er ikke definert. En kan tenke seg at det er folk som ikke viker i kryss, som ligger fire millimeter fra rumpe på den forankjørende bilen, som presser seg i sikksakk gjennom køer og sniker med unødvendige forbikjøringer i kø . Det er heller ikke utenkelig at mange anser det å bruke blinklys fordi de selv vet hvor de skal er egoistisk.

Det samme mener nok mange om de som kjører langt under fartsgrensa og nekter å slippe forbi andre biler. Det motsatte kan nok også føles egoistisk, nemlig å kjøre forbi uvettig.

Kjønnskampen

Men så er det store spørsmålet: Er det menn eller kvinner som er de mest egoistiske i trafikken?

Undersøkelsen gir ikke noe entydig svar på dette, men det ser ut til å være konsensus om at menn i 40- og 50-årene kanskje burde ta seg en tur på medmenneskekurs. Nesten én av tre mener at det er denne gruppen som er de mest egoistiske i trafikken, mens én av fire mener at det er menn som er i sine ti første år som førerkorteiere som er mest egoistiske.

Undersøkelsen sier ikke noe om hvem vi synes er nest mest irriterende, eller noen rangering av grupper - så om middelaldrende menn bare er bitte litt mer egoistiske enn middelaldrende kvinner, men totalt sett er det bare ti prosent som synes en kvinnegruppe totalt er aller mest egoistisk i trafikken.

Vi lar oss irritere

Men selv om undersøkelsen ikke sier noe klart om hva som er egoisme, er det ingen tvil om at vi irriterer oss kraftig på veien.

Listen over ting som både kvinner og menn irriterer seg kraftig over på veien er nemlig lang som et vondt år.

  • Bilister som ikke legger seg tilbake i høyre felt etter forbikjøring på motorvei
  • Syklister på veien
  • Dårlig veistandard
  • Dårlig skilting
  • Bilister som uttrykker sin misnøye i trafikken gjennom tuting, lyssignaler eller viser fingeren
  • Uvettig forbikjøring
  • Manglende bruk av blinklys
  • Bilister som kjører for tett opp i min bil bak
  • Folk som kjører forbi og presser seg inn der det er kø
  • Andres uoppmerksomhet p.g.a.ulovlige bruk av mobiltelefon
  • Bilister som ikke dimmer lysene ved passering

Overraskende nok virker det ikke som noen irriterer seg over andre passasjerer i bilen, og til og med ikke bråkete barn. Bare syv prosent av de spurte mente at barn i baksetet irriterer i svært stor grad.

Vi lar oss heller ikke irritere av egne feilvurderinger, for det er jo selvsagt bare andre sjåfører som gjør dumme ting...

Svindyrt

Og sistnevnte er kanskje en nøkkel til det If forsøker å få fram med denne undersøkelsen. Hver dag meldes det inn 900 trafikkskader til forsikringsselskapene.

- Hvor mye av de årlige erstatningsutbetalingene på nær 5,7 milliarder kroner etter mer enn 340.000 bilskader som kan tilskrives egoisme og irritasjon i trafikken gir statistikken ikke noe svar på. Vi ser imidlertid av våre skadesaker og skademeldinger at egoismen spiller inn i en del saker, sier bilskadesjef Ivar Kristian Andersen i If.

- Statistikken viser imidlertid at forbikjøringer årlig forårsaker omkring 10.000 skader og 150 millioner kroner i skadeerstatninger, mens ulykker i forskjellige kryss-situasjoner årlig forårsaker nær 33.000 skader og nær 725 millioner kroner i erstatningsutbetalinger. Det kan absolutt også finnes egoisme og irritasjon bak skadetallene for påkjørsel bakfra der det årlig skjer nær 50.000 skader med et samlet skadeomfang på over 800 millioner kroner, påpeker Andersen.

Denne saken ble første gang publisert 20/06 2012.

Les også