Underholdning

Historien om trenchcoaten: Et trekantdrama

Få plagg har skapt så mange intriger som trenchen. En hundre år gammel feide preger historien til den legendariske jakken.

IKONISK: George Pippard og Audrey Hepburn i en av de mest ikoniske scenene fra Breakfast at Tiffany's.
IKONISK: George Pippard og Audrey Hepburn i en av de mest ikoniske scenene fra Breakfast at Tiffany's. Foto: Sunset Boulevard / Contributor / Getty Images
Sist oppdatert

Den typiske trenchcoaten på 30-tallet hadde ti knapper, dobbeltspenn og rakk til knærne. Fargene varierte mellom kaki, beige eller svart. Den så med andre ord svært lik ut som i dag, et kvalitetsstempel for en ekte klassiker!

Etter første verdenskrig har trenchens popularitet gradvis økt, og historien er lett å følge både på catwalken og i filmer.

Sent vil vi glemme Humphrey Bogart, som i kjent stil bærer jakken i filmen Casablanca, eller Audrey Hepburn i Breakfast at Tiffanys.

Plagget tjener en sentral rolle i motehistorien, og den har spredt seg på tvers av landegrenser og overvunnet trender gjennom 100 år.

I dag er trenchen en klassiker, som neppe havner innerst i skapet med det første.

Derfor er det er nærmest utenkelig å forestille seg at nåtidens mest elegante ytterplagg opprinnelig var noe så usexy som et slitesterkt og vannavstøtende arbeidsantrekk. For ifølge Burberry var det nettopp slik det hele begynte. Ser vi derimot litt nærmere på trenchcoatens historie, avdekkes en 100 år gammel feide mellom tre britiske merker.

Denne artikkelen har tidligere vært publisert i Det Nye. Nå har vi tatt den frem igjen til glede for nye lesere!

Les også: Slik overbeviste reklamebransjen kvinner om at hår på leggene var skamfullt

FRONTFIGURER: Suki Waterhouse og Cara Delevingne i klassiske trenchcoats fra Burberry.
FRONTFIGURER: Suki Waterhouse og Cara Delevingne i klassiske trenchcoats fra Burberry. Foto: Getty Images / Staff

Burberrys historie

Thomas Burberry etablerte klesmerket Burberry i 1856, og åpnet en liten butikk i Basingstoke i Sør-England. Hovedfokuset på den tiden var langt fra det glamorøse Burberry vi kjenner i dag. Merket begynte med å produsere praktiske ytterplagg for menn.

BURBERRY: Gammel reklame for trenchchoater fra Burberry.
BURBERRY: Gammel reklame for trenchchoater fra Burberry. Foto: Bettmann / Contributor

Tekstilet «gabardin» ble oppfunnet av Burberry så tidlig som i 1880. Stoffet var slitesterkt og vannavstøtende i tettvevd ull. Dette materialet skulle vise seg å få stor betydning for utformingen av trenchcoaten. I 1911 blir Burberry leverandør av ytterklær for ingen ringere enn polfareren Roald Amundsen, og ordene slitesterkt og vannavstøtende får med en gang mer tyngde. Merket blir berømt for å kle eventyrere, noe som fører til deres neste og avgjørende bestilling.

Bare tre år etter at Amundsen rettet nesa mot Sydpolen, ble Burberry spurt om å produsere frakker til de engelske offiserene under første verdenskrig. Produksjonen av en lang frakk, i pustende, slitesterkt og vannavstøtende stoff ble satt i gang, og trenchcoaten slik vi kjenner den i dag så dagens lys i 1914.

I dag er Burberry et av verdens mest anerkjente merker, og kjente fjes står i kø for å gjøre kampanjer med dem. Roald Amundsen er byttet ut med fjes som Kate Moss, Rosie Huntington-Whiteley, Emma Watson og Keira Knightley, for å nevne noen. Burberry har gått fra å være produsent av regnværsutstyr og ytterplagg for menn, til å produsere trenchcoats alle jenter ønsker å eie.

Les også: Sminkens historie: Fra syndig til symbol på makt

PÅ SETTET: Skuespiller Michael Douglas i trenchcoat på settet til krimserien The Streets of San Fransisco i 1973.
PÅ SETTET: Skuespiller Michael Douglas i trenchcoat på settet til krimserien The Streets of San Fransisco i 1973. Foto: Peter Bischoff / Stringer / Getty Images

Krangler om æren

Burberrys historie er den mest anerkjente, men den har også ført til store diskusjoner. Burberry er nemlig ikke det eneste motehuset som hevder å ha oppfunnet trenchcoaten. Aquascutum mener nemlig at det var de som var først ute med å produsere trenchjakker. Merkets historie kan dateres tilbake til 1851, altså fem år før Burberry ble grunnlagt.

Og allerede i 1854, hele 26 år før Thomas Burberry skaper «gabardin», hadde John Emary tatt patent på en ny teknologi som resulterte i et vanntett, pustende tekstil. Samtidig endret han navnet på bedriften til Aquascutum, som direkteoversatt betyr «vannskjold».

Merket produserte vanntette frakker for kongehuset og den engelske sosieteten, så tidlig som på slutten av 1800-tallet. Samtidig, rundt 1890, begynte Aquascutum også å lage frakker til kvinner i det vanntette stoffet. Historiene til de to store motehusene flettes sammen ved starten av første verdenskrig, da også Aquascutum får i oppdrag å lage frakker til de britiske offiserene. De produserte da frakker i det vannavstøtende stoffet, med belte, dobbelt spenn og avtagbart fôr – slik vi kjenner trenchcoaten i dag.

BURBERRY-MODELLER: Brenda Capwell, «Miss Burberry», poserer på Trafalgar Square i London sammen med tre andre modeller i Burberry-trenchcoater i mai 1970.
BURBERRY-MODELLER: Brenda Capwell, «Miss Burberry», poserer på Trafalgar Square i London sammen med tre andre modeller i Burberry-trenchcoater i mai 1970. Foto: Evening Standard / Stringer / Getty Images

Etter krigen rår en nasjonal og internasjonal optimisme og kjøpegleden blir større. Trenchcoaten blir svært populær blant kvinner og menn flest. Aquascutum ekspanderer og får en høyt ansett rolle blant ledende motehus. Burberry blir også større og går fra å være en arbeidstøyprodusent til å bli en respektert merkevare også innen mote.

200 år tidligere ute

Trenchcoatens suksess har steget i takt med konflikten om opphavet. Både Aquascutum og Burberry skriver på nettsidene sine at de produserte den første trenchcoaten. Og graver man lengre tilbake i historien er det enda et merke som vil ha sin del av kaka, nemlig Thresher & Glenny. Det erkeengelske merket er faktisk ganske så mye eldre enn sine to mer kjente konkurrenter.

Siden merket ble grunnlagt i 1683 har de holdt på med klesproduksjon med fokus på skreddersøm. Også Tresher & Glenny produserte frakker til første verdenskrig, og har i sine arkiver en bestilling på 28 000 trenchcoater som ble produsert i løpet av krigens fire år. Det er ikke så lett å vite hvilket av de tre merkene som har rett. Men uansett hvordan man vrir og vender på det, så forblir, om ikke annet, trenchcoatens opprinnelse innenfor Storbritannias grenser.

Kilder: Burberry.com, style.com, Wikipedia, aquascutum.com.

Denne saken ble første gang publisert 01/01 2019, og sist oppdatert 21/12 2018.

Les også