Disse bilmerkene solgte bare ett eksemplar i 2013

De kan i alle fall kalle seg eksklusive!

Publisert

2013 går inn i historien som et meget bra år for bilsalget i Norge.

Ikke siden 1986 har det blitt solgt og registrert flere personbiler her til lands.

Det nøyaktige tallet endte på 142.151 biler, tre prosent opp fra 2012 som også var et meget bra år.

Sju på bunnen

Volkswagen som topper statistikken solgte like under 20.000 biler, salget deres endte til slutt på 19.130.

Da er det langt ned til et lite knippe merker som befinner seg i helt andre enden av lista.

Statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser nemlig at sju merker nøyde seg med å selge ett eneste eksemplar i Norge, det må vi trygt kunne karakterisere som eksklusive saker!

Les om vinnere og tapere: Beste nybilsalg på 27 år

Mistet importørene

Her dreier det seg – kanskje ikke overraskende – om svært marginale merker, men samtidig: Vi skal ikke veldig mange år tilbake i tid før i alle fall to av dem solgte mange flere biler i Norge.

Da snakker vi om Dodge og Seat. Begge har tidligere hatt norsk importør, men nå står de uten dette. Dermed blir også salgstallene helt mikroskopiske. Men én (vi tipper av typen entusiast) ble altså eier av en helt ny Dodge på norske skilter i fjor.

Seat ble tidligere importert av Harald A. Møller AS, som også har VW. Audi og Skoda i porteføljen. De de kastet kortene for snart ti år siden, gikk det bratt nedoverbakke for Seat. Og i fjor rullet det altså bare en helt ny Seat ut på norske skilter.

Noen har troen: De vil gjøre comeback med Seat

Maserati-comeback

Det ble også registrert en helt ny Fisker. Hybridbil-eventyret til danske Henrik Fisker gikk på grunn i fjor, med stor gjeld og etter svært begrenset produksjon av biler.

Noen av dem fant likevel veien til Norge. i 2012 ble det registrert seks eksemplarer i Norge. I fjor kom det altså ett til. Om det var noen god investering gjenstår nok å se.

Det kom også en ny Maserati ut på norske veier i fjor. Her er det grunn til å vente en solid økning (i alle fall prosentvis) i året vi er inne i. Maserati har nemlig nå fått offisiell norsk importør, og de har store planer.

Her kan du lese mer: Maserati kommer til Norge

Italiensk elbil

Da står det tre merker igjen blant "enerne" på det norske markedet. De tre er Binz, Tazzari – og et merke som er så sært at det i de offisielle statistikkene bare går under betegnelsen " ukjent/ikke oppgitt". Hvis du vet hva det kan være – da vil vi gjerne høre fra deg på e-post: [email protected].

Binz er et selskap som driver med ombygging av bil, blant annet til limousiner og ambulanser. Her fikk vi altså en ny i fjor.

Den italienske elbilen Tazzari kunne også notere seg for ett nytt eksemplar i fjor. Det er elbilfeber i Norge med dobling av det totale antallet biler i fjor, kontra 2012.

Men den festen går altså sin gang helt uten Tazzari, en bil som helt klart taper i konkurransen mot mer kjente merker.

Misfornøyd eier: Elbilen er et rent helvete å kjøre

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Denne saken ble første gang publisert 07/01 2014.

Les også