Dette er verdens styggeste biler

Se bilene med seriøse sykdomstegn.

Foto: (Fiat)
Publisert

Det å ta en småkjip bil og gjøre den tøff gjennom modifikasjoner og styling, er noe som kan være ganske tøft. Selv om vi kanskje aldri fikk de beste resultatene, ga TV-serien Pimp my Ride et innblikk i hvordan man kunne ta ganske slitne biler og gjøre de spennende igjen.

Men på vei til jobb her om dagen kom vi over dette grusomme eksempelet: Noen som har tatt en fantastisk bil, nærmere bestemt en Audi S4, og så modifisert den stygg.

Eller rettere sagt: Satt på forferdelige felger fra en annen fabrikant, senket den ned til et nivå der den neppe kan overleve å kjøre over en bille og i det hele tatt laget den verste påskekyllingen vi har sett.

Foto: (Privat)

Vi kontaktet den norske importøren om denne bilen, og lurte på om de vurderte å innføre vandelsattest på kunder i fremtiden. Det ønsket de ikke å kommentere...

Bilen fikk oss til å tenke litt over dette med stygge biler, og vi kom fort frem til at sannheten er at man ikke trenger å modifisere biler for å gjøre de mindre tiltalende. Noen er bare utrolig stygge når de leveres rett fra fabrikken.

Under er noen av historiens styggeste.

10. Marcos Mantis

Foto: Malcolma (Wikimedia Commons)

Marcos er en disse mange britiske sportsbilprodusentene som har kommet og gått gjennom årenes løp. De ble grunnlagt i 1959, og produserte denne finurlige bilen fra1968 fram til 1971.

Da oppsto det en økonomisk krise, og selskapet ble slått konkurs.

Vi har dog en følelse av at selv i økonomiske oppgangstidfer ville et design som dette slått an.

9. Honda Insight

Foto: IFCAR (Wikimedia Commons)

Toyota har fått mye av æren for hybridutviklingen, men sannheten er at Honda var ute omtrent like tidlig ute med sin Insight, som kom i 1999.

Med rette har Toyota fått mye kritikk for stylingen sin av Prius, men Insight er i en helt egen divisjon.

8. Fiat Multipla

Foto: (Fiat)

Fiat har laget en god del stygge biler opp gjennom årene, der blant annet Qubo er en bil mange husker for sitt utseende.

Men Multipla tar kaka og så litt til. At denne bilen fikk hele to åres levetid klarer vi fortsatt ikke å forstå.

Hvem ser på denne og tenker: «Wow! Den vil jeg ha!»

7. Trabant

Foto: Liftarn (Wikipedia)

Kalt Trabbi på folkemunne, og ble produsert av den østtyske bilfabrikken VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau.

Trabanten ble det vanligste kjøretøyet i DDR (Øst-Tyskland), og ble eksportert til andre østblokkland. Den ble også importert til Norge, i perioden 1959–67.

Karosseriet ble laget av duroplast og glassfiber. Den første modellen hadde en motor på spinkle 18 hester, og en toppfart på 90 km/t. Bilen ble tatt av markedet i Vest-Tyskland i 1980-årene på grunn av den meget forurensende totaktsmotoren.

6. Chrysler PT Cruiser Cabrio

PT Cruiser er en bil som har mange tilhengere, og omtrent like mange hater den. Men vi sliter med å finne noen sider ved toppløsutgaven som vi liker. Den er rett og slett heselig!

5. Midas Coupe

Foto: JAC2008 (Wikimedia Commons)

Denne kom først i 1978, og her ser det ut som at designeres penn har glidd helt ut på tegnebrettet - uten noen fullstendige pene linjer.

Bilen var likevel elsket av Gordon Murray, designeren av McLaren F1 - merkelig nok, med den froskelignende fronten...

4. Aston Martin Lagonda

Foto: Charles01 (Wikimedia Commons)

HVA??!!!??!? En Aston Martin på en stygging-liste?

Vel, ja!

Beistet ser ut som en Rolls-Royce Silver Spur som har blitt kjørt over av en lastebil, og resultatet ser mer amerikansk enn erkebritisk ut.

Den ble produsert mellom 1976-1991, og vakte stor oppsikt med sitt meget utradisjonelle design da den først ankom. Bilentustiastene kunne aldri bli enige om bilen var stygg eller pen. Vi sier definitivt stygg.

3. Citroen Ami

Foto: AmiSis (Wikimedia Commons)

Dette er søsteren til 2CV - og hun har ikke fått noen pene trekk, stakkar.

Fronten ser rimelig sykdomsbefengt ut, og baksiden er heller ikke noe særlig frisk...

2. Suzuki X-90

Foto: Wesha (Wikimedia Commons)

Denne forferdelige doningen prøvde Suzuki å selge uten hell, fra 1996-1998.

Dette japanske marerittet ble kjent som en ustabil SUV, stiv og vond uansett underlag. Og så var det de her 95 hestekreftene, fra en firesylinders motor. Ikke helt passende for en bil som skal ta seg fram overalt.

1. Pontiac Aztek

Foto: (GM)

Denne bilen fra starten av 2000-tallet har fått den heller tvilsomme æren for å mer eller mindre egenhendig sørge for at Pontic i dag ikke lenger er et bilmerke.

Ifølge produsenten skulle dette være den mest allsidige bilen i verden, og resultatet så ikke ut til å tilfredsstille noen.

Hedersplass: Nissan Juke

Vi husker fortsatt med skrekk da vi på andre siden av dammen så en Juke for første gang, og tenkte at dette måtte være et sært amerikansk fenomen som vi aldri kommer til å få se i Europa.

Siden har vi forsøkt og forsøkt å finne noe ved denne bilen som er tiltalende, men fra de stygge hoftene, grufulle froskeøynene, heselige runde lyktene - og den lille plassen... Det er rett og slett lite å like. Men de skal ha for at de forsøkte å skille seg ut.

Denne saken ble første gang publisert 30/03 2013.

Les også