- Dette er frekt av Elvestuen

Arbeiderpartiet til frontalangrep på Oslos samferdselsbyråd.

Foto: (Nettavisen/Oslo kommune)
Publisert

Onsdag i forrige uke gikk en svært engasjert samferdselsbyråd i Oslo, Ola Elvestuen, til frontalangrep på Statens vegvesen og regjeringen for det han mener er handlingslammelse i forbindelse med luftkvalitet i de store byene. Da var det nettopp blitt kjent at Oslo ikke får lov til å innføre dieselforbud på enkeltdager med særlig høy luftforurensning.

- Dette er fryktelig passivt av Statens vegvesen. Jeg synes ikke staten tar inn over seg alvoret i situasjonen. På de verste dagene må vi anbefale barn og astmatikere å holde seg innendørs. Den rødgrønne regjeringen hindrer oss aktivt i å iverksette akuttiltak for å unngå en slik situasjon. Det er ganske uhørt, og etter min mening en total feilprioritering, sa Elvestuen til Nettavisen.

- Kun to ting som fungerer

- Det er i denne situasjonen kun to ting som fungerer: Forbud mot dieselbiler på de ekstremt få dagene man virkelig har høy luftforurensning, og det andre er å skaffe omkjøringsveier for tungtransport, sier Elvestuen.

Han var heller ikke fornøyd med at Oslo ikke får statlig støtte til kollektivtrafikken.

- Den statlige støtten til kollektivtransporten i Oslo er null. Ingenting. Vegvesenet ligger med 500 millioner kroner flatt i Oslopakke 3, men det er fordi de er veieiere. Av pengene som går til Ruter er det ingenting. Det finansieres av de reisende, kommunen og de som betaler bompenger, sier Elvestuen.

Les også: - Det er ene og alene regjeringens feil

- Frekt

Disse uttalelsene får Abdullah Alsabeehg, fraksjonsleder, Samferdsels- og miljøkomiteen for Arbeiderpartiet i Oslo, til å reagere kraftig.

- Jeg synes det er frekt av Elvestuen å legge skylden på regjeringen når han ikke følger opp bystyrevedtak som kunne ha gitt bedre luftkvalitet i Oslo., sier Alsabeehg til Nettavisen.

Han viser til et 11-punkts bystyrevedtak fra 2011 der byrådet pålegges å gjennomføre en lang rekke konkrete punkter for å forbedre luftkvaliteten, spesielt i forhold til akuttsituasjoner. Dette går blant annet på en beredskapsplan for at Ruter kan øke kollektivtransportskapasiteten på dager det er spesielt ille, differensierte bompenger, økt satsing på innfartsparkering og større prioritet for kollektivtrafikken.

- Elvestuen har ikke fulgt opp disse punktene. Dieselforbud ville naturlig nok vært det mest effektive tiltaket, og en kan selvsagt diskutere hvor effektivt de vedtatte tiltakene ville være hver for seg, men hadde de gjennomført disse punktene så hadde en gjort jobben sin, og bidratt til en forbedring, sier han.

Mener Elvestuen tar feil

Han mener også at Elvestuens angrep på staten i henhold til mangel på bidrag til kollektivtransport er malplassert.

- Med unntak av 2012, har Oslo kommune hvert år mottatt penger fra belønningsmidlene til kollektivtransport, og det var under den rødgrønne regjeringen at den største økningen fant sted, sier Ap-politikeren.

- Regjeringen økte belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene med 250 millioner i 2013, en økning på 64 prosent fra året før. I november 2012 ble Oslo kommune invitert av samferdselsdepartementet til å søke på ordningen. Nå er det opp til Elvestuen å levere en god søknad, sier han.

- Ikke bystyrets fortjeneste

Abdullah Alsabeehg reagerer også på det han oppfatter er Elvestuens fraskriving av ansvar for alt som er dårlig, og overdreven fokus på eget bidrag på det som er bra.

- Elvestuen sier Oslo er den best tilrettelagte byen i verden for elbiler, men det er bred enighet i bystyre om satsing på elbiler, men det er den rødgrønne regjeringen som har gjort det mulig for Oslo kommune å prioritere miljøvennlige kjøretøy. Norge er på verdenstoppen når det kommer til miljøvennlige biler, og det kan ikke Ola Elvestuen alene ta æren for. Den rødgrønne regjeringen har stimulert til økt andel elektriske biler i Oslo-området gjennom blant annet avgiftskutt, momsfritak og kjøring i kollektivfelt.

Han viser også til at det i Oslopakke 3 nærmest er en forutsetning at staten bidrar med finansiering til T-bane ut til Fornebu, og at det dermed ikke er korrekt at staten ikke bidrar. Han påpeker også at staten bruker store summer på utbygging av jernbane.

- Det er ikke riktig å konkludere at staten bidrar med null. Nasjonal transportplan legges snart fram, og nå er man altså invitert til å få bidrag fra belønningsordningen, avslutter han.

Denne saken ble første gang publisert 06/02 2013.

Les også