Danmark digger Donkeyboy

Nå får endelig Donkeyboy den bransjekreden de har fortjent.

Publisert

(Side2) : Donkeyboy tok Norge med storm i 2009 da låta «Ambitions» ble den største landeplagen siden krigen. Videre dundret Drammensgutta videre med låta «Sometimes» som ble minst like populær. Fulle konserter Norge rundt og tilbake igjen og albumet solgte som hakka møkk.

De fargeglade synthentusiastene levde popstjernedrømmen. Ikke særlig overraskende ble de allikevel mottatt av norske kritikere med en kald skulder. Ikke bare likte de musikken så dårlig at de høstet middelmådige terningkast, men det faktum at de toppet det hele med å ha en egen stylist og fremstod utad som et sammensatt boyband var mer enn mange kunne tillate seg å svelge. Så da kom kritikken om fjollete, klær, skrullete farger og dårlig motesans i bøtter og spann.

Sinnsyk styling

Det faktum at unger helt ned i barnskolen fikk en trang til å gå med slips, tversoversløyfer og azurblå bukser imponerte ikke eliten av musikkkritikere stort. Men uansett hva synserne syntes så slo Donkeyboy mildt sagt an. Og etter at den verste blesten hadde lagt seg og folk begynte å lure på hva som skjedde med de fem kjekkasene kom de tilbake. Med en mer sinnsyk styling enn noensinne. Stylist og agenturguru Rune Nilsen hadde ligget på knærne hjemme i hagen til moren sin og sprayet fem hvite dresser med spraybokser i neonfarger og vips så hadde gutta vårens absolutte mustantrekk for fashionistaer: batikkdresser.

Foto: Warner (Warner)

Draget på danskene

Og både dressene og de nye låtene funker som ei kule! Låta «City Boy» har surret og gått på dansk radio i månedsvis, Cubus har brukt den i en kampanje og sist, men ikke minst har det mest rødkinna folkeslaget i verden, danskene, tatt gutta våre i sin favn.

– De har hatt en virkelig bra start i Danmark, solgt til dobbel platina på stream og gull på nedlasting. De har ligget som nummer 1 på radioen i flere uker og fyllte opp «Vega». (Københavns Rockefeller). Danskene har et helt annet utgangspunkt for å forholde seg til Donkeyboy enn det nordmenn har. De kjenner bare til låtene og har ikke noe kommersielt forhold til bandet. Dermed har de også en litt annen fanskare der enn her, sier Mona Olsen i plateselskapet deres Warner, til Side2.

Og gutta selv er selvsagt strålende fornøyde. De skal snart tilbake til Danmark og spille og promotere seg mer.

– Det er veldig morsomt! Vi merker at responsen er over all forventning. Nå har vi spilt to konserter, så skal vi tilbake og spille en festival senere, sier vokalist og gitarist i Donkeyboy Cato Sundberg til Side2.

– Er det danske publikumet veldig annerledes enn det norske?

– Njaaa, helt forrest stod det masse folk som sikkert var rundt 15 år, men det som var kult var at salen var fylt med alt fra svære bikerdudes til ungdommer. Danskene har ikke noe særlig forhold til det første albumet vårt, men «City Boy» har åpnet mange dører, sier Cato.

– Hvorfor tror du dette funker bedre enn det første albumet?

– Det er vanskelig å spekulere i. Vi fokuserer bare på å gjøre vårt beste og holde på med det vi er best på vi, sier Cato.

Denne saken ble første gang publisert 23/05 2012.

Les også