Mer moro fra M-avdelingen

BMWs morsomste blir enda villere

Nå kommer en enda sterkere versjon av M-favoritten BMW M2. Det er bare én hake.

Publisert

Nye BMW M5 med 600 hester er en fenomenal maskin, ifølge Vi Menn Bils samarbeidspartner Auto Bild som har testet M5 mot 612 hester sterke Mercedes E63 S 4Matic. 

Men dersom det er aktiv kjøring som er formålet, så er den langt svakere, men mye mindre og lettere BMW M2 et bedre valg.

- De siste årene er det BMW M2 som har generert størst interesse blant våre kunder, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Da Vi Menn Bil testet M2 i 2016 ga vi den terningkast 6 og konkluderte med at: «Hvis målet var å lage noe av det mest rampete du kan slippe unna med i 2016, er dette fullklaff. Hvis ikke, bør noen snarest omplasseres til racingavdelingen».

Enda sprekere versjon

Et tresifret antall BMW M2 ruller allerede på norske veier, ifølge Tegneby, og rett etter sommeren får de selskap av en enda sprekere Competition-versjon av M2. 

KALIBRERT: Den elektromekaniske servostyringen og den aktive differensialen, som sikrer moment og retningsstabilitet ved aktiv kjøring, er fullstendig omkalibrert, ifølge BMW
KALIBRERT: Den elektromekaniske servostyringen og den aktive differensialen, som sikrer moment og retningsstabilitet ved aktiv kjøring, er fullstendig omkalibrert, ifølge BMW Foto: Foto: BMW

Dagens M2 har 370 hk og et dreiemoment på 465 Nm mellom 1400-5560 omdreininger, men M2 Competition blir betydelig sterkere takket være en ny sekssylindret twin turbo-motor som produserer 410 hk og et dreiemoment på 550 Nm mellom 2350 og 5200 omdreininger. Motorkjølesystemet er hentet fra den 450 hester sterke M4 Competition Package.

Ingeniørene på BMW M-avdelingen har også justert understellet for å sette M2 i stand til å takle enda flere krefter. Er eksempel er staget i motorrommet som er hentet fra M3/M4. Dette rundt 1,5 kilo tunge staget i karbonforsterket plast (CFRP, Carbon fiber reinforced polymer) skal gi et stivere forparti og dermed enda bedre styrepresisjon. 

DESIGN: Den kraftigere motoren krever mer kjøling og det får den blant annet gjennom de store luftinntakene i den nye frontspoileren, og den nye erketypiske BMW-nyregrillen i sort høyglans. Sammen med de nye adaptive full LED-frontlysene, gir disse detaljene BMW M2 Competition et barskt ansikt.
DESIGN: Den kraftigere motoren krever mer kjøling og det får den blant annet gjennom de store luftinntakene i den nye frontspoileren, og den nye erketypiske BMW-nyregrillen i sort høyglans. Sammen med de nye adaptive full LED-frontlysene, gir disse detaljene BMW M2 Competition et barskt ansikt. Foto: Foto: BMW

Mer krefter i bakken

Den elektromekaniske servostyringen og den aktive differensialen (Active M Differential), som skal sikre moment og retningsstabilitet ved aktiv kjøring, er fullstendig omkalibrert, ifølge BMW.

Da vi testet M2 i 2016 synes vi ikke den alltid var like heldig med å få de voldsomme kreftene ned i bakken. Det skal nå være utbedret. Den Active M-differensialen, som er en limited slip-differensial, er kalibrert for å gi enda bedre traction og retningstabilitet gjennom elektronisk fordeling av dreiemomentet på bakhjulene. Låseeffekten varierer fra 0 til 100 prosent avhengig av kjøreforholdene. Differensialens låsingsgraden justeres på bakgrunn av sensorstyrt informasjon fra variabler som rattutslag, sideveis akselerasjon, bremsetrykk, moment og hjulhastighet.

For ekstra bremsekraft finnes nå også M Sport-bremser med større bremseskiver (400 mm foran/380 mm bak) som ekstrautstyr. I BMW M2 Competition kan også føreren selv stille inn flere av bilens egenskaper via egne knapper på rattet.

SUBTILE ENDRINGER:  Sort høyglans går igjen i både ruteinnrammingen og de fire enderørene til eksosanlegget. Sammen med de nye 19-tommers felgene er også de nye sidespeilene detaljer som skiller nye BMW M2 Competition fra forgjengeren BMW M2. 
SUBTILE ENDRINGER:  Sort høyglans går igjen i både ruteinnrammingen og de fire enderørene til eksosanlegget. Sammen med de nye 19-tommers felgene er også de nye sidespeilene detaljer som skiller nye BMW M2 Competition fra forgjengeren BMW M2.  Foto: Foto: BMW

Betydelig dyrere

Dagens M2 skal greie 0-100 km/t på 4,3 sekunder, mens Competition-utgaven skal greie samme øvelse på 4,2 sekunder, med en syvtrinns M DCT-kasse (M Double Clutch Transmission). Med manuell girkasse er sifferet 4,4 sekunder. Topphastigheten på 250 km/t utvides til 280 km/t ved bestilling av «M Driver’s Package».

M2 Competiton byr åpenbart på enda mer av det gode som dagens M2 representerer. Malurten i begeret er prisen. Med syvtrinns automat vil M2 koste fra 974 100 kroner. Med manuell girkasse starter prisene på 995 000 kroner. Det betyr at M2 Competition blir betydelig dyrere enn dagens M2 som koster fra 821 300 kroner. Prisøkningen skyldes primært at M2 Competition er typegodkjent etter den nye WLTP-standarden som gir et høyere offisielt C02-utstlipp enn den tidligere NEDC-standarden. 

 Med manuell girkasse er forbruket oppgitt til én liter på mila og et CO2-utslipp på 225 g/km. Med DKG-automatgirkasse skal forbruket ved blandet kjøring ligge på 0,92 l/mil med et C02-utslipp fra 209 g/km.

SMÅ ENDRINGER: Også på innsiden har det skjedd litt. Nytt på menyen er blant annet tilvalget BMW M-sportsseter; bøtteseter med racinginspirert design med utvidet skulderstøtte, integrert hodestøtte og belyst M2-emblem i seteryggen. Terskellister med M2 Competition-emblem og særegne BMW M-sikkerhetsbelter er standard.
SMÅ ENDRINGER: Også på innsiden har det skjedd litt. Nytt på menyen er blant annet tilvalget BMW M-sportsseter; bøtteseter med racinginspirert design med utvidet skulderstøtte, integrert hodestøtte og belyst M2-emblem i seteryggen. Terskellister med M2 Competition-emblem og særegne BMW M-sikkerhetsbelter er standard. Foto: Foto: BMW

Denne saken ble første gang publisert 18/04 2018.

Les også