- Tungt.no er på ingen måte ute etter å "ta" Bring eller andre enkeltaktører. Men vi kan ikke la være å skrive om dokumenterte lovbrudd heller. Personlig føler jeg en maktesløshet når en ny «Bring-sak» dukker opp. Det betyr at jeg må ringe Brings pressesjef som har mitt nummer lagret under «dårlig nytt». Det forteller tungt.no sin redaktør, Svein-Ove Arnesen.

Juks, i ulik grad, har alltid vært en trist del av transportbransjen. Alle ledd i transportbransjen fra sjåfør og bileier via speditør kjenner systemene og vet hvor de kan ta en ufarlig snarvei eller to.

Men mens man tidligere "strakk strikken", er juks nå en egen profesjon. Mange vet at føreretten ryker i Norge om døgnhvilen er under 4 timer. Derfor hviler de bittelittegrann mer enn 4 timer. Blir de tatt er boten, ifølge påtaledirektivet fra riksadvokaten, fem tusen kroner og de kan kjøre videre.

Når det gjelder ansvaret for speditører og oppdragsgivere, vet de fleste aktører at dette automatisk pulveriseres og til syvende og sist legges på en snart arbeidsledig utenlandsk sjåfør.

Vi har ikke tall på hvor mange ganger transportører og speditører slår armene ut og bedyrer at lovbruddene skyldes sjåføren. Han sparkes og samarbeidet fortsetter.

Fotsoldaten, sjåføren, tar støyten og er redusert til å være en reservedel som bare byttes ut. Dette er det automatikk i.

Dermed åpner det seg et marked for profitt - tilnærmet risikofritt.

Toer sine hender

I det siste har Bring vært i hardt vær etter at flere transporter har blitt stanset med stygge brudd.

Problemene gjelder naturligvis ikke bare Bring. For et par år siden dreide mange saker seg om Dinotrans og deres filipinske sjåfører på slavelønn, og få har vel skrevet så mye om Girteka som oss. Når speditører som DSV og Schenker bryter loven, får de sitt pass påskrevet. Postnord også. Og alle de en- eller fåbilseierne som kjører med falske førerkort eller magnet på gearkassa. De vi regelrett er redde for å møte i trafikken. De uten bremser som har kjørt et døgn i strekk.

Det er ikke gøy å grave i disse sakene. Men det er viktig.

Brings konsernsjef Dag Mejdell mener de ulike bruddene er et bransjeproblem. Derom hersker det intet tvil - men det er neppe frifinnende i noen rett å hevde at andre gjør de samme lovbrudd.

Et fungerende internt kontrollregime i Bring ville på den annen side luket ut mye useriøst, men det ville også vært et økonomisk selvmord.

Slik tjener du på å bryte loven

Den siste uken har jeg jobbet mye med en sak. Underveis har jeg blitt oppgitt, rystet, sint og lei meg etterhvert som den har brettet seg ut.

Saken handler om en utenlandsk transportør som har sitt daglige virke i Norge og som i en årrekke har hatt norske oppdragsgivere - deriblant Bring.

Konklusjonen er soleklar. Dette tjenes det penger på - og er tilnærmet risikofritt.

Dette er fremgangsmåten som er brukt i denne konkrete saken:

  • Kjør løpende og permanent kabotasje i Norge. Kontrollene avslører bare om du har hatt tre turer på en uke og last inn. Det har de fått beskjed om. Frem til en eventuell rettsak om lovligheten av dette er avgjort, tjener du mye på det. Store selskaper gjør det systematisk.
  • Kjør på annenmanns sjåførkort. Blir du tatt, er det bare å nekte og si at en venn har kjørt bilen. Ingen vet hvor utbredt metoden er, men du kan trygt kjøre gjennom Sverige og bytte når du kommer til Norge. Det er det mange som gjør. Pass bare på å kjøre på ditt eget kort når du passerer kontrollstasjonene.
  • Statistisk blir du tatt etter en stund. Kontrollørene vet hvem de skal se etter. Kontroller på sideveier avslører også bruk av annenmanns sjåførkort. Men det er bare å nekte. Dermed må du anmeldes. Da kan du uansett kjøre til rettsaken din kommer opp.
  • I rettsaken blir forelegget gjerne halvert og krav om evt. tap av førerett frafalles ofte. Husk at om du er uheldig og mister førerretten, kan du fint kjøre i andre land. Det er bare i Norge du mister det - og oftest bare for tre måneder.
  • La ikke en rettsak stoppe deg. Dra ut fra rettsaken, kjør videre og hent nytt gods. Kjør gjerne opp mot 20 timer i døgnet. Blir du stanset på nytt, får du kun et nytt, lavt, forelegg. Vedta det slik at det ikke blir for mye bråk.

Ingen dom betyr fri vandel

Det fine med dette systemet er at du ikke har noen dom på deg.

Det betyr at de store speditørene fortsatt kan bruke deg. Du har jo ikke brutt mot noen etiske retningslinjer all den tid du bare har fått et par små forelegg. Du vinner, de vinner. Rent juridisk går alle fri.

Alternativet ville vært dyrere transport - og det vil jo ingen betale for?

Punktet der vi bør rope varsko ligger langt bak oss allerede. Mens vi tidligere «bare» har mistet den internasjonale transporten, mister vi nå terrenget innenlands. Dessuten er det livsfarlige kjøretøy med trette sjåfører vi møter langs veiene.

Dagens profesjonelle juksere raserer alle grunnpilarer i den seriøse transporten - og det tillates med åpenbare marginer.

Selv har jeg ingen fasit utover å tillegge foretaksbøter og ansvarliggjøre hele kjeden. I dag virker ikke systemet etter intensjonen.

Dersom vår praksis fortsetter nå, er det bare å si: R.I.P norsk transport - det var gøy så lenge det varte...

Les også: Når sjåfører uten sertifikat passerer meg og familien min på veier med underkjølt regn, blir jeg forbannet.... og veldig redd!

Det er sterke krefter som forsvarer useriøs transport. Siden jul har vi i redaksjonen mottatt tre ulike henvendelser fra advokater som ønsker at vi skal fjerne redaksjonelle omtaler og sette inn dementier. © Svein-Ove Arnesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!