Forrige mandag ble en tyrkisk gammel Volvo FH stanset ved Jessheim trafikkstasjon. Det viste seg at bilen hadde en magnet på gearkassa som setter fartskriveren ut av drift. Dermed registreres ikke kjøretiden - og det er ingen som aner når sjåføren sist hadde hvile. Sjåføren hadde heller ikke nok kjettinger og manglet CEMT-tillatelse eller enkeltturtillatelse for å kjøre i Norge.

Les også: Bring-transport stanset på Jessheim

Får ingen konsekvens

- Sjåførens opptreden og handlemåte er selvsagt ikke akseptabel for Bring. Sjåføren vil ikke få utføre oppdrag for Bring og selskapet han er ansatt i vil bli vurdert utestengt sa pressesjef John Eckhoff i Posten Norge da tungt.no kontaktet ham i sakens anledning.

Tirsdag omtalte også avisen RB.no saken med henvisning til tungt.no. Da de kontaktet Bring for en kommentar, fortalte Eckhoff at jukset ikke vil få noen konsekvens for det tyrkiske selskapet. - Dette er et sjåføransvar og bedriften visste ikke noe om lovbruddet, sier Eckhoff til avisen. - Det må vi stole på. Selskapet har vi brukt i mange år og det er første gang vi opplever lovbrudd, fortsetter han og hevder at selskapet normalt sett har god standard på kjøretøyene.

- Det er ikke noe i veien med selskapet sett fra vårt ståsted, men sjåføren som ble tatt og anmeldt er uønsket bak rattet på lastebiler som kjører for Bring, avslutter Eckhoff til avisen.

Tatt tidligere for samme brudd

Når tungt.no begynner å grave litt i saken, viser det seg at samme transportør er stanset tidligere - og hold deg fast - også den gangen var transporten for Bring. Og det var den samme avdeling og samme person hos Bring som bestilte transporten.

I februar i fjor stanset nemlig Statens vegvesen sine kontrollører denne tyrkiske transportøren i Horgheim. Sjåføren hadde heller ikke dengang papirer på noen tillatelse for å kjøre i Norge. De hadde han etter sigende glemt på en losseplass i Sverige, på samme måte som denne gangen. Dessuten manglet han også den gangen kjettinger.

Ifølge politiet i Nordmøre og Romsdal ble det gitt et forelegg på seks tusen kroner til foretaket ettersom de ikke kunne vise papirer for å kunne utføre lovlig transport i Norge. Forelegget ble vedtatt.

Fjernstyrte skriveren

Men det stopper ikke helt der heller. Når tungt.no graver videre i materien, ser vi at transportøren i tillegg er den samme som ble tatt med fjernstyrt skriver på Jessheim i mai i fjor. Den gangen valgte den tyrkiske transportøren å ikke kjøre inn til lovpålagt kontroll.

Les også: Tyrker med fjernstyrt skriver tatt!

Han ble innhentet og der viste skriveren at sjåføren hadde brukt tre timer og 24 minutter fra Trelleborg til han ble stanset. Etter en større kontroll sammen med politiet fant de en fjernkontroll som satte skriveren og kilometertelleren ut av drift. Dermed er det ingen som vet hvor lenge han har kjørt, i tillegg til at det er en svindel mot MAN i forhold til garantier på den nesten nye trekkvogna, samt forsikringsavtaler med mer.

Det har ikke lyktes tungt.no å bringe på det rene hvem som var oppdragsgiver på denne transporten ettersom han kjørte tom da han ble stanset, men det er uansett bevist at det ikke er første gangen denne transportøren bryter loven for statens transportselskap.

Siste: Bring svarer igjen

Når tungt.no igjen tar saken tilbake til Bring, sjekkes det iherdig et par timer, før pressesjef Eckhoff ringer tilbake.

- Det stemmer at en av sjåførene hos den aktuelle transporteren en gang tidligere som vi er kjent med har manglet gyldig løyve mens det kjørte for Bring. Vi har som sagt skjerpet rutinene for dokumenthåndtering mot alle transportører utenfor EU/EØS. Blant annet skal Bring nå ha kopi av løyve før oppdraget gjennomføres. Med opplysningene som har kommet fra tungt.no de siste dagene, har Bring varslet vår partner i Tyrkia om at den aktuelle transportøren er uønsket som transportør for Bring, avslutter pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Her er samme transportør tatt med fjernstyrt skriver. Sjåføren av vogntoget ble utvist for to år, mens bileier har fått en bot på 50.000 kroner. Trekkvogna er inndratt til fordel for staten. Foto: Statens vegvesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!