Det er ikke store magneten som skal til. Tre-fire cm. er nok til å sette skriveren ut av drift. © Statens vegvesen

Ifølge veiledningen til Statens vegvesen må godset over på ny bil i slike tilfeller. Denne Volvoen må kjøre tom ut av landet. © Statens vegvesen

Natt til mandag ble en tyrkisk gammel Volvo FH stanset ved Jessheim trafikkstasjon. Det viste seg at bilen hadde en magnet på gearkassa som setter fartsskriveren ut av drift. Dermed registreres ikke kjøretiden - og det er ingen som aner når sjåføren sist hadde hvile.

I tillegg settes en rekke andre følere ut av spill.

- Det verste med slik kjøring er at man setter ut både ABS, EBS og hastighetsbegrenseren også. I tillegg kan jo sjåføren ha kjørt et døgn i strekk uten at vi vet det.

Det er jo livsfarlig, derfor er det viktig å få stanset disse sjåførene, sier Bjørn Uno Rogneby, kontrolleder ved Statens vegvesen på Jessheim.

Sjåføren hadde heller ikke med seg mer enn fire kjettinger.

Manglet tillatelse også

I tillegg kom altså bilen fra Tyrkia. Der har man ikke løyver på samme måte som hos oss og dermed må man kjøre med CEMT-tillatelse eller på en enkeltturtillatelse.

Dette var heller ikke i orden. Den tyrkiske sjåføren hadde transport fra Tyrkia til Sverige og hadde en enkeltturtillatelse til Sverige. Men etter at han hadde levert sitt lovlige lass i Sverige, reiste han tom inn i Norge og hentet varer for Bring i Ålesund.

Noen enkelturtillatelse for transport inn/ut eller gjennom Norge hadde han altså ikke. - Sjåføren bare ristet på hodet da vi etterlyste dokumentene, forteller Rogneby.

Sjåføren er allerede anmeldt og blir trolig utvist. I tillegg ventes flere anmeldelser i saken.

Bring svarer

- Vi har ikke fått innsyn i dokumentene i saken, siden dette er et forhold mellom Statens Vegvesen, politiet, bileieren og sjåføren. Men dersom tungt.no sin informasjon stemmer, er sjåførens opptreden og handlemåte selvsagt ikke akseptabel for Bring. Sjåføren vil ikke få utføre oppdrag for Bring og selskapet han er ansatt i vil bli vurdert utestengt.

- Vi er i kontakt med vår agent i Tyrkia og skjerper nå rutinene for kontroll på dokumentasjon og oppfølging av norske lover, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Støy rundt Bring

Det skjer mye rundt Bring for tiden. Like før jul ble to transportører som kjører i Brings system stanset med grelle overskridelser av kjøre- og hviletid. Det resulterte i et innslag på TV2-nyhetene og at NLFs Geir Mo og Brings Dag Mejdell kommenterte saken her på tungt.no.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!