Thomas Vågen klarte ikke å følge linken med sin gamle mobiltelefon. Han synes det er trist at mer jobb flyttes over på sjåførene som er pålagt å ha papirene i orden.

- Det er ikke for å være veldig vanskelig, men jeg synes vi sjåfører har annet å gjøre enn å bruke tiden på å finne skrivere for å printe ut mangellapper, sukker Thomas Vågen.

- Vi har jo alltid fått en fysisk mangellapp utskrevet som vi kan vise til verkstedet, sier han. Selv brukte han lang tid på å få skrevet ut dokumentet som myndighetene krever at han skal ha i bilen, men som han selv må skaffe.

Vågen ble nettopp stanset i en kontroll der kontrolløren fant et par mangler. - Etter kontrollen ba han meg kjøre videre. Manglene skulle han sende meg på mail. - Jeg ble litt paff, men reiste jo avgårde, sier Vågen. I ettertid skulle jeg ønske jeg hadde ventet.

Etter en stund tikket det inn en tekstmelding på telefonen med en kode og link til etterkontrollen.

- Det kan kanskje høres greit ut, men på telefonen min klarte jeg ikke å laste ned dokumentet, sier han. Dermed dro han til verkstedet sitt, men heller ikke de forsto hvordan de skulle finne etterkontrollseddelen. Det burde være bedre lagt opp slik at man iallefall kunne finne manglene via nettsidene til vegvesenet ved å taste f.eks en kode og slå inn reg.nummret. Nå gikk det ikke uten å følge linken via min gamle telefon.

Verkstedet forsto ikke manglene

Vågen ble nødt til å dra til en trafikkstasjon der han omsider fikk den skrevet ut. Sjåførene er som kjent pålagt å ha dokumentet fra etterkontrollen stemplet og godkjent i bilen i tre måneder etter at manglene er rettet, så dokumentet må uansett skrives ut et sted.

Tilbake på verkstedet lurer mekanikerne på hva kontrolløren har ment. De opplevde mangelene som kryptiske. I dette tilfellet gjaldt det lys og feilen var «lykten/fargen på lyset fra lykten. Plassering eller styrke er ikke i samsvar med kravene».

- Her sitter det ett sett med 1000-metere og det er bare originale lys på bilen. Hva mente egentlig kontrolløren?  Dersom jeg hadde fått dokumentet i hånden ved kontrollen, kunne jeg enklere gjennomgått mangelene med kontrolløren og forstått hva han mente, sier Vågen, som innrømmer at han følte seg litt tatt på sengen og bare dro videre da han fikk beskjed om det. Neste gang vil jeg gå runden og prate med kontrolløren slik at jeg er sikker på hva han mener, sier han.

- Jeg opplever det trist at jobben overlates til oss sjåførene. Selv om mange riktignok har smarttelefoner og mail, gjelder det ikke alle. Dessuten må man ha datakunnskaper som ikke alle nødvendigvis har, sukker Våge avslutningsvis.

Vegvesenet tror dette vil gå seg til og forteller om noe trøbbel, men at det stort sett er gode erfaringer.  Du kan lese svaret fra dem her.

 

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!