Etter at sjåførene nå selv må skrive ut mangellapper ved utekontroller har enkelte tatt kontakt med oss. En av dem, Thomas Vågen, som kjører for brødrene Hansen på Rjukan, måtte bruke store deler av dagen på å få skrevet ut papiret som myndighetene krever at han må ha.

Les også: Nå må sjåførene selv printe ut mangellappen

Dermed kontaktet vi Statens vegvesen for å høre hvordan erfaringene var fra deres ståsted.

Papirløst ved kontrollplassen

- Vi tok i bruk det nye datasystemet vårt, «Vadis 2» ´en 22. januar i år. En av de nye momentene er nettopp at alt blir papirløst ved kontrollplassen slik det blir beskrevet her. Det forteller faggruppeleder i utekontrollen for tunge kjøretøyer hos Statens vegvesen, Ronny Lindesteg. Han kjenner ikke denne konkrete saken, men uttaler seg på generelt grunnlag.

Både kontrollør og sjåfør er vant til papirutgave

Lindesteg forteller at kontrollrapporten fremover blir sendt elektronisk, og kan hentes opp via mobiltelefon eller epost. Vegvesenet er kjent med at dette har gitt utfordringer både for kontrollørene og de som blir kontrollerte, fordi begge er vant til at en forholder seg til papirutgaven av kontrollrapporten.

- Vi har hatt dette systemet i fire måneder, og så lang har det gått veldig bra, mener Lindesteg og fortsetter: Vi er kjent med at enkelte opplever det som problematisk, slik som denne historien du beskriver, men tilbakemeldingene er i hovedsak positive.

Det vil nok fortsatt ta litt tid før sjåfører og verkstedene er inneforstått med de nye rutinene, men vi tror det vil gå seg til i løpet av året, hevder han.

Når det gjelder standardtekstene som står under feil/mangler/utbedring, så er vi klar over at enkelte av dem ikke er gode nok og har litt for mye tekst som ikke alltid er like enkel å forstå. Dette jobber vi kontinuerlig med å bli bedre på, avslutter faggruppelederen.

Sjåfør Thomas Vågen pekte på to problemer i hans tilfelle. Først slet han med å få skrevet ut dokumentet han er pålagt å ha i bilen, deretter forsto han ikke hva manglene besto i. © Svein-Ove Arnesen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!