Drama på Strynefjellet

Da Geir så det utenlandske vogntoget, tok han en drastisk avgjørelse: – Han var rasende

En ukrainsk vogntogsjåfør bedrev livsfarlig og hasardiøs kjøring over Strynefjellet. Da bestemte Geir Elling Nyland seg for å gjøre noe – før liv gikk tapt.

<b>STANSET VILLMANNS­KJØRINGEN:</b> Geir Elling Nyland tok en drastisk avgjørelse for å stanse den hasardiøse kjøringen til sjåføren fra Ukraina. 
STANSET VILLMANNS­KJØRINGEN: Geir Elling Nyland tok en drastisk avgjørelse for å stanse den hasardiøse kjøringen til sjåføren fra Ukraina.  Foto: Frode Tellevik
Sist oppdatert

Det skjedde onsdag 12. mai. Geir Elling Nyland (41) fra Breim var som vanlig på vei til Ottadalen Mølle i Lom for å laste dyrefôr. Nyland er lokalkjent, etter tusenvis av turer over dette fjellet.

Den største forskjellen er at han den siste tiden har måttet vente på ledebilen, som har loset ham og kollegene trygt forbi vedlikeholdsarbeidet i tunnelene på vestsiden.

Slik var det også denne aktuelle onsdagen. Klokka hadde så vidt passert 16.30 da kolonnen ble sluppet fri på østsiden. Nyland kunne se rundt 20 biler foran seg. En kikk i speilet avslørte at det var minst like mange bak. Og langt der bak, foreløpig ute av syne, lå en polsk Scania med svensk kapelltralle.

– Køen lå i rundt 80 km/t over fjellet da vi nærmet oss Grotli. Så ringte det en kar som jeg ikke hadde snakket med på 15 år, men som jeg tidligere pleide å levere varer til. Han hadde nummeret mitt ennå og hadde sett at det lå en Tenden-bil foran ham i køen. Han trengte hjelp, forteller Nyland.

Mannen som ringte, het Knut Thronsen.

Fryktet en ulykke

– Jeg har sjelden sett så mye trafikk på Strynefjellet som denne dagen, forteller Thronsen.

Han kjørte selv forbi en rekke biler, og ble etter hvert oppmerksom på et vogntog som virket å ha det svært travelt.

– Jeg ble vitne til at vogntoget foretok flere stygge forbikjøringer på uoversiktlige steder og i yttersving, bekrefter han.

Thronsen prøvde å passere vogntoget selv på et tidspunkt, men måtte bråbremse da han kom opp på siden av hengeren og vogntoget presset seg ut for å kjøre forbi igjen. Han kom seg til slutt forbi og bestemte seg for å prøve å bremse ned den uforsvarlige kjøringen.

Han lyktes i første omgang, men til slutt kom vogntoget seg forbi ham igjen og nok en gang ble det bråbrems da vogntoget la seg inn i Thronsens kjørebane, som følge av møtende biler. Nå lå den utenlandske sjåføren rett bak vogntoget til Nyland, som på dette tidspunktet samhandlet med Thronsen via telefon.

– Vi ble enige om at dette måtte få en slutt, før liv gikk tapt. Jeg hadde vært vitne til et titalls potensielle møteulykker allerede og var overbevist om at dette ikke kom til å ende bra, sier Thronsen.

Tenden-sjåføren valgte til slutt å stanse midt på riksvei 15, med det resultat at den ukrainske sjåføren kjørte inn i hengeren hans. Thronsen var som avtalt raskt ute av bilen for å avhjelpe situasjonen. Han gikk frem, og møtte to yrkessjåfører som var svært uenige om skyldspørsmålet.

– Jeg var oppriktig redd for håndgemeng, men det roet seg heldigvis, sier Thronsen.

Les også: (+) Norges største test av sluker: Vinneren dro inn 58 ørret og hadde 56 napp

<b>STRYNEFJELL:</b> Nyland kjenner veien over Strynefjellet som sin egen bukselomme. 
STRYNEFJELL: Nyland kjenner veien over Strynefjellet som sin egen bukselomme.  Foto: Frode Tellevik

«Shit driver»

Etter 26 lange kilometer, mange av dem med fronten på en hissig Scania synlig i sidespeilet, tok altså Nyland til slutt sin avgjørelse.

– Jeg hadde politiet på øret hele tiden og de ba meg innstendig om å prøve å holde den ukrainske sjåføren bak meg. De sa det vel ikke direkte, men jeg tolket det som de ønsket det utenlandske vogntoget stanset jo før jo heller. Da vi nærmet oss kiosken «Elgburgeren», åpnet det seg et rettstrekk. Jeg tenkte med gru på hva som ville skje om han kom forbi meg, så jeg la meg midt i veien og bremset ned, forteller Geir Elling.

Med bare få meter mellom vogntogene var sammenstøtet vanskelig å unngå. Geir Elling trakk pusten og gikk bak.

Les også: (+) Det norskeide gigantskipet forsvant på mystisk vis. Så skjedde det samme med søsterskipet

– Jeg var aldri redd, men ukraineren var sint. Jeg hadde aldri stanset der om jeg var alene, innrømmer han.

Reaksjonene fra dem som stanset i køen som vokste bak de to vogntogene, ga også økt selvtillit på at dette var det rette å gjøre. Dessuten var politiet på vei, fra Otta, ni mil unna. Men stemningen på stedet var anspent. På et videoklipp kan man høre ukraineren sende noen gloser i retning sin norske kollega. «You f**king shit driver».

– Etter 25 minutter mente politiet at vi ikke kunne stenge veien lenger, så de ba meg kjøre til YX-stasjonen på Bismo. Så skulle de møte oss der. YX ble valgt med tanke på videoovervåking, så jeg stanset ved dieselpumpa. Ukraineren, som fortsatt mente at alt var min skyld, fulgte etter og stanset ved siden av meg. Det samme gjorde Thronsen. Etter 15 minutter kom politiet, forteller Geir Elling.

RASENDE: Her er den hissige ukraineren ute og filmer situasjonen. – Han var rasende, forteller Geir Elling Nyland.
RASENDE: Her er den hissige ukraineren ute og filmer situasjonen. – Han var rasende, forteller Geir Elling Nyland. Foto: Geir Elling Nyland

Forferdelig ubehagelig

Ikke uventet kastet lokalavisene seg over hendelsen. Og responsen lot ikke vente på seg. Flere av dem som opplevde villmannskjøringen tok kontakt for å rette en stor takk til yrkessjåføren de mener avverget en stor ulykke denne dagen.

Leif Haugen lå to biler foran vogntoget til Tenden, men fikk med seg mye av det som skjedde i speilet. Han er tidligere yrkessjåfør og har fraktet noen tonn med pizza fra Stranda på disse veiene.

– Jeg dro forbi begge disse vogntogene i bakkene etter tunnelene og ble liggende noen biler foran dem over fjellet. Jeg ble tidlig oppmerksom på den utenlandske semien som stadig lå i venstrefeltet og jeg kunne flere ganger se bremselysene på biler som kom imot. Det var ren idioti det som foregikk og jeg er veldig glad for at han ble stanset, sier han.

Les også: (+) Runar bygde drømmebilen: – Mange mener det er galskap

Ektepar ringte politiet

I køen bak de to vogntogene kjørte også ekteparet Tove Hanne Ommedal og Kåre Teigland. De reagerte på biler som begynte å kjøre forbi i den lange køen. Så kom vogntoget.

– Han kjørte forbi oss og et par andre på en oversiktlig strekning, før han tok igjen en personbil som prøvde å hindre ham. Da tror jeg temperaturen steg noen hakk i førerhuset. Lastebilen lå helt på støtfangeren til bilen foran mens trafikken gikk i 80 km/t. Det var da kona ringte politiet første gang, forteller Teigland.

Han karakteriserer adferden til yrkessjåføren som forkastelig.

– Flere ganger kom det biler imot som måtte bråbremse eller gjøre unnamanøver for ikke å gå i fronten på vogntoget. Det var forferdelig ubehagelig å være vitne til. Tenden-sjåføren gjorde en kjempejobb som klarte å få slutt på den ville ferden, fastslår Teigland.

KOLLISJON: Da vogntoget fra Thor Tenden Transport bremset ned den ville ferden, endte det til slutt med sammenstøt.
KOLLISJON: Da vogntoget fra Thor Tenden Transport bremset ned den ville ferden, endte det til slutt med sammenstøt. Foto: Geir Elling Nyland

Ros fra politiet

Robert Bjørklund er trafikkoordinator i Innlandet politidistrikt.

– Det er ikke opp til «hvermannsen» å gjøre en slik inngripen, men her fremsto det som strengt nødvendig, er hans konklusjon etter alle henvendelsene fra kolonnen på Strynefjellet.

Ifølge Bjørklund er denne hendelsen unntaket som bekrefter regelen. Han berømmer samarbeidet mellom operasjonssentralen, Nyland og Thronsen, som samlet sett klarte å analysere situasjonen tilstrekkelig til at en slik inngripe kan forsvares.

– Vi i politiet er lykkelige for at dette gikk bra, bekrefter Bjørklund.

Les også: Her reddet John Roald (25) og Ivar (34) livet i siste sekund

<b>HELTEMODIG INNGRIPEN: </b>Geir Elling Nyland gjorde det han følte var riktig der og da. I ettertid har han fått både ros og ris for avgjørelsen.
HELTEMODIG INNGRIPEN: Geir Elling Nyland gjorde det han følte var riktig der og da. I ettertid har han fått både ros og ris for avgjørelsen.

Den ukrainske sjåføren ble etter hendelsen tatt med til lensmannskontoret i Lom og avhørt. Han er ifølge politiet anmeldt for uaktsom kjøring etter §3 i veitrafikkloven. Politiførstebetjent hos politiet i Nord-Gudbrands­dalen, Emil Nørstebø, forteller til TransportMagasinet at saken fortsatt ikke er ferdig etterforsket. Den ukrainske sjåføren er foreløpig ikke ilagt en straffe­reaksjon, annet enn at førerkortet hans ble midlertidig beslaglagt på stedet. Han fikk tillatelse til å kjøre ut av landet etter å ha blitt avhørt.

– Han har avgitt forklaring i saken og blitt konfrontert med videoene fra hendelsen. Han nekter for å ha kjørt på en uaktsom eller farlig måte, opplyser Nørstebø.

Han vil ikke være med på at dette nå er en tapt sak, ettersom den ukrainske sjåføren er ute av landet.

– En straffereaksjon vil uansett ligge der og vente på ham dersom han kommer tilbake til Norge, avslutter han.

Denne saken ble første gang publisert 24/08 2021, og sist oppdatert 31/08 2021.

Les også