Kapret fly og forsvant sporløst

Den mystiske mannen kaprer flyet og truer til seg 200.000 dollar. Så gjør han det utrolige

Mannen i 40-årene ba om 200 000 dollar og fire fallskjermer. Hvis ikke ville han detonere en bombe han hadde i stresskofferten sin. Til denne dag aner ingen hvem han var.

<b>FLYKAPREREN:</b> Slik skal han ha sett ut, D.B. Cooper. Og det er takket være denne mannen at vi i dag ikke kan gå ombord i et fly uten en grundig sjekk i sikkerhetskontrollen.
FLYKAPREREN: Slik skal han ha sett ut, D.B. Cooper. Og det er takket være denne mannen at vi i dag ikke kan gå ombord i et fly uten en grundig sjekk i sikkerhetskontrollen. Foto: The Granger Collection
Sist oppdatert

Den 24. november 1971: Klokken er litt over 20 når en av de mest spektakulære kapringene i flyhistorien skal fullføres.

Den bakerste inngangen på innenriksflyet blir åpnet. Det regner og blåser kraftig. Temperaturen nærmer seg frysepunktet.

På flytrappen står en mann iført dress, en tynn regnjakke og svarte pensko. Han har en ti kilo tung veske fylt med 20-dollarsedler knyttet rundt livet. Noen minutter senere stiger han ned trappetrinnene og kaster seg ut i mørket.

Siden har ingen sett han. Og til dags dato har ingen klart å avsløre hvem han er. Seks timer tidligere, i skranken til Northwest Airlines.

Mannen kjøper en enveisbillett til flight 305, en halv times flytur fra Portland, Oregon til Seattle i staten Washington.

Les også: (+) Narvesen-posen utløste full krisealarm

Røyk og whisky bakerst på flyet

Billetten koster 20 dollar og businessmannen med dress, slips og stresskoffert utgir seg for å være Dan Cooper. Han setter seg helt bakerst på flyet, som kun har 36 andre medpassasjerer.

Han tenner en sigarett og bestiller en whisky. Klokken 14.50 letter flyet fra Portland. Like etter avgang gir Cooper, nå også iført et par mørke solbriller, en lapp til den unge flyverten Florence Schaffner.

<b>MARERITT:</b> Flyvertinnen Flo Schaffner, på det kaprede Northwest Airlines 305-flygningen. Til Schaffner ga kapreren en lapp der det sto skrevet; I have a bomb. Foto: Getty Images
MARERITT: Flyvertinnen Flo Schaffner, på det kaprede Northwest Airlines 305-flygningen. Til Schaffner ga kapreren en lapp der det sto skrevet; I have a bomb. Foto: Getty Images Foto: Getty Images

Med et smil og i den tro at hun har med en ensom, flørtende forretningsmann å gjøre, putter hun lappen i lommen.

– Du må nok ta en titt på lappen. Jeg har en bombe, sier mannen. Med skjelvende hender fisker Schaffner papiret ut av lommen igjen.

Der står det: «Jeg har en bombe i kofferten min. Jeg vil bruke den hvis nødvendig. Jeg vil at du skal sitte ved siden av meg. Dere har blitt kapret.»

En rystet flyvert adlyder og med hviskende stemme ber hun om å få se denne bomben.

Krevde fire fallskjermer

Han åpner kofferten, og gir henne et glimt av det som ser ut som dynamittgubber og et avlangt batteri med røde ledninger.

– Alt jeg trenger å gjøre, er å feste denne ledningen til batteriet. Og vi er alle døde, sier den mystiske mannen.

Han smeller raskt igjen kofferten før han legger fram kravet sitt: 200 000 dollar i 20-dollarsedler og fire fallskjermer. Til gjengjeld vil han løslate alle de 36 passasjerene.

Florence Schaffner klarer å beholde fatningen og går med rolige skritt til cockpiten og informerer piloten William Scott om kapringen. Scott kontakter flyplassen i Seattle, som igjen informerer myndighetene.

Flyet sirkler rundt Seattle i to timer, mens politiet trykker opp og noterer numre på hver eneste seddel. De fire fallskjermene skaffer de fra en lokal fallskjermklubb. Passasjerene om bord blir fortalt at flyet er kraftig forsinket på grunn av et mindre teknisk problem.

Les også: (+) Det største kuppet til superspionen, skjedde i Norge

Ville fly til Mexico City

Vel nede på bakken, klokka 17.45, får Cooper vite at kravene er innfridd. Passasjerene og to flyvertinner, Schaffner inkludert, får forlate flyet.

Mens det fylles drivstoff, setter flykapreren mannskapet inn i neste flytur. I løpet av samtalen, avslører han en i over gjennomsnittet kjennskap til fly og hvordan det er å manøvrere. Planen er å fly mot Mexico City, med lavest mulig hastighet (knapt 200 km/t) og med en maksimal høyde på 3000 meter.

<b>TANKES OPP: </b>Her blir kaprerflyet fylt opp med drivstoff på flyplassen i Seattle før det satte kursen sørover mot Mexico City.
TANKES OPP: Her blir kaprerflyet fylt opp med drivstoff på flyplassen i Seattle før det satte kursen sørover mot Mexico City. Foto: NTB Scanpix

På grunn av den lave hastigheten, blir Cooper og pilotene enige om å fylle drivstoff i Reno. I tillegg ber han om at den bakre døren på flyet skal være ulåst. Klokken 19.40 tar Boeing 727-maskinen av fra Seattle.

Det kaprede flyet blir fulgt av to jagerfly fra det amerikanske luftforsvaret. Men det aner Cooper ingenting om. Han har en plan. Han spenner en hovedfallskjerm og en reserveskjerm fast til kroppen.

Vesken med penger binder han rundt livet med en snor fra en av de to fallskjermene han legger igjen i flyet.

Fra cockpiten blinker varsellyset som indikerer at døren helt bakerst i flyet er åpen. Så gjør han det utrolige.

Han hopper ut i den regnfulle, iskalde og bekmørke novemberkvelden. Og inn i historien. Ingen er vitner til det hasardiøse hoppet.

Aldri meldt savnet

En gåtefull kriminalhistorie var skapt. Det samme var myten om Dan Cooper, som raskt ble til D.B. Cooper på grunn av en journalisttabbe.

For da politiet avhørte en mistenkt, småkriminell Oregon-mann ved navn D.B. Cooper, ble også det det etablerte navnet på kapreren i media. Hans opprinnelige dekknavn – Dan Cooper – hadde han trolig rappet fra en fransk tegneserie om en heltemodig pilot.

<b>KAPREREN SOM ELDRE MANN:</b> Her er en skisse av Cooper med aldersprogresjon. Cooper-kapringen er fram til i dag den eneste uløste kaprer-saken i amerikansk flyhistorie.
KAPREREN SOM ELDRE MANN: Her er en skisse av Cooper med aldersprogresjon. Cooper-kapringen er fram til i dag den eneste uløste kaprer-saken i amerikansk flyhistorie. Foto: Ukjent

Det ble antatt at Cooper landet i skogene sørvest i delstaten Washington. Om bord på flyet, som landet i Reno cirka to timer etter kaprerens ville flukt, fant etterforskerne 66 uidentifiserte fingeravtrykk, Coopers slips og perlemorskjede.

Øyevitner ble avhørt, og det ble laget en rekke skisser av kapreren, som aldri ble meldt savnet. I løpet av fem år ble det avhørt 800 mistenksomme personer. Ingenting førte FBI nærmere en løsning.

Det ble etter hvert slått fast at flykapreren var død. For selv en erfaren fallskjermhopper ville trolig aldri overlevd et slikt hopp under slike ekstreme værforhold.

Les også: (+) Politiet kan ha forkludret etterforskningen: — Hver dag har vært et mareritt

Fant tre bunter med dollarsedler

I årenes løp er det gjort to funn som kan knyttes til kapringen og gjerningsmannen.

I 1978, i et skogsområde mellom Portland og Seattle, ble det funnet en instruksjonsbok som viser hvordan man senker den bakerste trappen i en Boeing 727. Boken kunne med sikkerhet knyttes til flyet.

I februar 1980 var 8-åringen Brian Ingram på piknik med familien sin ved en strand nord for Portland. Nedgravd i sanden fant guttungen 5800 dollar fordelt på tre bunter med ødelagte pengesedler, som senere er identifisert som Coopers løsepenger.

FBI finkjemmet området og elven ble bunnskrapt, men de fikk aldri svar på hvordan i alle dager pengene kunne ha havnet der.

Eller hvor de resterende 194 000 dollarene var. I 2016 valgte FBI å henlegge saken som er et av USAs største uoppklarte mysterier.

<b>FANT PENGER:</b> . Nedgravd i sanden fant guttungen Brian Ingram 5800 dollar fordelt på tre bunter med ødelagte pengesedler. Foto: Getty Images
FANT PENGER: . Nedgravd i sanden fant guttungen Brian Ingram 5800 dollar fordelt på tre bunter med ødelagte pengesedler. Foto: Getty Images Foto: Bettmann

Nylig fortalte en gruppe amatørforskere at det hadde funnet bevis som kan kaste nytt lys over saken. Forskerne har analysert slipset som D.B. Cooper etterlot seg, og funnet partikler som var svært sjeldne i 1971, blant annet spor av titan som på den tiden nesten utelukkende ble benyttet i flyindustrien, ifølge The Washington Post.

Amatørforskerne tror derfor Cooper kan ha jobbet for Boeing som på den tiden utviklet et supersonisk transportfly. Myten om D.B. Cooper lever dermed videre.

Kilder: www.fbi.com, Time Magazine, Seattle Times, The New York Times, Jyllands-Posten, Wikipedia, mysteriousuniverse.org.

Denne saken ble første gang publisert 15/01 2024, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også